Stirile sunt mai calde online

Postat la 26 august 2008 14 afişări

Interesul publicului pentru stiri ramane constant, insa canalele prin care sunt receptate tind sa se schimbe si, odata cu ele, regulile industriei media.

In ultimele zile, jurnalele de stiri au fost dominate de conflictul din Georgia iar mass-media au tratat chestiunea sub toate aspectele posibile. Problema este insa ca aceasta detaliere focalizata pe evenimentele recente - absolut fireasca pentru domeniul stirilor - lasa adesea in umbra problema contextului, asa ca cel ce vrea sa afle fondul problemei si sa se sustraga razboiului informational va fi impins spre surse alternative. In cazul meu, primul pas a fost spre Wikipedia, iar curiozitatea mi-a fost satisfacuta pe deplin: un articol amplu trateaza intreaga criza ruso-georgiana din 2008, incepand din 6 martie (data la care Rusia a ridicat sanctiunile economice aplicate Abhaziei) si pana la izbucnirea conflictului armat in 7 august. Articolul trimite si la un articol privind istoria relatiilor dintre Rusia si Georgia, precum si la peste o suta de referinte externe. Articolul despre razboiul propriu-zis este mult mai amplu, desi este de fapt un rezumat al unor alte articole care trateaza in detaliu fiecare aspect. Unul dintre ele este dedicat tocmai contextului (background), iar cronologia detaliata ajunge pana la ziua curenta.

 

Desigur, ar fi interesant de discutat despre razboiul informatic care a acompaniat conflictul sau despre incarcatura simbolica a orasului Gori (aici s-a nascut Stalin, dintr-un tata osetin si o mama georgiana), insa ceea ce mi-am propus este doar sa subliniez modul in care internetul tinde sa schimbe modalitatile de informare. Ceea ce este remarcabil in aceasta schimbare este ca mass-media inceteaza sa mai detina monopolul difuzarii informatiilor si ca receptorul are sansa sa iasa din rolul pasiv care ii era rezervat pana de curand. Chiar si initiativa de a cauta resurse alternative este un semnal in aceasta directie, insa efortul celor care “re-asambleaza” informatiile din nenumarate surse pentru a oferi o alta perspectiva, nenumarate bloguri care ofera fie opinii proprii sau puncteaza resurse de interes, contributiile in servicii de partajare a imaginilor sau clip-urilor video, discutiile din forumuri web si inca multe altele contureaza o noua viziune asupra diseminarii informatiei.

 

Raportul bienal privind evolutia audientelor publicat recent de Pew Research Center releva in primul rand o schimbare mai accentuata a obisnuintelor americanilor in raport cu mijloacele de informare si semnaleaza aparitia unui nou segment de audienta, care se raporteaza diferit la media si este principalul vector al modificarii sensibile a ponderii diferitelor canale de informare survenite in ultimii ani. Aceasta noua “specie” - numita de autorii raportului Net-Newsers - reprezinta deja 13% dintre americani si se diferentiaza prin faptul ca se indreapta preponderent spre internet pentru a se informa si nu consuma stirile TV in mod regulat (doar 47% dintre ei afirma ca urmaresc programele de stiri intr-o zi obisnuita). Datele demografice ale acestei categorii corespund asteptarilor: sunt relativ tineri, cu media de varsta pe la 35 de ani, in cele mai multe cazuri au studii universitare, venituri peste medie, majoritatea sunt online la locul de munca, cu vederi politice preponderent independente. Este interesant ca majoritatea prefera blogurile politice, folosesc fluxuri de stiri agregate de servicii precum Google News sau Yahoo!, iar raporturile cu presa scrisa tind sa se rezume la editiile online. Un alt segment important al audientei (americane) o constituie cei numiti in raport Integratori, care reprezinta 23% din public si care sunt consumatori de media traditionale, dar recurg foarte des si la sursele online (de cele mai multe ori la serviciu).

 

Raportul pune in evidenta multe lucruri interesante (printre care si cresterea rolului serviciilor de socializare online ca sursa de informare), dar concluzia este destul de banala: de zece ani audienta surselor traditionale de stiri scade, in vreme ce numarul celor ce prefera stirile online creste. Indiscutabil, televiziunea isi pastreaza suprematia, insa situatia presei scrise este afectata de aceste tendinte. Un alt raport aparut de curand - The State of the News Media - considera ca actuala criza a presei scrise nu se datoreaza neaparat scaderii audientei (si de fapt nici nu e sigur ca a scazut, daca socotim si cititorii online), ci mai ales “decuplarii stirilor de publicitate”. Servicii precum Craiglist au acaparat zona micii publicitati si desi este evident ca migrarea publicului spre web va continua, modelele de business capabile sa monetizeze aceasta audienta intarzie sa se afirme.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu
/opinii/stirile-sunt-mai-calde-online-2978676
2978676
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.