Întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov va costa 1 miliard de euro, estimează statul

Autor: Ioan Dornescu Postat la 16 ianuarie 2014 27 afişări

Statul estimează că va plăti constructorilor până la 1 miliard de euro pentru întreţinerea autostrăzii Comarnic - Braşov pe perioada de 26 de ani a contractului de concesiune, din banii încasaţi prin taxarea şoferilor, suma fiind separată de costul de construcţie şi proiectare.

Întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov va costa 1 miliard de euro, estimează statul

"Este foarte greu de apreciat în momentul ăsta, pentru că acel aşa-numit financial closing nu este finalizat. Eu v-am spus evaluarea noastră, şi puteţi calcula şi dumneavoastră, ne va costa 52.000 de euro pe lună pe kilometru, înmulţiţi cu 60, vedeţi cât iese. Aceasta este o sumă plafon, aceasta este suma maximă. Ca să ajungi să-ţi plătească cineva suma maximă, trebuie să o justifici, trebuie să arăţi lucrările pe care le-ai făcut, întreţinerea, trebuie să justifici. Maxim pe lună este 52.000 euro pe un kilometru, şi trebuie să vă gândiţi că este un kilometru de autostradă în munte, unde ai şase luni de iarnă, gradul de uzură este foarte mare, o dată la cinci ani, conform contractului, se fac reparaţii capitale", a declarat joi Şova într-o conferinţă de presă, după ce a fost întrebat la cât se angajează statul să plătească anual asocierii care va construi autostrada Comarnic - Braşov.

În condiţiile în care autostrada va avea aproximativ 60 de kilometri, incluzând 7 km de drumuri de legătură, rezultă că suma maximă pentru întreţinere se va plasa la 973 milioane euro pe perioada concesiunii.

Contactat de MEDIAFAX, Şova a precizat că aceste costuri sunt separate de cele pentru construcţia propriu-zisă a autostrăzii, care sunt evaluate la aproximativ 1,5 miliarde euro. La acestea se adaugă şi cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanţi sau sisteme inteligente de transport, realizarea întregului proiect urmând să coste în total 1,8 miliarde euro, fără TVA.

Nivelul taxei de utilizare a autostrăzii, evaluat în prezent la 5,7 lei + TVA, va fi stabilit şi încasat de Guvern.

Şova estimează că traficul pe această autostradă va fi uriaş, "nişte zeci de mii de maşini pe zi", şi precizează că soluţia tehnică de taxare nu a fost deocamdată stabilită, dar ar putea presupune mai multe variante.

"Dacă vor fi şi bariere, vor fi soluţii care să nu îngreuneze traficul", a precizat ministrul delegat.

Premierul Victor Ponta şi ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură s-au întâlnit, joi, la Palatul Victoria, cu reprezentanţii asocierii Vinci - Strabag - Aktor, care a câştigat licitaţia pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, prilej cu care cele două părţi au semnat un memorandum de înţelegere.

Ponta a arătat că, potrivit memorandmului, ultimul kilometru al autostrăzii va fi finalizat în 2017, deşi speră ca proiectul să fie terminat până la finalul anului 2016.

Autostrada va fi dată în concesiune pe o perioadă de 26 ani plus perioada de construcţie, iar Guvernul va trebuie să înceapă rambursarea costurilor de construcţie începând cu 2017.

Nici premierul, nici ministrul Şova nu au dorit să comunice numele băncilor care vor finanţa acest proiect.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
COSTURI,
AUTOSTRADĂ,
/actualitate/intretinerea-autostrazii-comarnic-brasov-va-costa-1-miliard-de-euro-estimeaza-statul-11913205
11913205
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Cîţu se bate pe 29 miliarde de euro. PNRR 4.0 se negociază acum. O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.