La doua capete
Planul de listare a Rompetrol la o bursa straina undeva intre 2009 si 2010 prevede ca, pana atunci, Dinu Patriciu & co. sa poata vorbi de la nivelul unei companii petroliere integrate. Aceasta inseamna extinderea agresiva a extractiei si distributiei.
Planul de listare a Rompetrol la o bursa straina undeva intre 2009 si 2010 prevede ca, pana atunci, Dinu Patriciu & co. sa poata vorbi de la nivelul unei companii petroliere integrate. Aceasta inseamna extinderea agresiva a extractiei si distributiei.
Cea mai atractiva metoda prin care vrem sa intarim Rompetrol in acest moment este upstream-ul (activitatea de explorare si productie - n.red.)", spune Andre Naniche, CEO al Rompetrol Group. Naniche, care conduce grupul Rompetrol de la inceputul lui 2006, spune ca intentioneaza ca in cativa ani sa schimbe perceptia existenta in piata despre Rompetrol: "Lumea nu ne stie decat ca o companie de rafinare si marketing. Eu vreau sa ne vada si ca o companie de upstream, iar atunci cand se va face IPO (oferta publica initiala de actiuni - n.red.), Rompetrol sa fie o companie petroliera integrata".
In acest sens, directorul grupului controlat de Dinu Patriciu a reorganizat inca de anul trecut compania in business unit-uri si incearca sa dea de atunci upstream-ului aceeasi greutate si importanta in grup precum rafinarii (Rompetrol Rafinare fiind cea mai importanta divizie a grupului) sau retelei de benzinarii si tradingului. "Prima masura pe care am luat-o referitor la intarirea acestui segment a fost sa transmitem clar ideea ca, de anul trecut incoace, upstream-ul este core business (activitate de baza - n.
Directorul diviziei de upstream admite totusi ca grupul se cam grabeste: "Cautam si bazine noi de explorare si daca le gasim, investim; din nefericire, dureaza mult, cateodata pana la sapte ani din momentul in care descoperi un zacamant pana il poti efectiv exploata. Astfel ca intre timp ne uitam la campuri existente marginale, pe care putem incepe repede productia".
Zecile de milioane de euro care vor fi investite pentru upstream in Romania sunt doar o mica parte a investitiilor pe care le pregateste Rompetrol: cresterea capacitatii de rafinare la cinci milioane de tone pana in 2009 presupune o investitie de aproximativ 100 mil. euro, iar extinderea retelei de benzinarii aproape inca pe atat.
Reteaua de distributie a Rompetrol se va extinde in patru directii, planul fiind de a ajunge la 1.800 de statii in 2009 (fata de 600 in prezent), dupa cum spun oficialii companiei: pietele din estul Europei, statiile clasice din Romania, statiile expres din Romania si Franta. In Franta, principala metoda prin care Rompetrol spune ca se va extinde in urmatorii ani este concesionarea de benzinarii, fiind vizate 100 de statii. Aceste statii provin dintr-o concesiune pe care statul francez a incredintat-o catre 14 companii private si care prevede gestionarea a 8.500 de kilometri de infrastructura, dar si dreptul de a da in subconcesiune companiilor petroliere zone pentru constructia de benzinarii.
Rompetrol a construit deja doua benzinarii in astfel de zone, iar compania a anuntat ca va subconcesiona spatiu pentru constructia a 100 de benzinarii. Dat fiind ca o astfel de subconcesiune, plus costurile de constructie si marketing, face ca investitia intr-o benzinarie sa ajunga la 4 mil. euro in Franta (in Romania fiind de maxim 1,5 mil. euro), acesta ar fi unul dintre cele mai scumpe programe derulate de Rompetrol Downstream pentru dezvoltarea retelei. Cum aprovizionarea retelei din Franta se face predominant cu carburanti achizitionati la nivel local, Dinu Patriciu a anuntat in mai multe randuri ca intentioneaza achizitia unei rafinarii in Franta, Italia sau Spania. O rafinarie si o retea de capacitate medie (IES), cum cauta presedintele Rompetrol, s-a vandut saptamana trecuta in Italia, cumparator fiind grupul ungar Mol. Achizitia unei astfel de companii ar fi facuta de grupul Rompetrol dupa ce Dinu Patriciu ar vinde cele 25% din actiuni, pentru a-si asigura finantarea. Deocamdata, insa, nu a fost facuta publica nicio intentie clara. Iar Andre Naniche este destul de clar: "Nu cred ca vom face singuri o achizitie de peste 100 mil. euro in urmatorii ani".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












