Meniul deciziilor: povestea nevăzută a unui imperiu românesc din domeniul restaurantelor începută de un tânăr care a intrat în business la 18 ani

Autor: Ioana Matei Postat la 13 august 2025 540 afişări

Radu Dumitrescu a început să lucreze pe cont propriu la 18 ani, iar astăzi conduce Stadio Hospitality Concepts, un grup cu opt restaurante în Bucureşti. Traseul său în HoReCa a fost marcat de adaptări rapide şi decizii luate în funcţie de context. De la reconfigurarea Stadio până la achiziţia companiei Raionul de Peşte, fiecare pas a venit dintr-o combinaţie de intuiţie, oportunitate şi pragmatism.

 

„Am început devreme, da, fără un plan bătut în cuie, şi am descoperit repede că, în business, o condiţie esenţială este să te adaptezi.” Aşa îşi începe povestea Radu Dumitrescu, fondatorul şi CEO-ul Stadio Hospitality Concepts (SHC), unul dintre cei mai vizibili jucători din industria HoReCa din România. Antreprenor din adolescenţă, Dumitrescu a intrat pe cont propriu în afaceri la 18 ani, iar astăzi coordonează o reţea de opt restaurante premium în Bucureşti – între care Vacamuuu, NOR sau Raionul de Peşte, recent achiziţionat. Cum a ajuns aici? Pare că Radu Dumitrescu nu este genul de lider care porneşte de la o viziune rigidă, iar pentru el, agilitatea şi adaptarea sunt esenţiale.

„Îţi poţi construi strategia din mers, dar ca să reuşeşti nu faci niciodată lucrurile la întâmplare – e nevoie de planificare şi de disciplină. În cazul meu, sunt exact principiile după care m-am ghidat. Şi tot ce am construit a fost inspirat şi bazat pe oamenii din jur, pe modele validate, pe realitate, dar şi un pic pe instinct”, spune el. Parcursul său nu a fost liniar. A trecut prin industrii diverse – de la print de mari dimensiuni, la restaurante, apoi chiar şi tehnologie – iar fiecare pivotare a avut la bază o combinaţie de curiozitate, oportunitate şi intuiţie. „Întotdeauna am crezut că e cel mai important să faci ce-ţi place şi cred în continuare că este singura modalitate de a performa, real, într-un domeniu. În cazul meu schimbările s-au produs în funcţie de context, de oportunităţile pieţei, dar şi de ce am simţit.” În ceea ce priveşte intrarea în HoReCa, declicul a venit într-un moment care ar fi putut părea banal: o ofertă de a cumpăra un restaurant. A fost vorba de fostul DaVinci, care avea să devină Stadio Atrium, unul dintre restaurantele emblematice ale reţelei de astăzi. „Am simţit că poate fi o oportunitate. Apoi am văzut că pot construi ceva care să-mi placă şi lucrurile au evoluat în direcţia asta.” Cel mai dificil moment de decizie a fost în perioada pandemiei, când incertitudinea domina piaţa, iar siguranţa angajaţilor şi continuitatea businessului păreau greu de echilibrat. „În viaţa antreprenorială nu prea există decizii uşoare. De multe ori eşti pe muchie de cuţit, deşi mai multe ori nu ai idee dacă decizia pe care o iei va fi una bună sau nu.  Cele mai complexe decizii au fost cele din perioada pandemiei, când nu ştiam ce se va întâmpla mâine, dacă vom mai deschide restaurantele sau dacă ne putem ajuta colegii să fie cât mai puţin expuşi.”


Oamenii ies la restaurant nu doar ca să mănânce, vor să se vadă cu prietenii sau să sărbătorească într-un cadru special. Noi în asta investim, în experienţa de la faţa locului, pe care oaspeţii să-şi dorească să o repete, şi care nu poate fi livrată într-o cutie.

Radu Dumitrescu, fondator şi CEO, Stadio Hospitality Concepts


În prezent, Radu Dumitrescu continuă să mizeze pe extindere şi inovaţie, fără a pierde din vedere principiile care i-au ghidat parcursul de până acum, respectiv adaptabilitatea, realismul, intuiţia şi, spune el, respectul pentru oameni. Această abordare se regăseşte în toate momentele-cheie ale evoluţiei SHC – de la transformarea radicală a primului Stadio până la extinderea accelerată din ultimii ani. Stadio era, de pildă, iniţial, un sports bar autentic, decorat cu tricouri purtate de sportivi celebri, cupe şi medalii – un spaţiu nişat, dedicat fanilor pasionaţi de sport. Deşi apreciat, conceptul a ajuns, la un moment dat, să limiteze potenţialul de dezvoltare. Radu Dumitrescu îşi aminteşte momentul deciziei de a regândi complet modelul de business. „Decizia de a schimba modelul de business a fost una mai grea, dar consider că una dintre principalele calităţi ale unui antreprenor este modul în care ia o decizie, mai exact cât de mult o studiază, viteza cu care decide şi cât de repede aplică schimbarea. Din fericire, rezistenţa noastră la schimbare este relativ mică, iar adaptabilitatea destul de mare.” Aşa s-a născut noul Stadio, redesenat în doar o lună – un exemplu de pivotare rapidă, dar strategică. Achiziţia recentă a Raionul de Peşte urmează aceeaşi logică a extinderii inteligente. „La Raionul de Peşte ne-a atras calitatea pe care o livrează constant, modul cum reuşeşte să combine autenticitatea cu un standard foarte ridicat de produs şi faptul că are deja o comunitate fidelă. N-a fost o decizie grea – se potriveşte perfect cu ADN-ul SHC, pentru că vorbim despre un concept bine făcut şi de unul dintre cele mai bune restaurante de peşte din România, care adaugă valoare portofoliului nostru.” Integrarea completă a brandului în reţea este deja în curs, urmând să se finalizeze până la finalul anului. Pe lângă această tranzacţie, SHC a realizat alte trei preluări majore în ultimii ani: 18Lounge şi Stadio Herăstrău în 2020, respectiv Vacamuuu în 2023. „Dar noi investim constant în business, în concepte gastronomice originale, în design, în oameni”, subliniază antreprenorul. Cât despre raportarea la rentabilitate, Dumitrescu oferă o perspectivă aparte: „Nu mă raportez la ROI doar din punct de vedere financiar. Mai importante sunt reputaţia, notorietatea şi, mai ales, oaspeţii mulţumiţi”.

 

De la experienţa la masă la apartenenţă în echipă: cum gândeşte Radu Dumitrescu viitorul SHC? Extinderea naţională rămâne în planurile Stadio Hospitality Concepts, dar fără grabă. „Momentan ne concentrăm pe ce avem deja în Bucureşti. Ne propunem să aducem vibe nou, să ne jucăm cu meniurile, cu designul, să lansăm concepte şi să atingem noi zone de consum. În strategia noastră viitoare există şi extinderea în principalele oraşe cu Vacamuuu şi Raionul de Peşte, dar toate la timpul lor.” Când vine vorba despre ce înseamnă leadership în HoReCa, antreprenorul e clar: nu doar vânzările contează, ci recunoaşterea din partea publicului. „Să fii prima opţiune atunci când oamenii vor să iasă într-un loc în care se simt bine, să adresezi toate nevoile de consum ale acestora, de la un prânz de business la o cină între prieteni sau sărbătorirea unui moment important împreună cu familia. Pentru asta trebuie să livrezi constant şi impecabil, fără compromisuri, ca după fiecare vizită oaspeţii să-şi dorească să se întoarcă şi, mai important, să te recomande şi altora.” Într-un oraş precum Bucureşti, unde consumatorii devin tot mai exigenţi, SHC îşi adaptează constant toate detaliile: „Publicul din Bucureşti e tot mai atent la detalii şi tot mai pretenţios, oamenii au aşteptări din ce în ce mai ridicate şi e firesc să fie aşa. Ne uităm constant la feedback, citim toate review-urile, cerem păreri şi le luăm în serios. Lumea nu caută doar o masă bună, ci o experienţă completă.” Această experienţă include totul – de la farfurie şi muzică la temperatura din sală şi modul în care zâmbeşte ospătarul. În acelaşi timp, SHC face diferenţa între experienţa fizică din restaurant şi livrarea prin aplicaţii. „Oamenii ies la restaurant nu doar ca să mănânce, vor să se vadă cu prietenii sau să sărbătorească într-un cadru special. Noi în asta investim, în experienţa de la faţa locului, pe care oaspeţii să-şi dorească să o repete, şi care nu poate fi livrată într-o cutie.” Cel mai important diferenţiator al grupului? Potrivit lui Radu Dumitrescu, cultura internă: „Pentru mine şi SHC nu există ceva mai important decât echipa noastră, oamenii care lucrează aici. Ne respectăm cuvântul de fiecare dată, etica este una dintre valorile noastre cele mai importante, zâmbetul face parte din rutina zilnică, iar grija faţă de oaspeţii noştri vine de la sine”. În cele din urmă, atmosfera din echipă este una în care loialitatea nu se cere, ci, mai ales, se câştigă: „Ţinem foarte mult la fiecare dintre colegi, facem tot ce putem pentru a-i susţine per­sonal şi profesional, suntem împreună la bine şi la greu.”   


Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Radu Dumitrescu, fondator şi CEO, Stadio Hospitality Concepts:

1. Cum arată astăzi filosofia dumneavoastră de leadership şi ce a modelat-o cel mai puternic în ultimii ani?

Misiunea mea e destul de simplă, mă bazez pe oamenii din jurul meu, îi ajut să se dezvolte personal şi profesional, iar în felul ăsta lucrurile vor funcţiona şi businessul va creşte.

Echipa noastră, ideile şi contribuţia fiecărui om în parte, disciplina în planificare şi execuţie sunt câteva dintre ingredientele care ne ajută să evoluăm într-un mod organic şi sănătos.

2. Ce v-a învăţat perioada în care „aţi dormit în restaurant”, la propriu? Care e lecţia care v-a rămas şi astăzi?

Că singurul mod în care un business, de orice fel ar fi acesta, va funcţiona este cel bazat pe atenţia faţă de colegi şi clienţi, procese clare, etică, disciplină şi zâmbet. Acestea au devenit valorile companiei noastre, pe ele ne bazăm toate deciziile, iar asta ne-a ajutat să evoluăm sănătos.

3. Care a fost cel mai important „rateu” din carieră şi ce v-a învăţat despre oameni, business sau timing?

Am avut atât de multe încât nu mai ştiu care e cel mai mare! Am pierdut locaţii excelente, am pierdut oameni minunaţi, am luat decizii care s-au dovedit a fi greşite, nevalidate de piaţă, am stat pe loc când trebuia să alerg etc. Dar toate acestea ne-au făcut să fim ce suntem astăzi, am învăţat foarte mult şi mă laud că în cele mai multe cazuri am învăţat din greşeli şi pe majoritatea nu le-am mai repetat. Cred că greşelile sunt foarte importante. Ajută mult să pierzi şi să te doară, pentru că doar aşa poţi deveni mai bun.

4. Dacă mâine aţi porni de la zero, ce aţi face diferit? Ce aţi păstra exact la fel?

Aş păstra curajul şi instinctul care m-au ajutat să fac pasul înainte când a fost nevoie, chiar dacă nu aveam certitudini. Ce aş face în plus, nu neapărat diferit:  aş pune mai mult accent pe strategie, de la bun început. Aş construi un plan clar şi, cel mai important,  mi-aş păstra cu grijă oamenii potriviţi lângă mine. O echipă de top are un impact enorm asupra oricărui business, mai ales dintr-un domeniu atât de complex.

5. Cum validaţi ideile noi? Ce trebuie să bifeze un concept ca să devină „următorul proiect” în reţeaua SHC?

Toate ideile sunt binevenite şi ne  inspiră, indiferent că vin din alte pieţe, de la echipă, de la oaspeţi. Cu cât sunt mai multe, cu atât mai bine. Alegem ceea ce ne entuziasmează şi ne dă acel sentiment de: asta chiar e cool! Trebuie să reflecte tendinţele pieţei şi să ne facă să simţim că va funcţiona, că va prinde la public, că are potenţial de scalare şi că se potriveşte cu valorile SHC.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.