Plecarea lui Bill

Postat la 08 iulie 2008 26 afişări

Incepand din prima zi a lui iulie, Bill Gates si-a incetat activitatea zilnica la Microsoft, urmand sa-si dedice aproape integral efortul si averea unor scopuri filantropice. Cat de mult conteaza?

Ar fi de prisos sa-i aduc in aceste randuri un omagiu. Bill Gates doreste ca - prin fundatia pe care a infiintat-o impreuna cu sotia sa - sa faca ceva semnificativ pentru lumea in care traim si, mai cu seama, pentru cea in care vor trai generatiile urmatoare. Iar pentru aceasta nu-i suficient sa imprastie cateva zeci de miliarde de dolari, ci trebuie sa-si dedice faimosul sau spirit antreprenorial unei viziuni cu bataie lunga. Warren Buffett, omul care l-a influentat semnificativ, spune ca tot ceea ce isi doreste Bill Gates acum este ca peste 100 de ani sa priveasca inapoi la fundatia sa si sa spuna “omul acesta a facut asa cum trebuia”. Nu s-ar putea spune ca-i un scop lipsit de ambitie.

Revenind insa la timpul prezent, intrebarea care se pune este cat de mult va influenta plecarea lui evolutia Microsoft si industria informatica in ansamblu. Parerile sunt impartite. Unii analisti sunt de parere ca momentul plecarii prinde Microsoft intr-o situatie destul de dificila si au indoieli privind capacitatea echipei manageriale conduse de Steve Ballmer de a gestiona corect problemele. Iar acestea sunt multiple si se incadreaza in trei categorii majore. Pe primul loc este esecul companiei de a-si asigura un loc important in zona internetului, unde caderea intelegerii cu Yahoo! lasa Google intr-o postura de lider autoritar. Suita de aplicatii online Live pare fara viata, iar indicatorul nemilos al acestei situatii este motorul de cautare, care a scazut in primele cinci luni ale anului de la o cota de piata (americana) de 9,8% la 8,5%, in vreme ce Google are 62% iar Yahoo! are 21%. Coalizarea ultimilor doi poate sa inrautateasca lucrurile. O a doua grupa de probleme se leaga de zona sistemelor de operare. Vista a iesit cu o intarziere masurata in ani, si-a depasit cu mult bugetul, a renuntat la multe dintre functionalitatile promise si a avut o primire rezervata din partea clientilor, asa ca sperantele Microsoft tind sa se mute spre urmatoarea versiune, Windows 7, prevazuta pentru 2009. In fine, o problema ceva mai delicata - dar nu lipsita de importanta - o reprezinta deprecierea brandului. Conform firmei de consultanta CoreBrand, Microsoft a cazut de pe pozitia 11 ocupata in 2004 pe pozitia 59, iar in topurile anuale ale revistei Wired a urmat acelasi curs descrescator. Este interesant de notat ca revista Fortune considera ca principalul vinovat de aceasta erodare a reputatiei este Apple. Nu doar pentru ca firma condusa de Steve Jobs (rivalul de-o viata) este in plina ascensiune pe piata computerelor (unde a ajuns la o cota de 7,4% pe piata americana) si sistemul de operare MacOS X urmeaza acelasi curs, ci mai ales datorita campaniei publicitare “Get a Mac”, care ridiculizeaza de ani de zile PC-urile echipate cu Windows, pe toate posturile TV zi de zi.

Cu toate acestea, din punct de vedere financiar, Microsoft sta mai bine ca niciodata, cu venituri in crestere cu 18% in anul fiscal recent incheiat si, mai ales, cu o sporire cu 27% a profitului net, care a atins nivelul de 18 miliarde de dolari. Acestea fiind cifrele, cele 3,3 miliarde pierdute anual de Windows Live Services (divizia online) nu par mare lucru, chiar daca piata publicitara in web tinde sa se dubleze in urmatorii ani. Finantistii de pe Wall Street sunt de parere ca aceasta crestere se va domoli in urmatorii ani, iar pretul actiunilor va ramane stabil, asa cum s-a pastrat in ultimii sase ani. Ceea ce s-a schimbat semnificativ in ultimii ani este dimensiunea geografica: circa doua treimi din veniturile Microsoft provin din afara Statelor Unite. Pietele care inregistreaza cresteri semnificative sunt Europa Centrala si de Est, Rusia (unde afacerile s-au dublat in ultimul an) si America Latina. Intrebarea este insa daca mai exista potential de crestere la nivel global si daca noua conducere o poate valorifica, in conditiile in care web-ul erodeaza, incet si sigur, importanta platformei desktop. Ce ar fi putut face Bill Gates in aceste imprejurari? Mai nimic, spun unii. Microsoft a devenit un colos, cu o inertie greu de controlat. Ultimele mari miscari strategice facute de Gates au fost reunirea aplicatiilor de birotica in suita Office (acum 20 de ani) si ofensiva browserelor (acum 13 ani), iar problemele pe care le-am enumerat mai sus s-au acumulat in anii in care el a fost la carma companiei. Daca le-ar fi putut rezolva, ar fi facut-o, dar acum raman in sarcina altora. O revolutie e de-ajuns pentru o viata de om.

Bill si-a asumat o sarcina pe care a considerat-o mai importanta si trebuie sa-i uram succes: “Fly first class and save the world”.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu
/opinii/plecarea-lui-bill-2765368
2765368
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.