Cum ajunge laptele de la 2 lei la fermier până şi la 12 lei pe raftul supermarketurilor? Preţurile s-au dublat în circa doi-trei ani

Autor: Florentina Niţu, Cristina Roşca Postat la 28 martie 2023 61 afişări

Producătorii de lapte din România spun că preţul pe care ei îl încasează pentru lapte a scăzut în acest an cu circa 30%, până la doar 2-2,4 lei per litru, iar asta într-o perioadă în care la raft preţul nu s-a mişcat deloc în jos.

Cum ajunge laptele de la 2 lei la fermier până şi la 12 lei pe raftul supermarketurilor? Preţurile s-au dublat în circa doi-trei ani

Producătorii de lapte din România spun că preţul pe care ei îl încasează pentru lapte a scăzut în acest an cu circa 30%, până la doar 2-2,4 lei per litru, iar asta într-o perioadă în care la raft preţul nu s-a mişcat deloc în jos.

Mai mult, un consumator trebuie să scoată astăzi din buzunar între circa 5 lei (pentru marcă privată) şi 12 lei pentru un litru de lapte de vacă, în unele cazuri preţul fiind dublu faţă de acum 2-3 ani, conform unei analize făcute de ZF.

În acest context, întrebarea este cum ajunge laptele de la 2 lei la fermier până şi la 12 lei pe raftul super­marke­turilor? Ce zic retailerii despre această situaţie?

Singurul grup dintre cele zece din comerţul modern care a răspuns solicitării ZF a fost Carrefour. Oficialii Carrefour spun că strategia companiei de stabilire a preţurilor se face în funcţie de piaţă şi de strategiile interne, dar preţul se bazează, în esenţă, pe contextul economic.

Reprezentanţii marilor procesatori nu au răspuns solicitării ZF privind preţurile.

La finalul zilei, fermierii aruncă vina înspre procesatori şi, mai ales, retaileri. Procesatorii mari păstrează tăcerea, iar retailerii înaintează preţul la marcă privată, unde litrul de lapte ajunge să fie, într-adevăr, la jumătate faţă de unele branduri. Mai mult, se întâmplă ca şi marca privată şi brandul să fie produse în aceeaşi fabrică. Şi totuşi, preţurile pentru consumator sunt mari şi nu scad deloc.

„Eu n-am văzut un supermarket închis în România până acum. De ce? Pentru că fac profit pe spatele consumatorului, din vânzarea produselor la suprapreţ”, a spus Ionel Arion, preşedintele Federaţiei Pro Agro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.