Planurile Metro pentru următoarele decenii pe piata locala

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 09 octombrie 2017 2044 afişări

Reţeaua germană Metro Cash & Carry a marcat, de-a lungul celor 21 de ani de prezenţă locală, mai multe premiere: a fost primul comerciant străin care a intrat pe piaţa românească şi prima reţea care şi-a încheiat faza de extindere agresivă, trecând în etapa de consolidare, prima companie din comerţ care a ajuns la pragul de un miliard de euro cifră de afaceri, prima companie care a introdus mărcile private şi prima care a dezvoltat parteneriate cu fermierii români.

Planurile Metro pentru următoarele decenii pe piata locala

Roland Ruffing, care din vara anului trecut a preluat funcţia de CEO al Metro Cash & Carry România, povesteşte care sunt planurile companiei pe termen mediu şi lung, care sunt cei mai importanţi factori care influenţează afacerile pe plan local, ce rol joacă digitalizarea în modelul de business al viitorului, dar şi despre big data, în condiţiile în care comerciantul german colectează, de 25 de ani, informaţii despre clienţii săi.

„Ai frizerul tău, ai un restaurant preferat, poate o mică pizzerie sau un mic hotel unde îţi place să mergi - acestea sunt afacerile mici care ne colorează viaţa pentru că sunt diferite, sunt conduse de antreprenori”, explică Roland Ruffing, CEO al METRO Cash & Carry România, perspectiva de consumator.

Însă tocmai aceste afaceri mici joacă rolul principal în afacerile comerciantului german, care în anul fiscal încheiat în septembrie 2016 a avut vânzări de 904 milioane de euro: „Scopul nostru este să îi servim, să îi ţinem competitivi, să îi ajutăm să aibă succes; am decis să facem ceva pentru ei, să avem o zi în care să sărbătorim aceste afaceri mici, de familie, pe aceşti oameni care au energie în fiecare zi şi noapte”, adaugă Ruffing. El se referă la Ziua Afacerii Tale, un eveniment de anvergură, care are loc în toate cele 25 de ţări în care comerciantul are activităţi; prima ediţie a evenimentului a avut loc anul trecut, când 5.000 de firme locale s-au înscris pe platforma dedicată.

Anul acesta, Ziua Afacerii Tale are loc pe 10 octombrie, iar firmele participante primesc atât oferte speciale, cât şi diverse materiale promoţionale pe care le pot folosi în afaceri „astfel încât ei să poată face ceva pentru clienţii lor - să îşi decoreze magazinele, să deruleze campanii sau orice altceva consideră de cuviinţă”.

CEO-ul reţelei germane se aşteaptă ca în 2017 numărul de înscrieri să ajungă la circa 25.000 şi, spune el, „nu o vedem pur şi simplu ca un eveniment. Este felul nostru de a le spune «mulţumesc». Anul trecut am demarat proiectul şi anul acesta am facilitat procesul, am invitat acţionari, distribuitori şi companii din FMCG să participe”, explică Ruffing, completând că va invita pe viitor şi competitorii să participe, „pentru că nu vreau să lăsăm impresia că suntem singurii cărora le pasă de afacerile mici”.

Roland Ruffing a fost numit la conducerea METRO Cash & Carry în vara anului trecut, înlocuindu-l pe francezul Gilles Roudy după numai doi ani şi jumătate de mandat. Actualul şef al comerciantului german pe plan local lucrează din 2004 în cadrul METRO, când a fost angajat ca director financiar al operaţiunilor din Polonia; apoi, a preluat o funcţie similară în Cehia şi Slovacia. În noiembrie 2010, a fost numit chief executive officer al METRO Cash & Carry Ungaria şi ulterior a fost numit chief financial officer al METRO Cash & Carry, în noiembrie 2013. În august 2015 Roland Ruffing a devenit membru operating board al diviziei cash & carry a grupului german.

21 DE ANI DE PREZENŢĂ

„Un El Dorado al comerţului modern” era caracterizarea pe care o făceau pieţei din România, în urmă cu mai bine de un deceniu, membrii boardului de la Düsseldorf, oraş care este cartierul general al grupului german METRO, care reuneşte divizii cum sunt cash & carry, hipermarketurile Real, retailerii electro-IT Saturn şi Media Markt. La acea vreme, în portofoliul grupului german afacerile de pe piaţa locală erau un veritabil fenomen; de aceea pompaseră în numai câţiva ani (2000-2005) investiţii echivalente acum cu sute de milioane de euro, pentru deschiderea a 20 de magazine.

Afacerile pe plan local creşteau ca fasolea fermecată, mărindu-se, în acea perioadă, de circa patru ori, până la 1,245 miliarde de euro în 2005, faţă de 340 de milioane de euro în 2000. În acest context, grupul german a decis să investească şi pentru dezvoltarea pe plan local a diviziei de hipermarketuri Real, iar primul magazin a fost deschis în 2006. Povestea acestui brand pe piaţa românească n-a fost însă foarte lungă; şase ani mai târziu, 20 din cele 24 de magazine la care ajunsese reţeaua au fost vândute către Auchan.

La începutul anului 2013 era anunţată oficial tranzacţia prin care grupul francez Auchan, controlat de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, a cumpărat de la grupul german hipermarketurile Real de pe patru pieţe europene - Polonia, România, Rusia şi Ucraina - pentru care a plătit 1,1 miliarde de euro. Francezii au preluat astfel 20 din 24 magazine Real din România; cele patru magazine Real de pe piaţa locală care nu au fost incluse în tranzacţie - unităţile din Arad, Constanţa (Nord), Oradea (Episcopia Bihorului) şi Suceava - au rămas în administrarea METRO Cash & Carry România, până la începutul acestui an, când au fost vândute către compania Terazone Enterprises Limited, înregistrată în Cipru, într-o tranzacţie cu o valoare estimată la 40 de milioane de euro.

Vârful de vânzări al comerciantului german pe piaţa românească a fost înregistrat în 2007, când cifra de afaceri a ajuns la 1,592 miliarde de euro; dificultăţile cu care s-au confruntat micii comercianţi şi afacerile din horeca odată cu venirea crizei se văd cu ochiul liber şi în evoluţia afacerilor METRO Cash & Carry România, care au scăzut an de an până în 2011 (1,061 miliarde de euro), iar apoi au fluctuat uşor, cu plus şi minus, în jurul valorii de 1 miliard de euro.

CU OCHII PE ANTREPRENORI

Afacerile mici, din diverse domenii – fie de retail, horeca sau alte tipuri de servicii – sunt motorul de funcţionare a afacerilor METRO în România. Afaceri care au trecut prin momente dramatice după declanşarea crizei economice. O felie consistentă din afacerile METRO se datorează revânzătorilor, dar şeful companiei nu a dat niciun detaliu despre ponderea deţinută în acest moment. Cert este că pe parcursul ultimelor două decenii, numărul de spaţii operate de retaileri tradiţionali s-a înjumătăţit, ajungând la mai puţin de 80.000. În 2010, comerciantul german prezenta un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă MEMRB care arăta cum se redusese universul de retail, cu 15%, numai din 2002 până în 2010. Astfel, în urmă cu şapte ani, pe piaţa românească existau 86.421 de firme cu activităţi în retailul alimentar, convenience, farmacii şi magazine de cosmetice, magazine specializate şi horeca. Singurul domeniu pe plus era al magazinelor specializate, care din 2002 până în 2010 marcaseră un plus de peste 70%.

Tendinţa a continuat însă şi în anii care au urmat; reţelele de discount, super şi hipermarket au câştigat tot mai mult din cheltuielile consumatorilor români. Chiar şi după perioada de criză, tot mai mulţi mici comercianţi independenţi au pus lacătul pe uşile magazinelor sub presiunea concurenţei făcute de reţele. Astfel, ponderea comerţului traditional în consumul casnic a ajuns, în prima jumătate a acestui an, la 40,8%, pierzând mai bine de patru procente faţă de 2015, cand ponderea era de 45%, arată informaţiile companiei de cercetare de piaţă GfK România. Discounterii (ca Lidl) şi magazinele moderne de proximitate (precum Carrefour Contact, Express, Profi City, Profi Loco, Shop & Go, LaDoiPaşi) câştigă teren, în timp ce comerţul tradiţional pierde”, declară Raluca Răschip, consumer goods & retail director în cadrul companiei de cercetare de piaţă GfK România.

Sub umbrela LaDoiPaşi funcţionează în acest moment 430 de magazine, conform METRO. Lansat în 2012 pe piaţa locală, LaDoiPaşi este un programul de afiliere prin care micii comercianţi, clienţi ai reţelei, au acces la consutanţă pe toate zonele unei afaceri, de la branding, la sortiment, achiziţii, şcolarizarea angajaţilor, comunicare de marketing integrată, echipamente moderne, politică de preţ.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.