Cât câştigă casierii şi lucrătorii comerciali din hipermarketuri şi supermarketuri? Majoritatea retailerilor străini ţin secrete salariile pe care le acordă angajaţilor, deşi tot mai multe firme mari se îndreaptă către transparentizarea câştigurilor

Autor: Cristina Roşca Postat la 01 aprilie 2024 66 afişări

Majoritarea actorilor din comerţul modern local ţin în continuare secre­te salariile pe care le a­cor­dă casierilor şi lucră­torilor comerciali, iar asta în contextul în care tot mai multe companii şi instituţii vorbesc despre importanţa şi necesitatea transparentizării câştigurilor.

Cât câştigă casierii şi lucrătorii comerciali din hipermarketuri şi supermarketuri? Majoritatea retailerilor străini ţin secrete salariile pe care le acordă angajaţilor, deşi tot mai multe firme mari se îndreaptă către transparentizarea câştigurilor

Parlamentul European a adoptat o directivă care prevede transparentizarea salariului, astfel că angajaţii vor avea dreptul la informaţii despre salariile pentru categoria lor de activitate profesională ♦ Noua legislaţie, care urmează să intre în vigoare în 2026, va cere companiilor din Uniunea Europeană să divulge angajaţilor informaţii utile pentru a compara salariile şi a expune eventuale diferenţe de remunerare între femei şi bărbaţi.

Majoritarea actorilor din comerţul modern local ţin în continuare secre­te salariile pe care le a­cor­dă casierilor şi lucră­torilor comerciali, iar asta în contextul în care tot mai multe companii şi instituţii vorbesc despre importanţa şi necesitatea transparentizării câştigurilor.

Marii retailerii sunt unii dintre cei mai mari angajatori din economie, fiecare dintre cele nouă reţele având pe ştatele de plată mii sau chiar zeci de mii de salariaţi. Cei mai mulţi dintre aceştia lucrează pe poziţii de casieri sau lucrători comerciali, posturi care, istoric, sunt cunoscute a fi printre cele mai prost plătite din econo­mie, alături de cele din producţia de îmbrăcăminte şi încălţăminte şi de cele din HoReCa.

Subiectul salariului a fost multă vre­me unul tabu în comerţul alimentar mo­dern, o piaţă care angajează aproximativ 100.000 de oameni, iar asta pentru că lu­cră­torii comerciali şi casierii erau în bună parte plătiţi cu minimul pe economie. În ultimii ani însă, pe fondul unei pieţe a muncii tot mai competitive, unii retaileri au început să facă publice aceste valori. Şi nu doar atât, ci anunţă anual creşterile oferite şi orice alte beneficii suplimentare. Cei mai mulţi însă, nu fac asta.

Ba chiar, în continuare, unii angajaţi din comerţul modern sunt plătiţi cu salariul minim pe economie, adică mai puţin de 2.100 de lei net pe lună.

ZF a trimis solicitări privind politica salarială către toţi cei nouă actori din comerţul modern, respectiv Lidl, Kaufland, Carrefour, Auchan, Mega Image, Profi, Metro, Selgros şi Penny. Salariul minim net pe companie a fost comunicat doar de Lidl şi Carrefour, în timp ce reprezentanţii Penny au transmis venitul minim net, care cuprinde pe lângă salariu şi bonurile de masă şi alte bonusuri. Oficialii Kaufland şi cei ai Profi nu au comunicat valori, iar cei ai Auchan, Mega Image, Metro şi Selgros nu au răspuns solicitării ZF.

Aceste informaţii urmează însă a deveni publice în următorii ani dat fiind că Parlamentul European a adoptat o directivă care prevede transparentizarea salariului, astfel că angajaţii vor avea dreptul la informaţii despre salariile pentru categoria lor de activitate profesională.

Noua legislaţie va cere companiilor din Uniunea Europeană să divulge angajaţilor informaţii utile pentru a compara salariile şi a expune eventuale diferenţe de remunerare între femei şi bărbaţi. Aceasta va intra în vigoare în 2026.

Astfel, secretul salarial va fi interzis, inclusiv în România.

Un angajat din comerţul local câştiga la finalul lunii ianuarie din acest an un salariu mediu net de 4.299 de lei, cu mai bine de 15% mai mare decât la început de 2023 şi cu aproape 75% peste nivelul din aceeaşi perioadă a lui 2019, arată calculele ZF făcute pe baza datelor de la Insititutul Naţional de Statistică.

În pofida creşterii constante, an de an, salariul din acest sector rămâne în continuare mai mic decât media pe economie. Mai exact, la începutul anului, salariul mediu net pe economie a ajuns la 4.859 de lei.

Aşadar, un angajat din comerţ câştigă, în medie, cu 11,5% mai puţin decât salariul mediu net pe economie. Ecartul e la minimul ultimilor ani, dar există în continuare, semn că angajatorii din comerţ oferă în bună parte salarii sub media naţională. Când vine vorba de comerţ, sunt luate în calcul firmele care activează în comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; inclusiv cele care se ocupă cu repararea autovehiculelor şi motocicletelor. E vorba astfel de firmele care şi-au declarat unul dintre CAEN-urile 45, 46 sau 47, potrivit INS. Astfel, nu există o statistică pentru comerţul alimentar.

Totuşi, din cei 800.000 de salariaţi din comerţul românesc, peste 100.000 lucrează în comerţul alimentar modern. Lor li se adaugă şi cei din comerţul alimentar tradiţional, semn că această „industrie“ cântăreşte greu.

În general, în comerţul alimentar, poziţiile de lucrător comercial şi casier sunt cele mai prost plătite. Totodată, peste 70-80% dintre angajaţii marilor retaileri ocupă astfel de posturi, conform celor mai recente date ZF. Tocmai din cauza salariilor mici, fluctuaţia de personal e foarte mare în domeniu, printre cele mai mari din economie, undeva la 25%, conform informaţiilor ZF din piaţă. Asta înseamnă că unu din patru salariaţi îşi schimbă jobul într-un an.

Situaţia nu e însă specifică doar acestui segment din comerţ, deşi prea puţine companii comunică informaţii privind câştigurile angajaţilor.

Cei mai mulţi ţin informaţiile la secret

ZF a trimis solicitări privind politica salarială către toţi cei nouă actori din comerţul modern, respectiv Lidl, Kaufland, Carrefour, Auchan, Mega Image, Profi, Metro, Selgros şi Penny.

Retailer: Lidl

Număr de salariaţi: peste 12.000

Salariul minim net în companie: 2.649 lei

Politică salarială: În magazinele Lidl, cel mai mic venit mediu brut lunar pentru un job cu normă întreagă este de 6.480 de lei, respectiv 3.791 de lei net, compus din salariul net lunar de 2.915 lei, bonuri de masă şi diferite bonusuri. În depozitele Lidl, cel mai mic venit mediu brut lunar pentru un job cu normă întreagă este de 6.840 de lei, respectiv 4.001 lei net, compus din salariul net lunar de 2.649 de lei, bonuri de masă şi diferite tipuri de bonusuri.

„Salariul de bază din cadrul Lidl a crescut cu 25% - mai mult decât rata anuală a inflaţiei şi decât media creşterii preţurilor de consum pentru aceeaşi perioadă“, spun oficialii companiei.

Salariul mediu brut din companie este de 6.789 lei, adică 3.972 lei net.

„Pe lângă salariu, angajaţii Lidl primesc tichete de masă în valoare de 40 lei/ zi lucrătoare, prime anuale de Paşte şi de Crăciun, un bonus anual, precum şi alte tipuri de bonusuri şi sporuri.“

De exemplu, în 2023 bonusul de Crăciun pentru un angajat cu normă întreagă a fost de 800 lei, iar cel de Paşte a fost de 400 lei. „Totodată, colegii din magazine şi depozite au beneficiat şi de alte bonusuri şi sporuri, astfel încât cel mai mic bonus total primit de un angajat Lidl cu normă întreagă în 2023 a fost de 7.845 lei net.“

În plus, toţi angajaţii Lidl România beneficiază de asigurare de sănătate privată şi de o asigurare de viaţă valabilă oriunde în lume, care acoperă cazurile de accident, cele de îmbolnăvire, dar şi servicii speciale, adaugă reprezentanţii companiei.

Retailer: Kaufland

Număr de salariaţi: 18.000

Salariul minim net în companie: N/A

Politică salarială: „Compania noastră susţine o politică salarială echitabilă, remunerând toţi cei 18.000 de angajaţi cu salarii care depăşesc nivelul salariului minim net pe economie, o practică menţinută de peste şapte ani. Pachetul salarial este completat de o serie de beneficii care sunt actualizate constant. Mai mult, începând de la 1 iunie 2024 nivelul salarial va creşte pentru toţi angajaţii Kaufland România.

De asemenea, suntem transparenţi în procesul de recrutare. Candidaţii noştri sunt informaţi cu privire la nivelul salarial în anunţurile de recrutare pentru toate poziţiile de execuţie“, spun oficialii Kaufland.

Ei nu oferă însă valori aferente salariilor oferite. În Studiul de Impact al activităţii Kaufland pentru anul financiar 2022 (1 martie 2022 - 28 februarie 2023), apare informaţia conform căreia „salariul net minim la Kaufland este cu 59,19% peste salariul net minim la nivel naţional.“

Retailer: Penny

Număr de salariaţi: peste 7.000

Salariul minim net în companie: N/A

Politică salarială: „Nu avem angajaţi activi cu salariul minim pe economie. Venitul minim net pentru angajaţii Penny este de 3.158 de lei, acesta include şi valoarea tichetelor de masă, cea a tichetelor de sărbători şi bonusurile de performanţă.“

Retailer: Carrefour

Număr de salariaţi: 17.000

Salariul minim net în companie: 2.079 de lei

Politică salarială: „Salariul mediu în cadrul Carrefour a crescut cu 40% în noiembrie 2023 faţă de ianuarie 2021. Am obţinut acest nivel prin creşteri succesive anuale, peste rata inflaţiei, care au fost de peste 10%, atât în 2022 (13,8%), cât şi în 2023 (10,4%)“, spun reprezentanţii Carrefour fără a oferi însă cifre privind salariul cel mediu la nivel de grup în România.

Totuşi, mai bine de o treime dintre cei peste 17.000 de angajaţi ai Carrefour sunt plătiţi cu salariul minim pe economie, adică cu 3.300 de lei brut, respectiv 2.079 de lei net.

„Venitul net este completat cu sporuri de noapte şi weekend - pentru lucrul în zi de sărbătoare naţională, cupoane ce pot fi cheltuite în magazin şi tichete de masă, care începând cu septembrie 2023 au fost majorate la valoarea de 35 lei (fapt ce a condus la  dublarea venitului mediu, din tichetele de masă, în ultimii doi ani). Totodată, din pachetul de beneficii fac parte şi asigurarea medicală privată, prima de vacanţă, prima de Paşte şi Crăciun, prima pentru evenimente majore din viaţa lor, precum căsătoria sau naşterea unui copil“, adaugă oficialii Carrefour.

Retailer: Profi

Număr de salariaţi: 28.000

Salariul minim net în companie: N/A

Politică salarială: „În prezent, 85% din reţeaua noastră este preluată de parteneri (magazine operate într-un sistem similar francizei), deciziile salariale luânde-se la nivel de magazin, de către parteneri. Astfel, nu avem o vizibilitate asupra acestora“, spun reprezentanţii Profi.

Totuşi, când vine vorba de numărul de salariaţi, compania comunică întotdeauna cifra totală, de circa 28.000 de oameni, amintind constant că se află printre cei mai mari angajatori din economie.

„Strict tehnic vorbind, angajaţii magazinelor partener sunt pe ştatele de plată ale partenerilor. De aceea, în comunicările noastre ne străduim să facem cât mai clar faptul că sunt 28.000 de oameni sub umbrela Profi, având în vedere că magazinele în care lucrează aparţin reţelei Profi şi poartă numele Profi.“

„Procedurile pe care ei le urmează sunt Profi, sistemul de aprovizionare al magazinelor este Profi, marketingul este Profi (…).“

La Ministerul de Finanţe, compania Profi Rom Food a raportat pe 2022, cel mai recent an pentru care există date publice, 13.700 de salariaţi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.