Bunuri de larg consum. Lapte. Se îngroaşă spuma

Autor: Florentina Niţu Postat la 03 iulie 2025 21 afişări

Bunuri de larg consum. Lapte. Se îngroaşă spuma

Cei mai mari zece jucători din piaţa lactatelor şi brânzeturilor au raportat în 2024 afaceri cumulate de aproape 6 miliarde de lei, cu 50% mai mari decât în urmă cu cinci ani, conform calculelor ZF pe baza datelor publice şi a celor oferite de companii. Este o creştere susţinută de revenirea consumului postpandemie, dar şi de inflaţie şi majorarea preţurilor la raft. În plus, produsele lactate au greutate, la propriu, în coşul zilnic al românului. Totuşi, creşeterea ar putea frâna în 2025, conform specialiştilor.

„Credem că cea mai mare provocare pentru industrie ar fi o contracţie a consumului, indiferent de motivele care ar sta la baza acestui comportament. De asemenea, impactul potenţial al bolilor animale rămâne o ameninţare pentru întreaga industrie şi pentru furnizorii noştri” spune Erik Hageleit, CEO al Hochland România, unul dintre cei mai mari producători de brânzeturi de pe plan local, a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 935 milioane de lei, în creştere cu 12% faţă de anul anterior.

El a adăugat că începutul de an a fost unul mai moderat, însă este încrezător că şi 2025 va fi un an bun, cel puţin pentru Hochland. În opinia sa, puterea brandului joacă un rol major în menţinerea rezultatelor pozitive atât pentru compania pe care o reprezintă, cât şi pentru alţi jucători.

Anul 2024 a fost darnic cu majoritatea şi i-a „dăruit” creşteri.

Însă, chiar dacă piaţa este în creştere, miza este cine controlează laptele românesc. Iar în 2024, capitalul românesc pare din ce în ce mai slab la masă. În continuare, multinaţionalele franceze Lactalis şi Danone domină, în timp ce companiile româneşti sunt tot mai puţine în top. Albalact, controlată de francezii de la Lactalis, îşi păstrează poziţia de lider al pieţei, cu 1,35 miliarde de lei cifră de afaceri în 2024, în creştere cu 16% faţă de anul anterior. Profitul s-a dublat, dar Danone, rivalul francez de pe locul al doilea are marjă de profit mai mare, de 5%, faţă de 3,5% pentru Albalact.

Doar două companii cu acţionariat românesc – Simultan şi Carmo-Lact – mai rezistă în top, după ce Mirdatod Prod, producătorul Telemea de Ibăneşti, a ieşit dintre primii zece jucători cu rezultatele financiare din 2024. Dar în 2025 am putea avea o surpriză: compania Simultan este scoasă la vânzare, iar un potenţial investitor străin ar putea rescrie harta proprietăţii în piaţa lactatelor locale. Prodlacta Braşov, deţinută majoritar de grupul JLC din Republica Moldova, a revenit în top zece, cu o cifră de afaceri de 159,6 milioane de lei în 2024, în creştere cu 19% faţă de anul anterior, iar ea a scos Mirdatod Prod.

Cu peste 250 de companii active în fabricarea produselor lactate, România are o piaţă fragmentată, dar controlată la vârf de giganţi internaţionali. Aceasta are vânzări anuale în retail de brânzeturi şi produse pe bază de lapte de peste 10 miliarde de lei, iar pe lângă Albalact şi Danone, în top se regăsesc nume precum FrieslandCampina (Olanda) sau Olympus (Grecia), cu producţie locală la Braşov.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bunuri,
consum,
lapte,
lactate,
companii,
jucatori

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.