La doua capete

Postat la 07 august 2007 2 afişări

Planul de listare a Rompetrol la o bursa straina undeva intre 2009 si 2010 prevede ca, pana atunci, Dinu Patriciu & co. sa poata vorbi de la nivelul unei companii petroliere integrate. Aceasta inseamna extinderea agresiva a extractiei si distributiei.

Planul de listare a Rompetrol la o bursa straina undeva intre 2009 si 2010 prevede ca, pana atunci, Dinu Patriciu & co. sa poata vorbi de la nivelul unei companii petroliere integrate. Aceasta inseamna extinderea agresiva a extractiei si distributiei.

Cea mai atractiva metoda prin care vrem sa intarim Rompetrol in acest moment este upstream-ul (activitatea de explorare si productie - n.red.)", spune Andre Naniche, CEO al Rompetrol Group. Naniche, care conduce grupul Rompetrol de la inceputul lui 2006, spune ca intentioneaza ca in cativa ani sa schimbe perceptia existenta in piata despre Rompetrol: "Lumea nu ne stie decat ca o companie de rafinare si marketing. Eu vreau sa ne vada si ca o companie de upstream, iar atunci cand se va face IPO (oferta publica initiala de actiuni - n.red.), Rompetrol sa fie o companie petroliera integrata".

In acest sens, directorul grupului controlat de Dinu Patriciu a reorganizat inca de anul trecut compania in business unit-uri si incearca sa dea de atunci upstream-ului aceeasi greutate si importanta in grup precum rafinarii (Rompetrol Rafinare fiind cea mai importanta divizie a grupului) sau retelei de benzinarii si tradingului. "Prima masura pe care am luat-o referitor la intarirea acestui segment a fost sa transmitem clar ideea ca, de anul trecut incoace, upstream-ul este core business (activitate de baza - n.red.) pentru Rompetrol si ca va avea si are aceeasi importanta cand vine vorba de finantare sau orice altceva", spune Andre Naniche. Pentru primele sase luni ale anului 2007, divizia de upstream a raportat o crestere a afacerilor cu 75%, pana la 21 de mil. dolari (peste 15 mil. euro), dupa ce anul trecut divizia inregistrase afaceri de 30 mil. dolari (aproximativ 22 mil. euro). Cresterea a venit din programul de explorare a concesiunilor din Romania, pentru care Rompetrol vrea sa investeasca 32 mil. dolari (peste 23 mil. euro) in urmatorii cinci ani. Din cifra de afaceri de 2,79 mld. dolari a grupului in primul semestru, volumul adus de upstream este deocamdata foarte mic, dar Peter Hamilton, directorul diviziei, spune ca raportarea pe intregul an va fi mai buna: "Cel mai interesant este ca am reusit sa atragem in parteneriat o mare companie vestica, cu experienta buna pe upstream,  pentru dezvoltarea unui proiect de explorare". Hamilton spune ca nu poate face public numele companiei, dar ca o va face dupa semnarea contractului. Impreuna cu partenerul vestic, Rompetrol Upstream cauta noi perimetre de explorare "in Romania, in jurul Mediteranei, in nordul Africii si poate in Kazahstan, Libia, Egipt, Kirghistan, dar si in vestul Africii, unde de asemenea avem parteneriate", explica Hamilton.

Directorul diviziei de upstream admite totusi ca grupul se cam grabeste: "Cautam si bazine noi de explorare si daca le gasim,  investim; din nefericire, dureaza mult, cateodata pana la sapte ani din momentul in care descoperi un zacamant pana il poti efectiv exploata. Astfel ca intre timp ne uitam la campuri existente marginale, pe care putem incepe repede productia".

Zecile de milioane de euro care vor fi investite pentru upstream in Romania sunt doar o mica parte a investitiilor pe care le pregateste Rompetrol: cresterea capacitatii de rafinare la cinci milioane de tone pana in 2009 presupune o investitie de aproximativ 100 mil. euro, iar extinderea retelei de benzinarii aproape inca pe atat.

Reteaua de distributie a Rompetrol se va extinde in patru directii, planul fiind de a ajunge la 1.800 de statii in 2009 (fata de 600 in prezent), dupa cum spun oficialii companiei: pietele din estul Europei, statiile clasice din Romania, statiile expres din Romania si Franta. In Franta, principala metoda prin care Rompetrol spune ca se va extinde in urmatorii ani este concesionarea de benzinarii, fiind vizate 100 de statii. Aceste statii provin dintr-o concesiune pe care statul francez a incredintat-o catre 14 companii private si care prevede gestionarea a 8.500 de kilometri de infrastructura, dar si dreptul de a da in subconcesiune companiilor petroliere zone pentru constructia de benzinarii.

Rompetrol a construit deja doua benzinarii in astfel de zone, iar compania a anuntat ca va subconcesiona spatiu pentru constructia a 100 de benzinarii. Dat fiind ca o astfel de subconcesiune, plus costurile de constructie si marketing, face ca investitia intr-o benzinarie sa ajunga la 4 mil. euro in Franta (in Romania fiind de maxim 1,5 mil. euro), acesta ar fi unul dintre cele mai scumpe programe derulate de Rompetrol Downstream pentru dezvoltarea retelei. Cum aprovizionarea retelei din Franta se face predominant cu carburanti achizitionati la nivel local, Dinu Patriciu a anuntat in mai multe randuri ca intentioneaza achizitia unei rafinarii in Franta, Italia sau Spania. O rafinarie si o retea de capacitate medie (IES), cum cauta presedintele Rompetrol, s-a vandut saptamana trecuta in Italia, cumparator fiind grupul ungar Mol. Achizitia unei astfel de companii ar fi facuta de grupul Rompetrol dupa ce Dinu Patriciu ar vinde cele 25% din actiuni, pentru a-si asigura finantarea. Deocamdata, insa, nu a fost facuta publica nicio intentie clara. Iar Andre Naniche este destul de clar: "Nu cred ca vom face singuri o achizitie de peste 100 mil. euro in urmatorii ani".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
La doua capete

Citeşte pe Gandul.ro

/actualitate/la-doua-capete-1010011
1010011
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.