Angajaţii Dacia au reluat lucrul
Conducerea Dacia şi Sindicatul Autoturisme Dacia (SAD) au convenit, joi, 21 martie, să continue negocierile pentru Contractul Colectiv de Muncă (CCM), doar în condiţiile reluării lucrului şi revenirii la o desfăşurare normală a producţiei. De asemenea, părţile au mai agreat să continue dialogul doar în cadrul comisiei de negociere, în conformitate cu prevederile legale.
Protestul spontan ilegal declanşat miercuri, 20 martie, la Uzina Vehicule Dacia, a continuat, joi dimineaţă. Câteva sute de angajaţi au refuzat să intre la lucru, fără a indica, însă, cu exactitate care sunt revendicările lor. în jurul orei 16.00, angajaţii au încheiat protestul şi au reluat lucrul. Atât conducerea Dacia, cât şi sindicatul reprezentativ la nivelul companiei şi-au manifestat intenţia de a reveni la masa negocierilor.
Salariaţii care au părăsit posturile de lucru în datele de 20 şi 21 martie nu vor fi plătiţi pentru timpul cât au absentat nemotivat din postul de lucru. De asemenea, conducerea Dacia va demara procedurile legale în vederea sancţionării angajaţilor care au încălcat prevederile CCM şi ale Regulamentului intern, prin absentarea de la locul de muncă. O altă măsură avută în vedere de conducerea Dacia este tragerea la răspundere materială a celor care sunt răspunzători de prejudiciile cauzate de întreruperea ilegală a activităţii.
Sindicatul a fost notificat, miercuri, că protestul este ilegal. în răspunsul scris remis, miercuri, conducerii Dacia, SAD s-a desolidarizat de participanţii la greva spontana şi a confirmat că protestul este ilegal.
Uzinele de la Mioveni constituie unul dintre motoarele economiei româneşti, fiind principalul exportator al ţării. Această poziţie, câştigată prin rezultatele din ultimii ani şi ca urmare a unui program susţinut de investiţii şi dezvoltare, ne obligă să fim responsabili şi realişti.
Ansamblul angajaţilor de pe platforma de la Mioveni trebuie să dea dovadă de responsabilitate faţă de clienţii companiei, faţă de furnizori şi faţă de comunitatea în care ei înşişi trăiesc. Stabilitatea economică a companiei, a propriilor familii, chiar a industriei auto locale poate fi afectată de acest protest iniţiat într-un context economic dificil.
Beneficii ale salariaţilor
în condiţiile în care declaraţiile angajaţilor protestatari au făcut trimitere la anumite drepturi şi beneficii stipulate în actualul Contract Colectiv de Muncă, prezentăm succint unele dintre prevederile aflate în prezent în vigoare şi care s-au aplicat şi în 2012:
- salariul minim garantat pentru un muncitor calificat este de 1.918 lei;
- în 2012, angajaţii au beneficiat, în afara drepturilor salariale, de următoarele beneficii
o primă de Paşti şi de Crăciun (873 lei brut, respectiv 957 lei brut);
o tichete cadou în valoare de 60 lei pentru ziua de 8 Martie, acordate tuturor angajatelor;
o tichete cadou de Crăciun (60 lei);
o primă de participare la profitul companiei (1.240 de lei brut);
o prima de vacanţă (1.276 lei brut);
o bonuri de masă;
o masă caldă gratuită (pentru operatori, în total, peste 11.500 de beneficiari);
o transport subvenţionat;
o ajutoare diverse (căsătorie, deces etc.);
o zile libere plătite cu salariul de bază, în afara celor prevăzute de lege pentru sărbătorile legale sau religioase, în următoarele situaţii: evenimente în familie (naşterea unui copil, căsătorie sau deces), schimbarea domiciliului, pentru donarea de sânge. Numărul zilelor libere variază, în aceste situaţii, între 1 zi (pentru decesul nepoţilor, fraţilor sau surorilor părinţilor) şi 5 zile pentru naşterea sau adopţia unui copil sau decesul soţului, soţiei, copiilor, părinţilor, socrilor.
- bilete de odihnă şi tratament. în 2011, 4.100 de salariaţi au beneficiat de bilete de odihnă şi tratament subvenţionate (1.461.716 EUR cheltuiala companiei), în timp ce în 2012 numărul beneficiarilor a fost de 3.400 şi suma totală suportată de companie de 1.330.542 EUR.
Evoluţia salariilor la Dacia
Anul Salariu mediu brut realizat Evolutie procentuala raportata la anul anterior
2008 2.256
2009 2.668 18,26%
2010 3.262 22,26%
2011 3.632 11,34%
2012 3.965 9,17%
Salariile angajaţilor au fost majorate în fiecare an, beneficiile au fost păstrate, deşi în ultima perioadă, din cauza crizei, numărul de vehicule produse a continuat să scadă, iar vânzările de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scăzut şi ele.
Investiţii
în acelaşi timp, Renault a continuat să investească în România, atât în fabricaţie, cât şi în diversificarea operaţiunilor sale.
An Investiţii (mil. EUR)
2004 187
2005 180
2006 193
2007 260
2008 194
2009 154
2010 142
2011 148
2012 250
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro