Ce companii au cresteri spectaculoase cand gigantii bat in retragere

Postat la 05 decembrie 2010 25 afişări

Daca topul celor mai mari companii din Romania este mai mereu previzibil, clasamentul celor mai dinamice poate fi cel putin surprinzator. Invingand recesiunea, taxele mai mari si scaderea pietelor, nume fara notorietate s-au remarcat prin cresteri spectaculoase, atunci cand gigantii au batut in retragere.

Balazs Laszlo nu stie ce inseamna criza. Din 2007, cand a pus bazele Bayer Construct, compania de constructii cunoscuta pentru dezvoltarea ansamblului rezidential Bayer Rezidential din Brasov, dar mai ales pentru ridicarea mallurilor Atrium Center din Arad si Gold Plaza din Baia Mare, afacerea a mers doar in sus. De la sase milioane de euro in 2008, veniturile lui Balazs au ajuns anul trecut la 16 milioane de euro, iar asteptarile pentru acest an sunt si ele de crestere. De altfel, in ultimii trei ani, Bayer Construct a avut incasari mai mari cu aproape 2.150%, ceea ce a plasat afacerea in fruntea clasamentului celor mai dinamice companii din Romania, realizat de Ziarul Financiar si Enterprise Investors, firma de private equity care a investit la noi aproape 200 de milioane de euro, in afaceri precum Profi, Siveco, Macon Deva sau Smartree.

Exemplul nu este singular, chiar daca evolutiile altora sunt ceva mai modeste. Procesatorul de carne de pui Euroavi a reusit o crestere medie anuala a cifrei de afaceri de 667,4% in ultimii doi ani, pana la peste 11 milioane de euro, din prelucrarea a peste 20.000 de tone de carne. Firma, infiintata de un grup de crescatori de pasari din Calarasi, are toate sansele sa ramana sus in topul celor mai dinamice din economie, dat fiind ca asteapta anul acesta incasari de 30 de milioane de euro, de trei ori mai mari decat in 2009. Puiul de Baragan, brandul sub care sunt comercializate produsele, ajunge in magazine din Bulgaria, Germania, Olanda, China si chiar Thailanda.

Tot pentru export lucreaza si Doina Cepalis, proprietarul companiei Te Rox din Pascani. Ea a pus bazele celui mai mare producator european de centuri de siguranta si scaune auto pentru copii, cu afaceri de 10,6 de milioane de euro anul trecut si o crestere medie anuala a incasarilor de peste 650%. Firma se ocupa initial de productie de textile, domeniu care s-a prabusit, astfel incat Doina Cepalis a decis sa se reorienteze spre un domeniu mai profitabil si a reusit, avand in vedere ca la ora actuala livreaza pentru companii ca Ferrari, Chicco sau Fisher Price.

In total, cateva zeci de companii din toata tara s-au remarcat anul trecut prin evolutia buna a afacerilor, avand in plin an de criza cresteri de cel putin 100%. Nu sunt dintr-un domeniu anume: le gasim in comertul cu masini, energie electrica sau calculatoare si soft, productie, dezvoltare imobiliara, agricultura si chiar gestionare de monumente si cladiri istorice sau de interes turistic.

E adevarat insa ca nu cu o floare se face primavara in economie. Scaderea cererii, impozitele mai mari aplicate firmelor si blocajul financiar au facut ca de la inceputul lui 2008 si pana in septembrie 2010 sa intre in procedura de insolventa peste 50.000 de companii, conform unui document guvernamental. Sansele de crestere s-au dovedit limitate chiar si pentru companiile cele mai mari, care nu s-au lovit de astfel de probleme. Si daca 2009 a fost rau, nici anul acesta nu e cu mult mai bun: dupa o prabusire a economiei cu 7,1% ar urma o cadere cu aproape 2%, dupa estimarile Fondului Monetar International si ale Comisiei Europene, pentru ca abia din 2011 sa revenim la crestere economica, mai precis undeva din a doua jumatate a anului.

Pentru companiile care au infruntat cel mai bine recesiunea, procente de crestere de trei sau chiar patru cifre ar putea fi privite cu scepticism, daca este folosit argumentul ca daca pleci de la zero si ajungi la o mie, cresterea este in mod evident de 1.000%. Dar cand cei mai multi manageri si antreprenori se plang de probleme financiare sau de lipsa de cerere pe piata, afaceri dinamice cu astfel de traiectorii sunt exact ce ii trebuie economiei. "Dinamismul va fi in viitor principala caracteristica a unei economii sanatoase, iar investitorii trebuie sa se uite dupa performante iesite din comun si companii care creeaza industrii noi", spunea Anne Habiby, cofondator al organizatiei All World Network, cu ocazia Galei de premiere pentru "Cele mai dinamice companii". Alta stacheta, pentru aceiasi concurenti. Sau poate pentru altii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
eveniment,
companii,
dinamice,
crestere,
cresteri,
afaceri
/special/ce-companii-au-cresteri-spectaculoase-cand-gigantii-bat-in-retragere-7776113
7776113
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.