Planuri mari

Postat la 03 martie 2008 208 afişări

Pentru majoritatea antreprenorilor, vanzarea catre un investitor strategic este pasul final, inaintea exitului dintr-o afacere. Pentru Gyorgy Baba insa, vanzarea retailerului de electrocasnice Cosmo catre conglomeratul turc Sabanci Holding a fost doar primul pas catre un scop bine stabilit: acela de a deveni, in cinci ani, lider pe piata din Romania, iar de aici, CEO al unei multinationale cu cateva mii de angajati.

Altex, Domo, Flamingo si Rombiz ar trebui sa se pregateasca. Fondatorul Cosmo este pus pe fapte mari si nu are de gand sa se opreasca pana nu ajunge pe locul intai. In prezent compania Primex-Teknosa are 300 de angajati si o cifra de afaceri de 27 de milioane de euro (40 de milioane de dolari) care a situat-o pe locul cinci in topul pietei de electrocasnice in 2007. Insa in viziunea managerului de 38 de ani fuziunea cu divizia Teknosa a grupului turc Sabanci Holding este un pas strategic pentru continuarea extinderii firmei pe care a fondat-o cu 12 ani in urma. Timp de crestere este suficient, pentru ca Baba nu se considera nici macar la jumatatea drumului. "Profesional nu ma simt inca realizat 100%. Inca nu am ajuns unde vreau. Vreau sa conduc o multinationala cu cateva mii de angajati." De ce un astfel de obiectiv? "O multinationala de o asemenea capacitate inseamna de fapt o cifra de afaceri de cateva sute de milioane de euro si un alt stil de management. Un exemplu pe care il apreciez este Steve Jobs, CEO-ul Apple Inc. Bine, recunosc ca unul dintre motive este si faptul ca activeaza in domeniul care imi place mie, IT-ul. Poate ca a-ti fixa un obiectiv foarte inalt pare nerealist, dar asta e si ideea - ramane suficient loc pentru lupta."

Un parteneriat romano-turc

Piata de retail de electrocasnice, electronice si IT a fost estimata in 2007 la circa un miliard de euro, din care Primex - Teknosa detinea o cota de 3,6%. Pentru anul acesta, partenerii asteapta incasari cumulate de peste 1 miliard de dolari (680 de milioane de euro) in Romania si Turcia, precum si extinderea retelei din tara noastra cu inca 15 magazine Teknosa si atingerea unei cote de piata de 6% pe plan local.

Cu toate acestea, situatia pietei nu a fost la fel de promitatoare si in 2006. Stagnarea consumului, datorata nivelului mare de creditare la care ajunsese populatia, alaturi de starea de expectativa pe piata, in vederea apropiatei aderari la Uniunea Europeana, au determinat in 2006 o scadere cu pana la 20% a vanzarilor de electrocasnice fata de nivelul anului precedent. Acesta a fost si contextul in care Baba, al carui lant de magazine se situa pe locul patru in randul jucatorilor de profil, a decis vanzarea pachetului majoritar de actiuni ale companiei Primex, care opereaza magazinele Cosmo in Romania, catre liderul pietei de electrocasnice din Turcia, Teknosa IC VE DIS Ticaret AS, detinut de turcii de la Sabanci Holding.

"Piata era in scadere, dar cele mai importante motive au fost know-how-ul si fondurile de care aveam nevoie pentru a ne dezvolta. Trebuie sa recunosc ca primii trei concurenti erau la distanta mare fata de ce am reusit eu sa creez pana atunci in retail. Singur nu as fi avut fondurile necesare pentru a ajunge la nivelul competitorilor mei. Prin urmare, parteneriatul cu Teknosa a fost atat strategic, cat si financiar."

Numarul unu pe piata din Turcia, compania Teknosa, parte a grupului Sabanci Holding, a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de peste 750 de milioane de dolari si a detinut o cota de 12% dintr-o piata estimata la 6 miliarde de dolari.

Miscarea care a starnit valul

Prin vanzarea catre Teknosa, in noiembrie 2006, a 51% din actiunile Primex pentru mai putin de 5 milioane de euro, Baba a dat startul unui val de mutari strategice in randul operatorilor de pe piata de retail cu electrocasnice din Romania. In a doua jumatate a anului 2007, fondatorii Domo au cedat 75% din actiunile retailerului catre fondul de investitii Equest Investments Balkans, pentru suma de 62,5 milioane de euro. Mai mult, liderul pietei, Altex, este din ce in ce mai curtat de potentiali cumparatori. Totusi, inainte de tranzactia Primex-Teknosa, unul dintre jucatorii de pe piata, Flanco, a ales o strategie diferita de cea pentru care a optat Gyorgy Baba. Dupa ce a fost curtata chiar de turcii de la Sabanci Holding, in 2006, compania condusa anterior de Florin Andronescu a fuzionat cu un alt jucator local, Flamingo International.

De ce nu a optat Baba pentru o solutie similara? "Pe plan intern, acest lucru nu a fost posibil, pentru ca modelele de business ale concurentilor nu se potrivesc cu ale noastre. Am ales Teknosa si nu un alt jucator, deoarece tiparul pe care merg ei este si cel dorit de noi. Teknosa are magazine de 400-500 de metri patrati, noi de 300 de metri patrati. Mai mult, prin Teknosa, putem sa ne axam pe partea de high-end: ultimul racnet in materie de tehnologie si diferentiere prin servicii in-store." In urma fuziunii, brandul Cosmo va fi alocat magazinelor de proximitate, cu dimensiuni mici, de circa 250 de metri patrati, situate in orasele mici si medii, in timp ce Teknosa va desemna locatiile mai mari, de 400 de metri patrati, situate in zonele cu vad comercial foarte bun. Din punctul de vedere al gamei de produse, Cosmo ramane magazin de electrocasnice, produse destinate familiilor, in timp ce Teknosa vizeaza publicul tanar, in special masculin, interesat de ultimele aparitii in materie de IT si electronice.

Cu mic, cu mare

Pe o piata in care strategiile operatorilor oscileaza intre magazinele de dimensiuni mari, de 5.000 de metri patrati, de genul Media Galaxy, si cele de zece ori mai mici, actualul Managing Director al Teknosa-Primex opteaza pentru cele din a doua categorie.

"Si Altex incepe sa deschida magazine mici. Intr-un magazin mic, vanzarile, respectiv profitul pe metrul patrat sunt mai mari. Dezavantajul unui magazin de suprafete generoase este dificultatea de plasare in centrul oraselor, unde vadul comercial este mai bun, sau cheltuielile mai mari cu suprafata inchiriata."

Baba a intampinat dificultati legate de locatii, chiar daca magazinele Teknosa au dimensiuni de pana la 400 de metri patrati. In 2007, din 10 magazine planificate pentru lansare, doar sapte si-au deschis portile catre cumparatori, ceea ce a determinat reevaluarea cifrei de afaceri de la 50 la 40 de milioane de dolari. "Suntem dependenti de dezvoltatori. Termenele de livrare a spatiilor comerciale nu au fost respectate si multe dintre acestea au fost impinse in 2008." In asemenea conditii, o initiativa ca aceea a fondatorului Altex, Dan Ostahie, ar putea parea tentanta. Ostahie a anuntat la inceputul anului ca dezvolta impreuna cu Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, un complex comercial la Ploiesti, in care Media Galaxy va fi pe teren propriu.

Baba refuza insa o astfel de idee. "Principiul de business al partenerului nostru este retail fara proprietati. Motivul consta in periodicitatea schimbarii vadului comercial, la fiecare 5-10 ani, dovedita chiar si la nivel international. Si atunci trebuie sa avem posibilitatea de a ne muta rapid." Gyorgy Baba conduce in prezent o retea de 40 de magazine Cosmo si 7 Teknosa, iar anul acesta se concentreaza pe deschiderea a altor 15 magazine sub brandul turcesc. Prin acordul Primex-Teknosa, a avut loc si majorarea capitalului social al firmei fondate de Baba, de la 7 milioane de lei la 10,5 milioane de lei. Totodata, parteneriatul incheiat in 2006 este si primul pas catre transformarea companiei in unul din jucatorii principali din regiune, iar cateva echipe au fost deja trimise sa prospecteze pietele vecine. Un pas mai aproape de multinationala.

La inceput a fost masina de spalat

Afacerea Primex a inceput in 1995 ca o firma de import si distributie a masinilor de spalat Merloni. Cu timpul, portofoliul de produse s-a marit, de la Merloni pana la centralele termice Ariston, care au marcat deschiderea unui departament specializat de termosanitare. Ca urmare a cresterii afacerii, Baba a deschis in 1997 primul magazin din reteaua Primex, rebranduita doi ani mai tarziu sub numele Cosmo. Din 2002, cand a cumparat reteaua de magazine Mondo, Primex produce in Turcia televizoare si LCD-uri marca NEI. In 2006, anul vanzarii catre Teknosa, firma opera strict prin reteaua proprie de magazine, care cuprindea 54 de locatii si totaliza vanzari de 33,3 milioane de euro. De unde interesul fata de aparatura electronica si electrocasnica? Gyorgy Baba este de profesie softist. De altfel, in 1990, si-a inceput cariera prin infiintarea firmei Merlin Soft, care producea softuri de contabilitate pentru institutii. Compania nu a avut succes, tocmai pentru ca ideea era prea avangardista pentru Romania perioadei respective. "Atunci pe piata nu existau SRL-uri, iar institutiile nu beneficiau nici de calculatoare, nici de personal calificat in operare PC. Prin urmare, vindeam tot pachetul: calculator, soft si training. Dar pentru ca adoptarea unui astfel de mod de lucru presupunea restructurarea unui departament contabil de la 50 la 10 angajati, ideea nu a fost primita de institutii." Asa ca Baba a transformat, impreuna cu asociatii sai, compania de soft in televiziune prin cablu si tot cam atunci a deschis si studioul de emisie. Recunoaste insa ca, daca ar fi inceput cu distributia de echipamente si apoi ar fi vandut softurile, Merlin Soft ar fi putut avea succes la piata. "Problema e ca noi am inceput invers."

In cautarea unui alt drum

De la antreprenor, care nu mai lucrase niciodata decat pentru el insusi, Gyorgy Baba este acum Managing Director in Primex-Teknosa, cu o participatie de 48,96% la capitalul social al companiei.

Este implicarea lui in companie pe termen lung sau, asa cum o arata exemplul altor antreprenori care au ales sa isi vanda afacerile, doar o perioada de tranzitie prevazuta in contractul de vanzare? "Eu zic ca o sa fie forever", spune Baba. "Partenerii mei au cautat de la bun inceput un asociat local, cineva care sa cunoasca piata, sa aiba relatii stabile cu dezvoltatorii, furnizorii sau oficialitatile locale. Au optat pentru un joint-venture si nu pentru greeenfield." In plus, Baba isi urmareste obiectivul cu consecventa si se axeaza acum pe proceduri si strategii ce tin de managementul performantei si al resurselor umane. "Cand am initiat afacerea Cosmo acum 12 ani, spiritul antreprenorial a fost cel care ne-a mobilizat. Acum trebuie sa tragem linia si sa cautam alta directie, aceea a unei structuri multinationale", spune Gyorgy Baba.

Inger cu sase afaceri

Printre afacerile sale, se numara o firma de televiziune prin cablu in Targu-Secuiesc, cu 10.000 de abonati, un studio de productie si emisie prin cablu, o firma de call-center aflata in curs de lansare, o companie de web hosting, in care detine 51% din actiuni, cumparate pentru 15.000 de euro, si un business in domeniul imobiliarelor, ce totalizeaza 16.000 de metri patrati de depozite plus cateva magazine oferite spre inchiriere colaboratorilor sai de pe partea de retail. La acestea se adauga, bineinteles, Primex-Teknosa si investitiile pe Bursa.

Pe scurt, Gyorgy Baba detine sase tipuri de business, insa numarul acestora ar mai putea creste. "Primesc solicitari si pe mail, si la telefon si chiar personal, la sediul Primex. Businessurile sunt mici, dar eu caut omul, spiritul antreprenorial. Un om care are sau a avut o afacere, pe care nu a reusit sa o creasca, fie din cauza managementului, fie din lipsa banilor necesari."

Pana la urma, care titulatura il reprezinta mai bine? Business angel sau antreprenor in serie, ca Marius Ghenea? "Business Angel, dar sunt si Managing Director la Primex-Teknosa. Avantajul unui business angel e ca modelele de business sunt diferite, dar pot fi folosite aceleasi formule de control, ceea ce ajuta la construirea unei viziuni de ansamblu. Start-up-urile necesita o energie si o atentie mai mare." In prezent, averea fondatorului Primex se ridica la 39 de milioane de dolari. Totusi, nu are un obiectiv valoric pe care vrea sa il atinga. "Ma axez pe cariera, pentru ca odata cu aceasta sunt sigur ca va creste si averea."

Dupa business, adrenalina

Daca nu ar fi fost electrocasnicele, ramanea cu siguranta la IT. "Imi place sa ma axez pe businessuri de care sunt mai apropiat, pe care sa le cunosc si sa le pot dezvolta." Iar partea de electronica si IT ii este familiara inca din vremea copilariei, cand isi construia singur amplificatoare sau radiouri. Acum, are la dispozitie unul dintre cele mai performante sisteme audio, exclusiv pentru audiofili. Tot de copil, era pasionat de science fiction si isi dorea sa fie astronaut. Ideea il fascineaza inca si asa a aparut si numele retelei de magazine Cosmo.

Pana la asta insa, a calatorit aproape peste tot pe Glob, de la Australia la America de Sud, Islanda, tarile scandinave, Canada, SUA, Mexic si Europa. Cel mai mult s-a bucurat de excursia de 21 de zile in America de Sud, cand a fost pe Amazon si in inima celebrelor favelas. "Ce m-a impresionat a fost stilul de viata. In ciuda saraciei lucii in care traiau, toti oamenii dansau si pareau fericiti, ca si cum vedeau care este sensul adevarat al vietii." Baba nu este genul care sa mearga la plaja sapte zile din sapte. "Nu calatoresc doar pentru placere, imi place sa cunosc si cultura respectiva, sa intru in contact cu localnicii." De origine din Targu-Secuiesc, stabilit acum in Bucuresti, Baba spune ca ar putea locui in orice tara, cu conditia sa existe toate cele patru anotimpuri.

"Important este nu unde locuiesti, ci unde te simti bine. Trebuie neaparat sa traiesti si viata. Si eu muncesc 12 ore pe zi, dar este foarte important sa ma detasez prin hobby-uri." Ori de cate ori are ocazia, Baba practica surfing, diving, Enduro Motocross, skydiving - "sporturi nu extreme, ci foarte extreme".

Pe urmele lui Steve Jobs

Ziua ideala este aceea in care din zece obiective fixate pe hartie realizeaza nu zece, ci noua. Zece nici nu mai intra in calcul. E normal, astfel, ca in situatia unui timp limitat sa inveti sa fii foarte selectiv. "Trebuie sa cred in ceea ce fac. In ce nu cred, nu irosesc timp."

Una dintre cele mai mari satisfactii este feedback-ul pe care l-a primit de la fostii angajati, care i-au spus ca Primex a fost o buna rampa de lansare. "Nu le-am dat salarii mari, dar i-am luat de pe bancile facultatii si i-am invatat. Ca si persoana, sunt sever, dar in acelasi timp acord foarte multa incredere oamenilor. Un manager bun nu trebuie sa fie iubit, dar trebuie sa fie apreciat, recunoscut. Dupa ce angajatul pleaca din companie, managerul incepe sa fie si iubit. Acesta e rolul lui." Si asta e ceea ce spera sa realizeze in calitate de CEO de multinationala. Apple Inc., condusa de Steve Jobs, are 21.600 de angajati si o cifra de afaceri de peste 26 de miliarde de dolari. E drept, Teknosa-Primex e departe. Dar pentru Gyorgy Baba, motivatia e suficienta. "Pentru mine reusitele mici de zi cu zi imi dau satisfactia. Fac un pas in business, fac 1 RON, important este sa fac ceva."

Cat mai e pana la locul 1?

Marius Ghenea, fondator si fost director general al Flamingo Computers: "Gyuri este un antreprenor excelent, doar o mica dovada in acest sens fiind chiar succesul sau in a aduce alaturi un partener strategic, intr-un moment de piata dificil, in care nici o alta companie de profil concurenta nu reusise o asemenea performanta. Viitorul Cosmo-Teknosa in Romania este asigurat. Nu cred sincer ca aceasta companie va ajunge insa vreodata numarul unu in piata de profil din Romania, deoarece exista totusi o competitie extrem de puternica (cred ca nu e gresit sa definim piata romaneasca de 'electro' ca fiind o piata supra-competitiva)".

Piata de electrocasnice si electronice in 2007:

Altex - 16 unitati Media Galaxy, 80 Altex si Altex Megastore si 11 magazine Digit'up - CA: 317 milioane de euro

Domo - 124 de magazine Domo si un centru Technomarket -

CA: 193 de milioane de euro

Flamingo - 124 de magazine, din care 18 Flanco World -

CA: 171 de milioane de euro

Rombiz - 125 de magazine - CA: 51 de milioane de euro

Primex-Teknosa - 47 de magazine - CA: 27 de milioane de euro

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Planuri,
mari
/lideri/planuri-mari-4074095
4074095
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.