Din faliment, în topul mondial, apoi în insolvenţă, iar acum din nou în faliment: Cum a ajuns businessul Te-Rox Prod din Paşcani dintr-o afacere antreprenorială cu exporturi în toată lumea în faliment sub acţionariat suedez?
Producătorul de sisteme de siguranţă pentru scaunele auto pentru copii Holmbergs Safety System SRL (fosta Te-Rox Prod), din Paşcani, judeţul Iaşi, a intrat în faliment la un an după ce ş-a cerut insolvenţa.
„În temeiul dispoziţiilor art. 145 alin. 1 lit. A pct.b şi lit. D din Legea nr. 85/2014, dispune intrarea în procedura generală a falimentului a debitoarei HOLMBERGS SAFETY SYSTEM SRL. (...) Dispune notificarea deschiderii procedurii de faliment debitorului, creditorului şi Oficiului registrului comerţului de pe lângă Tribunalul Iaşi pentru efectuarea menţiunii, precum şi publicarea în Buletinul procedurilor de insolvenţă. (...)”, potrivit portal.just.ro.
În urmă cu un an, ZF scria că firma a intrat în insolvenţă la propria cerere după ce cel mai mare client al fabricilor autohtone, un grup din Franţa, a intrat la rândul său în incapacitate de plată, declanşând probleme de cashflow şi de încasări pentru businessul local. Businessul, controlat de suedezii de la Holmbergs, merge acum în faliment.
Grupul suedez Holmbergs a preluat afacerea românească de la antreprenoarea Doina Cepalis, în 2020.
Compania Holmbergs Safety System SRL, fosta Te-Rox Prod, a obţinut în 2023 afaceri de 49 de milioane de lei, cu circa 35% mai mici decât în anul anterior.
Faţă de maximele din 2016, cifra de afaceri e la jumătate. Numărul de salariaţi a scăzut şi el în consecinţă, de la aproape 800 la 430. Doar în 2023, firma a renunţat la circa 150 de oameni.
Din faliment, în topul mondial, iar acum în insolvenţă
Pentru producătorul din România, aceasta nu este prima perioadă dificilă însă, antreprenoarea Doina Cepalis, cea care a vândut businessul în 2020, povestind anterior pentru ZF cum a reuşit să redreseze situaţia.
După absolvirea Facultăţii de Ştiinţe Economice din Iaşi, Doina Cepalis a lucrat mai mulţi ani în contabilitate. Ulterior, în 1990, a devenit directorul economic al retailerului Moldova SA, care avea circa 200 de angajaţi şi 37 de magazine. Lanţul de magazine a fost privatizat prin metoda MEBO în 1994, iar antreprenoarea a devenit acţionar, cumpărând un pachet majoritar. În 2000, cumpără 93% din acţiunile fabricii Integrata Paşcani, specializată în realizarea de produse din in şi cânepă.
După şapte ani de activitate la limita rezistenţei pe piaţa firelor de in şi cânepă, ofensiva chinezilor pe piaţa europeană a dus-o la faliment. A reorganizat activitatea fabricii în trei luni, iar în mai puţin de cinci ani, a devenit lider european pe o nişă la care puţini s-au gândit atunci - scaunul auto pentru copii. Cu acest nou tip de business, compania Te-Rox a ajuns să exporte în toată lumea.
De ce România?
De altfel, tocmai poziţia puternică a fabricilor româneşti (conform celor mai recente date ZF, grupul opera patru fabrici) i-a convins pe cei de la Holmbergs să cumpere integral afacerea în 2020.
Totuşi, ascensiunea tot mai rapidă a afacerilor asiatice, care vin în piaţă cu preţuri mici, precum şi pandemia şi, mai recent, insolvenţa unui mare client, au dus businessul autothon în punctul actual.
Cu toate acestea, Doina Cepalis declara anterior că România are un avantaj faţă de China şi, în general, faţă de Asia. Datorită poziţiei geografice, timpul de livrare este mai scurt şi asta poate reprezenta un avantaj competitiv pentru companiile locale care îşi trimit produsele la export.
În acest context, în momentul în care a preluat grupul Te-Rox Prod, cu fabrici în Paşcani, Roman şi Ruginoasa, Holmbergs a anunţat planuri majore pentru afacerea românească.
Mai mult, spunea că va reloca aici o parte din producţia Holmbergs din Ungaria şi Lituania, transformând România în hub central de producţie de scaune auto pentru copii.
Cine e Holmbergs?
Grupul suedez avea un plan de dezvoltare pe termen lung în România, care se întindea pe o perioadă de 10 ani sau mai bine.
„În momentul în care te gândeşti la o dezvoltare pe termen lung şi faci o proiecţie pe 5-10 sau chiar 15 ani, iei în calcul şi faptul că pot interveni situaţii de criză, pe care trebuie să le depăşeşti”, spunea Doina Cepalis în 2022, când era membră în board-ul grupului Holmbergs. Ea a fost o perioadă, după vânzarea businessului, la conducerea afacerii locale, însă momentan nu mai deţine nicio funcţie, conform datelor ZF.
Grupul suedez Holmbergs a fost înfiinţat în urmă cu 85 de ani la Halmstad, iar în 2022 a avut afaceri de 69 mil. euro. Faţă de 2017, când în acţionariat a intrat fondul de investiţii FSN, businessul s-a dublat.
FSN este un fond înfiinţat în 1999, iar pe site-ul propriu apare informaţia conform căreia este un fond de private equity important în Europa de Nord, având sub administrare active de 4 mld. euro. În Holmbergs Safety System, fondul a investit în 2017, deţinând 65% din acţiuni.
Doina Cepalis a declarat anterior pentru ZF că o parte din suma pe care a negociat să o primească în schimbul Te-Rox Prod a reinvestit-o în FSN Capital.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













