Criza constructorilor din zona euro - cine ţine spatele Greciei, Italiei, Spaniei şi Portugaliei

Autor: Razvan Muresan Postat la 15 februarie 2013 53 afişări

Până acum mulţumiţi de salvarea găsită pe meleagurile îndepărtate din Brazilia, Rusia, India, China, constructorii de maşini văd tot mai multe semnale pozitive ale evoluţiei statelor zonei euro: Germania, Norvegia, Elveţia, Franţa şi Marea Britanie ţin piept cu brio Greciei, Italiei, Spaniei şi Portugaliei.

Criza constructorilor din zona euro - cine ţine spatele Greciei,...

"E prea devreme să aşteptăm vreo uşurare în 2013 din moment ce experţii anticipează în cel mai bun caz o stagnare în zona euro. Totuşi, semnale pozitive există", spunea săptămâna trecută Andreas Renschler, membru în consiliul de administraţie al grupului Daimler şi şeful diviziei de camioane şi autobuze. Oficialii germani îşi susţin prognozele mizând pe cel mai recent raport al Băncii Mondiale, unde se argumenta că pericolul unei crize financiare majore în zona euro a fost evitat, iar încrederea în pieţele financiare este "mult mai mare" decât era în urmă cu şase luni.

Statele BRIC - Brazilia, Rusia, India şi China -, considerate salvarea constructorilor de maşini odată cu startul crizei, au fost abordate mai mult şi de companiile româneşti după începutul crizei economice. Exceptând India, exporturile româneşti către Brazilia, Rusia şi China s-au aflat pe o tendinţă ascendentă, creşterile începând cu anul 2010 fiind de peste 60% către Brazilia şi Rusia şi de 45% înspre China. Raportat la totalul schimburilor comerciale, relaţiile României cu statele BRIC au însemnat, la nivelul anului 2010, 3,6% din totalul exporturilor şi 11,6% din importuri. Potrivit datelor Ministerului Economiei, Rusia şi China se află între primii zece parteneri ai României la capitolul importuri, imediat după Germania, Italia, Ungaria, şi Franţa. Deşi absente din topul destinaţiilor de export, deficitul comercial în scădere pe relaţia cu China (-2,1 mld. euro) şi Federaţia Rusă (-1,07 mld. euro) indică şi orientarea companiilor româneşti către zonele de unde alţi europeni deja culeg roadele.

"Revenirea în regiunea Europei şi Asiei Centrale în 2013 este aşteptată să fie redusă, întrucât majoritatea factorilor care au limitat creşterea anul trecut vor persista, probabil, chiar dacă la o intensitate mai scăzută. Perspectivele regiunii depind în mod critic de abordarea problemelor deficitelor bugetare şi de cont curent ridicate, şomajului şi inflaţiei, lipsei competitivităţii şi altor limitări structurale ale acestor economii", se arată în raportul "Perspective Economice Globale" al Băncii Mondiale. PIB-urile Europei şi Asiei Centrale ar urma să înregistreze un avans de 3,6% în 2013 şi de 4% anul următor. Perspectivele economice rămân vulnerabile la riscuri globale şi regionale serioase, notează Banca Mondială. Având în vedere legăturile financiare şi comerciale strânse dintre zona euro şi ţările din Europa şi Asia Centrală, regiunea ar fi direct afectată de o deteriorare majoră a crizei datoriilor, precum şi de stagnarea sau avansul lent al economiei uniunii monetare, se arată în raportul citat de agenţia de presă Mediafax. "Eu, unul, m-aş gândi de două ori înainte să-mi deschid o firmă de construcţii în Spania, Italia, Grecia sau Portugalia", spunea Renschler, cu prilejul lansării modelului de camion Arocs, destinat companiilor care activează în domeniul construcţiilor. Cele mai promiţătoare semnale vin, la nivelul Europei, dinspre ţările scandinave, dar şi din Germania, Marea Britanie, Franţa şi Elveţia.

În cazul Germaniei, asociaţia industriei construcţiilor raportează că activitatea construcţiilor de clădiri comerciale va fi la capacitate maximă în prima jumătate din 2013 ca rezultat al creşterii cererii şi comenzilor de la sfârşitul anului trecut. Nemţii remarcă şi potenţialul "enorm" existent în aria clădirilor rezidenţiale, văzute drept investiţii "relativ bune şi sigure" ca urmare a dobânzilor situate la minime istorice. Analiştii estimează că cererea de locuinţe noi va urca la 250.000 de unităţi pe an, prag ratat cu 40.000 de unităţi anul trecut şi cu circa 20.000 în 2013, potrivit primelor raportări.

Investiţiile în infrastructură vor dinamiza industria construcţiilor. Deşi bugetele statelor sunt calculate până la ultimul cent, legătura între creşterea economică şi fondurile alocate noilor proiecte este direct proporţională. "Problema în Europa nu este dacă noile proiecte publice de construcţii vor începe, ci mai degrabă când", spunea Andreas Renschler. Japonia, de exemplu, a alocat 173 de miliarde de euro proiectului guvernamental de stimulare economică, menit să se axeze pe reconstrucţia ţării după catastrofa nucleară de la Fukushima. Dincolo de China şi India, unde ritmul de dezvoltare a infrastructurii este notabil, cererea a început să crească şi în Brazilia. Cele două evenimente sportive pe care le vor găzdui sud-americanii - Campionatul Mondial de Fotbal din 2014 şi Jocurile Olimpice din 2016 - vor fi principalii factori de dinamizare a cererii pentru următorii trei ani.

Legătura între evoluţia economiei, cea a pieţei construcţiilor şi vânzările de autocamioane care să execute lucrările de infrastructură este un bun indicator al tendinţelor pe piaţa globală. În cazul grupului Daimler, luna noiembrie a anului trecut a însemnat, în materie de vânzări, cât întreg anul 2011. Cifrele ar putea arăta chiar mai bine în 2013, "dacă reglementările guvernelor şi criza datoriilor suverane nu vor reduce comenzile mai mult decât au făcut-o până acum", după cum rezumă Andreas Renschler.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
constructii,
zona euro,
grecia,
italia,
spania,
portugalia
/special/criza-constructorilor-din-zona-euro-cine-tine-spatele-greciei-italiei-spaniei-si-portugaliei-10563862
10563862
comments powered by Disqus
Nu ne vindem ieftin doar pentru că suntem români Nu ne vindem ieftin doar pentru că suntem români

„Cred cu tărie că un business din România are aceeaşi valoare cu a unui business din Europa Centrală”, consideră Rareş Bănescu, antreprenorul local care a fondat Retargeting.biz, un start-up axat pe dezvoltarea unei soluţii software ce automatizează procesele de marketing online pentru un magazin online. Ideea proiectului a luat naştere în urmă cu şase ani, iar compania este acum prezentă în alte cinci ţări din Europa cu un portofoliu de peste 1.000 de comercianţi online. În ultimul an şi jumătate Retargeting.biz a rulat peste 100 de milioane de lei în bugete de marketing alocate de clienţi pentru promovarea pe Google şi Facebook. Ce urmează?

vezi continuarea
CE SFATURI AI DA TÂNĂRULUI DE 21 DE ANI?

TOTUL PENTRU BUSINESS. TOTUL ESTE BUSINESS

ZF.ro
Dezvăluiri de la Iulian Stanciu. De ce a introdus eMag taxa de livrare? Dezvăluiri de la Iulian Stanciu. De ce a introdus eMag taxa de livrare?
Beţi cafea? Diferenţa între o cafea de lux şi o cafea normală
ProMotor.ro
Cum afli kilometrii REALI la o mașina din Grupul VAG (VW, Skoda, SEAT, Audi)? Metoda care nu dă greș Cum afli kilometrii REALI la o mașina din Grupul VAG (VW, Skoda, SEAT, Audi)? Metoda care nu dă greș
Un șofer vrea să-şi vândă maşina care are 250.000 de km la bord. Ce SFAT primește de la un prieten mecanic?
Rusia se umple de TESLA CYBERTRUCK false. Iată cum se construiește una care arată REALĂ!
Descopera.ro
Pericolul URIAŞ din banalul PARACETAMOL pe care îl folosim cu toţii frecvent. Ar putea fi INTERZIS! Pericolul URIAŞ din banalul PARACETAMOL pe care îl folosim cu toţii frecvent. Ar putea fi INTERZIS!
Telefoanele MOBILE chiar provoacă CANCER! Concluzia ARARMANTĂ care provoacă un SCANDAL mondial
Un pilot AIRBUS a făcut o MAENVRĂ demnă de filme pentru a salva situaţia. IMAGINILE video fac înconjurul lumii
Go4it.ro
Câţi bani îţi oferă Uber dacă te afli într-o maşină iar şoferul te-a dus mult prea repede la destinaţie Câţi bani îţi oferă Uber dacă te afli într-o maşină iar şoferul te-a dus mult prea repede la destinaţie
TOP 30 aplicaţii periculoase pentru Android pe care s-ar putea să le ai instalate pe telefon. Trebuie dezinstalate imediat
Cât costă NETFLIX în România faţă de alte ţări din EUROPA. Este abonamentul prea scump raportat la ce primim?
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.