Consolidarea unei pieţe fragmentate

Autor: Florin Casota Postat la 07 martie 2018 459 afişări

Piaţa de distribuţie IT este în continuare fragmentată şi competitivă, dar sunt aşteptate maturizarea şi consolidarea acesteia, în condiţiile în care valoarea domeniului ar putea ajunge anul acesta la 750 de milioane de euro. Cum văd jucătorii piaţa şi care sunt tendinţele pentru acest an?

Liderul pieţei de distribuţie IT din România este Network One Distribution, firmă deţinută de Iulian Stanciu, care în 2016 a avut afaceri de aproape 1 miliard de lei (993 de milioane de lei) şi un profit net de 9,4 milioane de lei.

Următorii jucători din piaţă sunt Elkotech România - cu venituri de peste 279 de milioane de lei, Enterprise Services - cu o cifră de afaceri de peste 247 milioane de lei, urmate de ABC Data - cu mai mult de 236 de milioane de lei şi de Asbis România - cu 209 milioane de lei. ”n 2017, nu s-a modificat substanţial cifra de afaceri, însă am îmbunătăţit semnificativ profitabilitatea“, spune Oana Barbu, director general la Asbis România. mpreună, primii cinci jucători din piaţă au avut afaceri de aproape de 2 miliarde de lei (aproximativ 421 milioane de euro).

Gabriel Ciucu, director general la Ingram Micro Distribution, consideră că piaţa de distribuţie IT din România este competitivă, ceea ce obligă companiile să opereze cu marje de profit reduse. ”Am remarcat că pentru parteneri sunt foarte importante suportul financiar, activitatea de pre-sales tehnic şi disponibilitatea produselor în stoc“, afirmă Ciucu.

Ingram Micro Inc. a cumpărat divizia din Europa Centrală şi de Est a RRC Group la începutul anului 2016, iar şase luni mai târziu tranzacţia a fost finalizată, astfel încât din decembrie 2017 RRC Tech Distribution România a devenit Ingram Micro Distribution. ”Activitatea companiei s-a dezvoltat într-un ritm alert, în principal ca urmare a infrastructurii oferite de Ingram Micro şi setării unor noi parteneriate cu furnizori de top din domeniul tehnologiei“, spune Gabriel Ciucu, director general al Ingram Micro Distribution. Compania a avut o cifră de afaceri de peste 121 de milioane de lei în 2016, un plus de 45% faţă de 2015, dar a înregistrat pierderi de puţin peste 2,2 milioane de lei, faţă de un profit de aproape 500.000 de lei în 2015, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Numărul vânzătorilor din portofoliul companiei a crescut considerabil şi acum există pe platforma Ingram Micro 24 peste 300 de branduri pentru partenerii din România, potrivit lui Ciucu.

Stocul este un alt aspect care a suferit modificări în ultima perioadă. Pe lângă depozitul din Bucureşti, ”acum putem livra în maximum trei zile din depozitul central Ingram Micro Pan Europe. Depozitul se află în Germania şi aprovizionează în prezent peste 80.000 de clienţi, din 30 de ţări din Europa“, spune el. De asemenea, portofoliul companiei s-a îmbogăţit cu trei noi arii: componenţa de volum, cea de mobility şi cea de cloud, adaugă Ciucu.

Clienţii Ingram Micro sunt companii care furnizează soluţii IT de tip hardware, software, mobility (telefoane mobile, tablete) şi soluţii cloud. ”Lucrăm cu peste 600 de parteneri activi la nivel naţional şi vedem în ultimii ani o creştere semnificativă de business în segmentul SMB, adopţia soluţiilor de cloud şi un interes din ce în ce mai mare pentru soluţiile de securitate IT“, consideră Ciucu.

Cele mai vândute produse din portofoliul companiei sunt soluţii de Data Center, precum networking, power computing şi soluţii de stocare. ”De asemenea, o cotă importantă a vânzărilor din portofoliul Ingram Micro Distribution o reprezintă soluţiile de tip Data Capture / Point Of Sales care se adresează clienţilor din retail, producţie, logistică“, adaugă reprezentantul Ingram Micro Distribution. Pentru 2018 se aşteaptă o creştere majoră în vânzarea de laptopuri şi PC-uri.

Compania Ingram Micro are 46 de angajaţi în România, cu birouri în Bucureşti, Iaşi, Cluj şi Timişoara. Ciucu nu a precizat ce rulaje a avut compania în 2017, menţionând că pentru 2018 ”ne propunem să păstrăm ritmul de creştere a cifrei de afaceri, care pentru noi în ultimii doi ani a însemnat peste 25%“.

Oana Barbu, directorul general al Asbis România, consideră că distribuţia IT din România îşi continuă procesul de transformare din business pur tranzacţional într-unul relaţional. ”Piaţa de distribuţie înseamnă acum inovaţie, creativitate, specialişti şi curaj să încerci lucruri noi, iar tendinţele din tehnologie impun dezvoltarea unor direcţii noi de business şi abordarea integrată a serviciilor oferite“, spune ea, menţionând că digitalul, big data, stocarea în cloud, securitatea, blockchainul sau inteligenţa artificală sunt tendinţe ce vor avea un impact major în businessul de distribuţie IT.

De asemenea, Barbu estimează că piaţa de distribuţie IT în anul acesta poate ajunge la 750 de milioane de euro, ”luând în considerare doar produsele IT şi excluzând produsele non-IT, de exemplu telefonia mobilă“. Barbu menţionează la rândul ei fragmentarea puternică a pieţei şi a gradului crescut de competivitate şi estimează că vor avea schimbări în următorii ani, provenite din consolidări, cât şi din extinderea marilor jucători regionali. ”Din perspectiva partenerilor, este vizibilă concentrarea celor specializaţi în zona de retail sau lipsa de capitalizare a celor mai mulţi dintre ei. Aceasta se traduce în provocarea principală a distribuitorilor de a găsi metode de gestionare a businessului în condiţii de risc minim.“

Asbis a avut peste 1.500 de parteneri anul trecut care se împart pe modelul de business: retail online (parteneri cu produse consumer), reselleri tradiţionali (parteneri cu un model de business mixt) şi parteneri care se concentrează exclusiv pe B2B. Compania are 50 de de angajaţi.

Cum arată profilul consumatorului de IT din România în comparaţie cu cel din Europa de Vest? Oana Barbu observă două tipuri de clienţi, pe zona de retail şi pe zona de business. Consumatorul final din Europa de Este este mai conservator. ”n ultima perioadă, observăm un interes tot mai mare pe calitatea produselor şi serviciilor, în detrimentul preţului. Desigur, acesta este, în continuare, un factor important în România pentru volum, însă deja se simte cererea de produse mai scumpe, dar calitative“, consideră Barbu. Pe partea de business, consumatorul are o atitudine mai rezervată în a decide achiziţionarea produselor de ultimă generaţie, ”dar urmăreşte tendinţele tehnologice şi conştientizează necesitatea serviciilor. Se simte nevoia de soluţii integrate, iar tendinţa este de îndreptare spre o maturitate decizională, desigur vorbind de businessul de infrastructură“.

Componentele PC şi de servere rămân categoria principală de produse pentru Asbis, iar ponderea cea mai mare în cifra de afaceri de anul trecut au avut-o serverele şi produsele software. ”O creştere importantă au avut-o SSD-urile şi plăcile video, în contextul exploziei cererii datorate fenomenului blockchain şi investiţiilor majore care au avut loc în producerea de monedă virtuală“, spune directorul general al Asbis.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.