Ce-i enerveaza pe romani in timpul meciului

Autor: Ana Raduta Postat la 21 noiembrie 2010 40 afişări

Romanii se pricep la fotbal si la politica. Asa umbla vorba, cel putin. Si s-ar putea sa fie adevarat, macar in ceea ce priveste sportul, de vreme ce televiziunile se ingramadesc sa cumpere licentele pentru competitiile de profil, iar audientele cresc simtitor atunci cand jucatorii se strang pe teren.

Nu mai putin de 3,3 milioane de romani au urmarit in aceasta vara finala Cupei Mondiale de Fotbal, jucata intre Olanda si Spania. Difuzarea competitiei a adus postului public de televiziune o crestere sensibila a numarului de telespectatori in intervalul de maxima audienta - aproape 100.000.

A fost un "aspirator" de investitii in publicitate, asa cum sunt, de altfel, majoritatea competitiilor internationale de gen. Observatia este valabila insa doar in cazul evenimentelor care au in centru "sportul rege", pentru ca, in rest, interesul fata de alte sporturi ramane relativ scazut, chiar daca este vorba competitii internationale. Licentele de difuzare sunt destul de scumpe, iar romanii incep sa devina din ce in ce mai selectivi cu programele pe care le urmaresc, asa ca fiecare investitie trebuie atent calculata inainte de a fi facuta.

Spre exemplu, nicio televiziune nu a fost interesata sa cumpere licenta de difuzare a meciului de box in care Lucian Bute isi apara pentru a sasea oara titlul mondial la categoria sa de greutate. Si luna trecuta a mai avut loc un eveniment important, care nu a reusit nici el sa starneasca interesul statiilor TV din Romania - Campionatul Mondial de Gimnastica, desfasurat in Olanda. Mai mult decat atat, Televiziunea Romana a inceput sublicentierea unor competitii deja aflate in portofoliu, dintre care cele mai importante sunt Jocurile Olimpice din 2012, Mondialele de Fotbal si competitiile de patinaj. Formula 1 mai atrage ceva interes, insa si acesta este moderat.

"Si bugetele de investitii ale statiilor TV au scazut, asa ca ele trebuie sa aleaga unul sau doua evenimente pe care sa le cumpere si care au cel mai mare potential de a amortiza investitiile prin achizitie de publicitate", spune Carmen Lixandru, managing director al agentiei de media buying Mediacom. Tocmai de aceea, subliniaza ea, exista o problema reala la competitiile sportive, altele decat cele din fotbal si in special fotbal international, pentru ca nu reusesc sa stranga suficienta audienta incat sa compenseze investitiile.

Au fost si cazuri cand televiziunile au iesit in pierdere dupa ce au cumparat licentele pe bani grei, inainte de venirea crizei si prabusirea pietei de publicitate, fiind apoi nevoiti sa vanda reclama la preturi sub cele estimate initial. Totusi, evenimentele internationale nu raman nevandute, pentru ca atrag clientii mari, care nu vor renunta la investitiile in publicitate niciodata, indiferent de fluctuatiile de pret sau de evolutia domeniului.

Maria Apostol, PR and Corporate Affairs Director la PRO TV, nuanteaza putin explicatia privitoare la diferentele atat de mari dintre tipurile de competitii sportive si gradul de interes suscitat: "Pe primele 10 locuri din punctul de vedere al interesului se afla un singur sport, fotbalul. In cazul galei lui Lucian Bute, va asigur ca ea ar fi fost de foarte mare interes daca ora de start ar fi fost in prime time-ul european. Boxul are marele avantaj al pauzelor dese si scurte, excelente momente de advertising la audienta mare. Fotbalul, cel bine ales si din pacate scump, este coplesitor ca audienta de program, dar nu la fel de atractiv ca performanta de rating in pauza publicitara".

Tarifele la care companiile cumpara reclama in astfel de pauze publicitare intra intr-o categorie speciala si "suporta o taxa premium, in functie de importanta evenimentului", explica Apostol. Carmen Lixandru adauga ca, in genere, preturile sunt cu 40-50% mai mari decat cele normale atunci cand este vorba despre evenimente internationale, in timp ce in cazul evenimentelor interne, diferentele sunt destul de mici. De asemenea, competitiile internationale au loc la un interval mai mare de timp, ceea ce reprezinta un alt factor ce le face mai atractive.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
fotbal,
publicitate,
romani,
jucatori
/media-marketing/ce-i-enerveaza-pe-romani-in-timpul-meciului-7732187
7732187
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.