Cand mobilul e bun <br/>pentru aproape orice

Postat la 20 februarie 2007 2 afişări

Telefonul mobil pare sa aiba un singur scop: sa inlocuiasca toate echipamentele din buzunarele utilizatorilor, daca nu chiar si din birourile lor sau de-acasa. Cu greu ar putea fi desprinsa alta concluzie dupa cel mai mare congres de telefonie mobila din lume - 3GSM.

Telefonul mobil pare sa aiba un singur scop: sa inlocuiasca toate echipamentele din buzunarele utilizatorilor, daca nu chiar si din birourile lor sau de-acasa. Cu greu ar putea fi desprinsa alta concluzie dupa cel mai mare congres de telefonie mobila din lume - 3GSM.

 

Jumatatea lunii februarie este, cel putin de doi ani incoace, o perioada extrem de aglomerata pentru Barcelona. Pentru congresul industriei de telefonie mobila, 3GSM, rezervarile camerelor de hotel sunt facute cu cel putin cateva luni inainte, iar cei mai putin norocosi sunt nevoiti sa stea la periferie sau in afara orasului, pentru ca toate locurile in centru sunt ocupate. Taxiurile nu-si permit nicio pauza si bat drumul spre Plaza de Espana, locul unde se desfasoara congresul, cel putin de cateva ori pe zi, iar autobuzele care merg intr-acolo sunt luate cu asalt la primele ore ale diminetii.

 

Pentru 3GSM de anul acesta, estimarile vorbesc de peste 60.000 de participanti, mai mult cu 10.000 decat anul trecut - un record in ceea ce priveste numarul vizitatorilor la un targ sau congres european. Cat despre expozanti, in halele palatului Fira de Barcelona au fost prezente peste 1.300 de companii, fata de circa 950 anul trecut.

 

Timp de patru zile, cat a durat totul, cele mai mari nume din industria comunicatiilor au dat senzatia ca impartasesc aceeasi idee - cum sa faca din terminalul mobil un echipament universal, apt sa inlocuiasca orice alt dispozitiv electronic de care are nevoie un consumator din secolul XXI. Fiecare dintre marii producatori - Nokia, Motorola, Sony Ericsson, dar si Alcatel sau Sagem - au prezentat la 3GSM terminale capabile sa se conecteze la Internet de mare viteza sau sa prinda posturi de televiziune.

 

Cum era de asteptat, cea mai frecventata tema a fost explorarea Internetului pe telefonul mobil, exact ca pe laptop. "Am intrat intr-o era a comunicatiilor mobile, in care tehnologiile 3G si HSDPA trebuie sa fie accesibile pe telefonul mobil. Utilizatorii vor putea avea acces la lumea vasta a Internetului de oriunde ar fi, fara a mai avea nevoie de computer", a declarat Rob Conway, directorul executiv al GSM Association, intr-o conferinta de presa "de gradul trei", la care au participat si Arun Sarin, directorul executiv al Vodafone, si Sanjiv Ahuja, omo-logul sau de la Orange.

 

Pe langa faptul ca telefonul poate inlocui la un anumit nivel laptop-ul, operatorii de telefonie mobila si producatorii de infrastructura mizeaza si pe faptul ca in viitorul apropiat, telefonul mobil va inlocui aproape in totalitate telefonul fix. Aceasta perspectiva este cel mai bine reprezentata de conceptul "Femto Cell" ("femto" - mai mic decat "pico", termen folosit de operatorii mobili pentru a desemna dimensiunea redusa a celulelor), care ar urma sa fie aplicata de mai multi operatori incepand de la jumatatea acestui an. Ericsson, spre exemplu, a conceput un echipament (statie de baza) care, odata instalat in casa sau la birou, genereaza pe o arie de 30 de metri o retea proprie utilizatorului, in virtutea careia toate apelurile efectuate de acesta de pe telefonul mobil in respectiva arie sunt taxate la fel ca telefonia pe Internet. Practic, cine intra in raza de actiune a statiei de baza vorbeste la telefonul mobil exact asa cum un laptop intra pe Internet intr-o zona cu retea wireless.

 

Cealalta tema importanta de discutie pentru industrie este la ora actuala accesul pe mobil la programele de televiziune. Nokia a atras atentia prin lansarea unui terminal nou, Nokia N77, ce incorporeaza tehnologii de receptie a semnalului TV in timp real, functie de ghid TV, de memorare a ultimului program vizionat si de fixare a unor alerte pentru ora de incepere a emisiunilor preferate. Ericsson a lansat un serviciu numit Multimedia Broadcast Multicast Service, prin care posturile de televiziune pe mobil devin disponibile prin retelele 3G existente. La randul lor, mai multi furnizori de continut multimedia s-au aliat cu producatori de carduri de memorie pentru telefoanele mobile, pentru a putea comercializa carduri care vin cu unul sau mai multe filme in format special pentru ecranul mobilului.

 

In fine, congresul 3GSM a ilustrat cat de preocupate sunt companiile de telefonie mobila de posibilitatea de a castiga din publicitatea pe mobil. Una dintre companiile care au intrat deja pe acest segment este Yahoo!, care incepand din aceasta luna, ofera utilizatorilor din 19 tari ale lumii, care dispun de telefoane mobile inteligente, posibilitatea sa urmareasca pe ecranele acestora scurte spoturi publicitare in format special, pe care utilizatorii le pot gasi si pe site-ul companiei.

 

Daca in cazul televizorului, privitorul poate ocoli reclamele schimband postul, iar pe Internet exista aplicatii de blocare a reclamelor, ce scapare ar avea utilizatorul de telefon mobil din fata reclamelor? Sau poate, dimpotriva, ar trebui sa-i placa reclamele, fiindca industria il face sa considere ca ele i se adreseaza numai lui?

 

Arun Sarin si Sanjiv Ahunja vorbesc despre o personalizare a reclamelor pe telefonul mobil, in functie de utilizator, de varsta acestuia si de preferinte - detalii cunoscute de operatorii de servicii de telefonie mobila. Mai mult, reclamele, prezentate sub forma de clipuri video de cel mult 15 secunde, ar trebui sa fie si "localizate" - un termen deja ajuns la moda. Cu alte cuvinte, daca utilizatorul se afla in Barcelona si este in general interesat de targuri si expozitii, ar putea primi pe telefonul mobil o reclama la congresul 3GSM.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/cand-mobilul-e-bun-lt-br-gt-pentru-aproape-orice-1008279
1008279
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.