Gen Z la Gaudeamus. Cum a fost târgul de carte de la Bucureşti, privit prin ochii tinerilor: „Mă simt ca la un treasure hunt”
Forfotă, aglomeraţie, miros de cărţi – noi şi vechi –, sunetul de carte răsfoită, paşi grăbiţi de la un stand la altul, oameni de toate vârstele. Toţi s-au adunat duminică, 7 decembrie la Romexpo, în pavilionul B2, fiecare cu acelaşi scop: să descopere noi titluri, noi lecturi şi chiar autori, la Târgul de carte Gaudeamus.
Vremea deloc prietenoasă nu i-a ţinut în case sau în vreo cafenea cozy nici pe tinerii gen Z, care şi-au făcut simţită prezenţa la târg şi au suprins prin diversitate, curiozitate şi efervescenţă.

„Mă simt la ca un treasure hunt. Nu e aceeaşi experienţă ca atunci când îmi comand cărţi online. Aici le vezi, le simţi, le răsfoieşti, le cauţi. Pentru mine e o experienţă să vin la târg. Nu e doar despre cât cumpăr, ci despre experienţa în sine”, spune Mihaela, o tânără în vârstă de 24 de ani, încărcată cu trei cărţi – în mâna stângă, două romane poliţiste, iar în dreapta, o carte nu foarte stufoasă de dezvoltare personală.
Un stand la care mulţi tineri s-au oprit în drumul lor către cartea perfectă a fost cel de anticariat.
Preţul de 9,99 lei pentru orice carte, agăţat de rafturile vintage, a fost cel care i-a atras, însă câţiva dintre ai au fost destul de îndrăzneţi încât să plătească 20 de lei pentru o carte atent ambalată şi cu eticheta „Blind Date”.

Astfel, ei s-au ales cu o lectură despre care nu ştiau nimic, o carte complet anonimă, pe care n-au văzut-o înainte de a o cumpăra.

„Mi-a plăcut sentimentul de mister. Am ales după feeling şi sper că am ales bine. Mi-a picat o carte despre importanţa oamenilor din viaţa noastră, o lectură filozofică”, spune Marta, o tânără în vârstă de 16 ani, care nu a mai avut răbdare până acasă, aşa că a despachetat rapid noua sa achiziţie. „Eram atât de curioasă să văd ce am ales şi către ce m-a ghidat instinctul”, a mai adăugat ea.
Zeci de tineri prezenţi la Gaudeamus rămâneau parcă hipnotizaţi în faţa standurilor, căutând cu privirea coperta şi titlul care să îi îndemne să ia acea carte în mână, să o răsfoiască şi să o cumpere.
Mulţi dintre ei nu au venit cu o idee în minte. Au mers pe intuiţie, pe feeling şi, bineînţeles, s-au ghidat după preţuri.

„Am cheltuit până acum aproximativ 100 de lei şi am cumpărat trei cărţi: un roman de dragoste, o carte de dezvoltare personală şi o carte de la anticariat, de la raftul Blind Date. Cea mai scumpă a fost 53 de lei, cea de dezvoltare personală”, spune Alessia, o tânără de 20 de ani.
Printre rafturile încărcate de titluri, gen Z pare să îmbine două lumi: cea a tehnologiei şi cea a cărţii tipărite. Telefonul stă mereu la îndemână pentru fotografii, story-uri sau notiţe rapide cu titluri de ţinut minte.
„Am văzut cartea asta pe TikTok, într-un clip de recomandări, dar am vrut să o văd şi în realitate înainte să o cumpăr”, spune Andreea, 19 ani. Ea a plecat de la Gaudeamus cu un roman de dragoste: „Când se aşterne cenuşa”, de Marni Mann.
Influenţa reţelelor sociale se simte puternic în alegerile de lectură ale tinerilor. Standurile cu titluri populare pe BookTok sau Instagram erau înconjurate de tineri şi adolescenţi. Serii fantasy, romance contemporan, thrillere psihologice, dar şi volume de self-development erau motivul pentru care tinerii se opreau din drum, în faţa standurilor, minute în şir.
„Am venit doar să mă uit, fără ceva clar în minte, dar plec cu patru cărţi. M-am lăsat dusă de val”, recunoaşte râzând Ema, 27 de ani.

La Romexpo, în Bucureşti, între 3 şi 7 decembrie, iubitorii de carte au putut vizita cele peste peste 180 standuri. Carte românească, carte străină, edituri universitare şi instituţii de învăţământ superior, distribuitori de muzică, dar şi jocuri educative – toate au fost expuse anul acesta la Gaudeamus. În total, conform informaţiilor de pe site-ul târgului de carte, au fost zeci de mii de titluri expuse, unele dintre ele prezentate în premieră.
Peste 600 de evenimente editoriale au avut loc atât în cele şase spaţii amenajate în incintă, cât şi la standurile participanţilor în cele cinci zile de târg. De asemenea, în cadrul târgului, s-au ţinut şi lansări şi prezentări de carte, proiecte editoriale, dezbateri, întâlniri cu scriitori şi sesiuni de autografe.

„Suntem cam în aceiaşi parametri ca anul trecut la nivel de participanţi şi vânzări. Este un feedback primit la cald, la închiderea ediţiei de aseară a târgului. Au fost şi mulţi tineri. Ediţia din acest an de la Bucureşti a fost peste aşteptări ca volum de vânzări şi public. Perioada pe care o traversăm este dificilă, a crescut şi TVA-ul pentru carte, astfel că anticipam nişte căderi. Însă, nu am simţit asta. Sperăm că e un semnal bun pentru piaţa şi vânzarea de carte, cel puţin pentru perioada imediat următoare”, a spus pentru ZF Cornelia Chifor, organizatoarea Gaudeamus. Ea a menţionat că datele oficiale cu privire la ediţia din acest an de la Bucureşti nu sunt încă centralizate, urmând ca portretul cumpărătorilor, cât şi volumul vânzărilor să fie făcute publice ulterior.
Ediţia de la Bucureşti din acest an a Târgului de Carte Gaudeamus încheie, conform tradiţiei, seria de evenimente expoziţionale dedicate cărţii şi educaţiei. Craiova, Cluj-Napoca, Oradea, Buzău, Braşov, Sibiu şi Iaşi sunt oraşele care au găzduit Caravana Gaudeamus în acest an.

Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













