Microsoft nu renunta

Postat la 02 iunie 2009 7 afişări

Lansarea noului motor de cautare de la Microsoft va fi insotita de o uriasa campanie publicitara. Pentru a ajunge insa sa concureze cu Google, va trebui sa se lupte cu Yahoo!. Sau poate ca nu va fi cazul.

Dintr-o clipa in alta trebuie sa explodeze stirea ca la conferinta “D: All Things Digital” seful Microsoft, Steve Ballmer, a anuntat noul motor de cautare cu care intentioneaza sa-l concureze pe liderul domeniului, Google. Acest anunt a fost anticipat de toata presa in ultimele doua saptamani si Microsoft a beneficiat astfel de o copioasa campanie publicitara gratuita. Dupa care va urma o alta campanie, care insa va scoate din buzunarele largi ale gigantului din Redmond o suma estimata la circa 100 de milioane de dolari. Este interesant cum toate aceste mii de articole publicate in ziare, reviste si bloguri s-au bazat pe o cantitate de informatie infima, si aceea provenind de la Steve Ballmer: serviciul va putea sa organizeze raspunsurile pe categorii. Pare acreditata ideea ca motorul de cautare va putea emite sugestii de cautari inrudite. Si cam atat.

 

Un mare semn de intrebare s-a legat de branding. Se stie ca numele de cod al proiectului este Kumo - care in japoneza se pare ca inseamna fie nor, fie paianjen - si multi au prezis ca acesta va ramane si numele comercial. Se pare insa ca serviciul se va numi Bing, iar faptul ca domenii precum bing.co.uk sau bing.au au fost achizitionate recent de Microsoft vin sa confirme ipoteza. Comentatorii n-au ratat sansa de a puncta ca Microsoft a procedat deja la mai multe re-denumiri ale serviciului de cautare, care a pornit ca MSN Search, apoi s-a numit Windows Live Search, dupa care a ramas Live Search... dar cota de piata nu s-a imbunatatit.

 

Va fi, cu siguranta, Bing - Ballmer tocmai a confirmat, iar internetul este plin de reactii. Chestiunea cea mai aprinsa este daca “binging” va ajunge sa concureze cu “googling”. Ballmer s-a aratat optimist, dar rezervat. Danny Sullivan, editorul blogului SearchEngineLand, e de parere ca in unele aspecte Bing va fi mai bun decat Google, dar ca nu este, totusi, in pozitia de a schimba jocurile in domeniul cautarii. Daca abordarea nu este complet noua, este foarte posibil ca Google sa adauge rapid facilitati care sa compenseze sau sa imite noutatile aduse de Bing. In orice caz, va fi foarte greu pentru Microsoft sa schimbe obisnuinta publicului de a echivala cautarea pe web cu Google. Un experiment recent a pus un numar de subiecti sa aprecieze rezultatele furnizate de mai multe motoare de cautare si marea majoritate l-a preferat pe cel cu sigla Google, desi rezultatele erau preluate de fapt de la un alt serviciu. Va fi greu pentru Bing sa schimbe aceasta perceptie.

 

Exista insa si alte argumente pentru a fi sceptici in privinta sanselor lui Bing de a ameninta pozitia lui Google. Primul este pozitionarea produsului in cadrul companiei. In vreme ce Google isi obtine marea majoritate a veniturilor de pe urma motorului de cautare (in combinatie cu serviciul de publicitate), pentru Microsoft multa vreme Bing va fi doar o sursa de cheltuieli, veniturile fiind aduse tot de cuplul Windows/Office, care vor fi avantajate la distribuirea resurselor. Mai exista un argument de natura istorica: Microsoft nu are la activ nicio reusita notabila in zona serviciilor online, iar incercarea de a prelua Yahoo! a fost considerata de multi o recunoastere a acestui esec. Pe de alta parte, sub noua conducere, Yahoo! pare mult mai dispusa sa colaboreze cu Microsoft. Zilele trecute, Carol Bartz (noul CEO de la Yahoo!) s-a aratat chiar dispusa sa vanda serviciul de cautare, daca cealalta parte vine cu “o gramada de bani si tehnologia potrivita”. Desigur, cealalta parte nu poate fi decat Microsoft, cu care doamna Bartz a admis ca a discutat “a little bit”. Chiar si in cazul achizitiei, se pune problema compatibilizarii unor tehnologii diferite, o treaba deloc simpla.

 

Ideea eventualei vanzari a motorului de cautare Yahoo! a deschis deja un nou camp de speculatii, care pleaca de la ideea ca uriasa campanie publicitara pe care Microsoft o va declansa, in combinatie cu calitatile lui Bing (deocamdata doar banuite), va atrage mai degraba clientii de la Yahoo!. Asa ca vanzarea ar fi mult mai profitabila acum, cand detine 20% din piata americana. Nu demult a “scapat” in presa un memo intern semnat de un vice-presedinte de la Yahoo!, care este de parere ca firma s-a intins in prea multe domenii, pe care insa le-a acoperit cu resurse “precum untul de arahide pe o felie de paine”. Concentrarea pe cateva servicii profitabile este subtextul mesajului si se pare ca motorul de cautare nu este printre acestea. E posibil ca Bing sa ajunga pe locul doi fara prea multe eforturi. Locul intai este inca departe.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu
/opinii/microsoft-nu-renunta-4479433
4479433
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.