Nietzsche in mileniul 3
"Dumnezeu este mort", sustinea Nietzsche, scandalizand Europa secolului 19. "Internetul este mort si plictisitor", este declaratia lui Mark Cuban, care prevesteste un cutremur in lumea investitorilor in internet. Paradoxul este ca adeptul lui Nietzsche si-a facut averea, de 2,3 miliarde de dolari, din mediul pe care il ataca.
Si mai ciudat este ca lucrurile pe care le sustine vin intr-un moment in care, potrivit studiilor de specialitate, internetul nu a atins inca pragul maxim de rentabilitate, iar lucrul acesta nu se va intampla intr-un timp foarte scurt.
Nu se stie daca investitorul nonconformist este intr-adevar un vizionar sau pur si simplu ii place sa socheze prin lucrurile pe care le spune sau le intreprinde. Timpul va rezolva aceasta dilema, dar pana atunci Cuban a reusit sa-i puna pe ganduri pe cei care se vedeau viitorul Rupert Murdoch al internetului.
(Nu) musca mana care te hraneste!
De ce musca antreprenorul de 49 de ani mana care l-a hranit? Si cine sau ce a ucis internetul? Cuban sustine ca declaratiile sale privind viitorul internetului se vor dovedi a fi corecte daca viteza de transfer a datelor online nu va creste la 1 gigabyte pe secunda. "E ca si cum ai compara avionul Orville si Wilbur Wright construit in 1903 cu un brand nou precum Boeing."
Ideea de la care au plecat declaratiile acestuia, conform carora internetul este pentru oamenii in varsta si nu prezinta potential de crestere, este sustinuta de faptul ca viteza de transfer nu este atat de mare incat sa permita descarcarea filmelor la o calitate foarte buna. In aceste conditii internetul inceteaza sa mai fie o platforma a inovatiilor tehnologice. "Haideti sa analizam problema altfel. Sa ne intoarcem in timp, cand electricitatea a schimbat lumea. A fost platforma pentru toate aparatele electronice pe care le folosim astazi. Va mai entuziasmeaza electricitatea sau este doar o utilitate? Poate doar oamenii in varsta care isi mai aduc aminte de aparitia electricitatii se mai entuziasmeaza. Nimeni altcineva."
In ce conditii Cuban va admite ca internetul este un mediu profitabil si interesant? In momentul in care in fiecare casa internetul va avea o viteza de transfer de cel putin 1 gigabyte pe secunda. In acest fel copiii vor veni cu aplicatii noi si remarcabile pe care acum nu si le imagineaza nimeni. "Doar asa va deveni internetul interesant. Pana atunci este mort si plictisitor."
Yahoooooo... I got you
Averea celui care starneste reactii in lant atunci cand incepe sa vorbeasca despre subiectele fierbinti ale momentului, a fost facuta integral din investitii in internet. In 1999, Cuban si partenerul sau de afaceri Todd Wagner au vandut Broadcast.com, o televiziune online, companiei Yahoo!, pentru suma de 5,7 miliarde de dolari care au constat in actiuni Yahoo!, pe care le-au transformat mai tarziu in cash. Din aceasta afacere Cuban a ramas cu indeajuns de multi bani incat sa cumpere o echipa de baschet, Dallas Mavericks, cu suma de 280 de milioane de dolari, sa lanseze o televiziune online in format high-definition, HDNet, sa-l angajeze pe Dan Rather, prezentatorul CBS Evening News, si sa lanseze o companie de entertainment, 2929 Entertainment, care produce si distribuie filme si detine un lant de teatre.
Si se pare ca i-au mai ramas bani pentru a licita pentru echipa de baseball Chicago Cubs, care a fost recent scoasa la vanzare de compania Tribune, dar in acest caz Cuban se poarta neobisnuit si nu vrea sa vorbeasca despre planurile sale. "Daca v-as spune, ar trebui sa va omor apoi", spune acesta care luna trecuta a intrat oficial in lista presupusilor cumparatori ai echipei din Chicago. "Am promis ca nu voi sufla o vorba despre acest subiect", mai adauga Cuban.
Critic de afaceri
S-ar parea ca omul de afaceri este un critic de temut al celor care au de-a face intr-un fel sau altul cu mediul online. In anul 2002, a criticat Yahoo! pentru cultura lor organizationala pe care el o considera birocratica. Dar este destul de optimist in ceea ce priveste potentialul companiei si crede ca problema reala a Yahoo! este ca mereu este comparata cu Google. "Situatia era diferita in trecut. Acum Google este varful muntelui. Dar va veni un moment in care altcineva ii va lua locul."
Despre miscarea lui Murdoch de a cheltui 5 miliarde de dolari pentru cumpararea companiei Dow Jones si a Wall Street Journal crede ca a fost foarte inspirata. Murdoch poate folosi brandul Wall Street Journal in toate operatiunile de business. Iar un exemplu elocvent este ca daca Fox Business Chanel s-ar transforma in Wall Street Journal Channel, ar castiga imediat credibilitate. "In ceea ce priveste modul de integrare al acestora, nu am nici cea mai vaga idee, dar Rupert nu are nevoie de sfatul meu. Sunt lucruri pe care le stiu si lucruri despre care nu stiu nimic. Nu stiu ce se intampla in bucataria Fox, asa ca nu este loc de speculatii."
Cum a facut Cuban averea? El spune ca mereu cumpara lucruri din care sa castige dobanda sau dividende, a caror valoare creste in timp. "Caut companii care nu au niciun fel de restrictii. Si nu, nu voi da nume."
Q&A
Q: Ce te face sa te trezesti in fiecare dimineata?
A: "Totul. Imi plac provocarile. Imi place sa provoc judecata conventionala. Iubesc satisfactia de a avea dreptate si motivatia de gresi."
Q: Ce te supara?
A: "Nu sunt un mare fan al politicienilor si al politicii birocratice in general, dar de obicei ridic vocea doar la meciurile echipei Mavericks. Oamenii mereu se asteapta sa fiu schimbator si furios, dar ma exteriorizez doar la meciurile cu Mavericks sau cand joc baschet. Acest lucru se intampla la meciurile de rugby, cand obisnuiam sa joc, dar cand nu am mai putut juca, echipa mea de baschet s-a transformat in motivul exteriorizarii mele. Sunt la fel de nebun, daca nu chiar mai nebun, cum eram si inainte. Numai ca atunci nu erau camerele indreptate spre mine."
Q: Ce te sperie? Ce nu te lasa sa dormi?
A: "Sanatatea familiei mele."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro