Imaginea, cea mai bună carte de vizită

Postat la 07 noiembrie 2022 228 afişări

Imaginea, cea mai bună carte de vizită

De la verificări ale viitorilor angajaţi în social media, la criticile acide aduse de internauţi, care se propagă cu o viteză ameţitoare şi atrag după ele consecinţe usturătoare, în bani, relaţii sau stimă de sine, imaginea ne poate fi cel mai bun aliat sau cea mai mare piedică în calea (păstrării) succesului.

Invariabil, trăind în era reţelelor sociale, imagina se construieşte în primul rând în online. Părerile legate de cât de activi ar trebui să fim, sau nu, în universal digital sunt împărţite, mai ales când vorbim de liderii de business. În urma sondajului pe care l-am realizat în cadrul galei CEO Awards organizate recent, publicul a votat, într-o majoritate covârşitoare – 47% – că un lider de business ar trebui să fie prezent în social media doar pentru postări profesionale, pe LinkedIn. Apoi, în procente egale – 19% –, s-a votat faptul că liderul ar trebui să posteze zilnic, pentru brandul de imagine al companiei, sau că nu ar trebui să se cenzureze şi să posteze câte selfie-uri vrea, dacă asta îşi doreşte. 13% au spus că un lider ar trebui să fie prezent peste tot, să îşi monitorizeze colegii şi angajaţii (cred că poate deveni traumatizant), şi restul au bifat ultima opţiune: că liderul nu ar trebui să folosească deloc social media, pentru că nu denotă seriozitate.

În sală erau prezenţi preponderent membri ai generaţiilor Baby Boomers, X şi Millenials. Dacă am fi avut în faţă un public format din membrii generaţiei Z, următoarea generaţie de lideri, sunt convinsă că lucrurile ar fi stat diferit. Generaţia Z petrece atât de mult timp pe Internet, iar „influencerii” au atât de mult succes în rândul acesteia şi a următoarei (Alpha, a copiilor născuţi după 2010), pentru că tinerii caută modele. Tocmai de aceea, cred că liderul ar trebui să fie prezent în social media. Dar să fie uman – nu doar o imagine perfectă, şi decent în acelaşi timp – să inspire, să amuze.

Valabil şi pentru companii. O imagine bună şi o prezenţă activă în social media pot creşte brand awarenessul, pot fideliza clienţii, pot atrage categorii noi de consumatori.

Însă imaginea nu e doar prezenţă în social media, deşi e un aspect definitoriu. O arată şi statisticile – 45% dintre angajatori – mai mult decât jumătate faţă de anii trecuţi – au spus că au folosit social media pentru a verifica candidaţii, şi 8% dintre companii şi-au concediat angajaţii din cauza comportamentului afişat pe Facebook sau LinkedIn, după cum arată cifrele menţionate într-un articol al celor de la Business Insider. Imaginea înseamnă multe, de la fotografia pe care o trimiţi pentru a ilustra un articol din presă, la modul în care răspunzi la telefon unei persoane necunoscute sau felul în care vorbeşti cu colegii/angajaţii.

Totuşi, pe cât de important să ai o imagine bună, pe atât de important e şi să fii autentic. Însă dacă autenticitatea nu e una frumoasă, trebuie să lucrezi la ea până devine. Pentru că, pe termen lung, imaginea îţi poate deschide nenumărate uşi, dar are şi puterea de a face să dispară nenumărate oportunităţi, parteneriate. Te poate ajuta să îţi construieşti un brand personal, o carte de vizită care poate să valoreze chiar mai mult decât ce ai trecut în CV, decât ce ştii să faci. Exemplele recente, din ţară sau de peste hotare, ne arată cât de important e pentru companii să se asocieze cu persoane care nu doar să fie specialiste pe un domeniu şi să bifeze numărul de followeri, ci să aibă o imagine bună construită într-un mod autentic, pentru că, în caz contrar, când partenerul dă cu bâta-n baltă, pierderile vor fi comune.

Pentru că da, scandalurile se uită – fie că vorbim de şoriceii fotografiaţi în vitrinele hipermarketurilor sau replicile rasiste/misogine ale vedetelor, dar pierderile rămân. Iar în cazul unora, cum e Kanye West, pierderile valorează miliarde.

Andra Stroe, jurnalist, BUSINESS Magazin

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
andra stroe,
angajati,
brand,
business,
companii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.