Noul Kindle

Postat la 17 februarie 2009 22 afişări

Vremea cartilor digitale se apropie. Noul Kindle de la Amazon vrea sa devina in lumea cartilor ceea ce este iPod in lumea muzicii. Dar si concurentii vin cu oferte interesante.

Nu este chiar “breaking news”. Nu s-au intrerupt emisiunile de televiziune pentru a se anunta lansarea noului Kindle de la Amazon. Dar stirea a fost consemnata de mai toate publicatiile cu orientare tehnologica sau macar cu o sectiune dedicata subiectelor IT&C. Desigur, Kindle 2 aduce o serie intreaga de imbunatatiri menite sa faca din lectura cartilor digitale o experienta comparabila cu cea a cartilor tiparite. Fata de prima versiune, noul Kindle este mai subtire (doar 9 mm), mai usor (289 grame), are mai multa memorie (suficienta pentru circa 1.500 de carti), o baterie care poate tine pana la doua saptamani si un design mai atragator. Foarte importanta este si usurinta utilizarii - practic, aparatul este gata de utilizare de indata ce este scos din cutie, fara instalari si configurari.

 

Doua sunt insa imbunatatirile care mi-au atras atentia. In primul rand, functia de lecturare a textului, o adevarata binefacere pentru cei care-si petrec mult timp in masina sau pentru cei cu deficiente de vedere. Sigur, carcotasii s-au aratat nemultumiti de faptul ca exista doar doua voci si ar fi dorit sa-si aleaga vocea potrivita pentru diverse tipuri de text. A doua ameliorare poate parea minora, dar eu o consider foarte importanta: Kindle afiseaza acum 16 nuante de gri, fata de doar patru in varianta initiala. Nu atat calitatea afisarii ma intereseaza - desi pozele din numeroasele ziare si reviste disponibile vor avea de castigat - cat faptul ca o tehnologie de afisare care in urma cu doar cativa ani era doar o promisiune a reusit sa se impuna si se dezvolta in ritmul exponential caracteristic acestei industrii. E vorba de E-Ink, despre care am mai scris chiar in primul numar al acestei reviste.

 

In esenta, aceasta “cerneala digitala” este o pelicula foarte subtire care se poate aplica pe orice suport (este flexibila). In interiorul peliculei se afla o multime de bule minuscule, umplute cu un fluid transparent si un amestec de particule albe si negre care reactioneaza diferit (se ridica la suprafata) cand li se aplica sarcini electrice pozitive sau negative. Se obtine astfel un afisaj foarte usor, cu consum energetic redus si care are calitati vizuale foarte apropiate de cele ale hartiei imprimate. Fara indoiala ca viitorul apropiat va aduce varianta color a tehnologiei la preturi accesibile, iar aplicatiile posibile vor fi numeroase. Seiko produce deja ceasuri de mana cu afisaj E-Ink, iar Motorola l-a aplicat la cateva modele de telefoane. Insa primele aparate care vor beneficia din plin de aceasta tehnologie sunt “cititoarele de carti”, iar intersectia acestora cu internetul mobil omniprezent va produce mutatii importante in industria cartii si a presei.

 

Exista la ora actuala multi concurenti pentru Kindle, incepand cu Sony Reader si produse asemanatoare de la Bookeen, iRex sau Jinke. Toate sunt comparabile ca tehnologie sau functionalitate, insa Kindle are imensul avantaj de a avea in spate o oferta de continut impresionanta de la Amazon Kindle Store, constand din peste 230.000 de carti, plus o serie de ziare, reviste si bloguri, fiecare putand fi achizitionate si descarcate in cateva secunde. Nu este greu sa observam ca Amazon incearca sa reproduca in lumea cartii ceea ce a realizat Apple cu iPod in domeniul muzicii si al continutului video. Acelasi ecosistem format dintr-un aparat si o oferta imensa de continut digital. Daca e adevarat ca Amazon a vandut deja peste 500.000 de aparate, ar insemna ca cifrele sunt comparabile cu vanzarile de iPod in primul an de la lansare si ne putem astepta la o evolutie asemanatoare, cu Kindle impunandu-se ca etalon al domeniului. Exista insa doua impedimente, primul fiind cu siguranta pretul (359$). Al doilea este dificultatea raspandirii internationale, datorata dependentei serviciilor de o tehnologie si un operator (reteaua Whispernet operata de Sprint).

 

Este interesant ca nu doar Amazon incearca sa imite strategia Apple. Canadienii de la Shortcovers se pregatesc sa lanseze o aplicatie e-book reader pentru iPhone, Blackberry si telefoanele echipate cu Android. Desigur, utilizatorii vor trebui sa se multumeasca cu afisaje clasice si dimensiuni mai mici, dar au avantajul portabilitatii depline si accesibilitatii globale. Shortcover are in spate pe cel mai mare retailer de carti din Canada si, la fel ca si Amazon, ofera gratuit primul capitol al oricarei carti din oferta. Mai mult, cititorii pot cumpara capitolele cartii separat, exact asa cum Apple vinde piese muzicale si nu neaparat albume intregi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu
/opinii/noul-kindle-3941350
3941350
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.