Dilema antreprenorului roman: Daca nu vindeam?

Postat la 20 octombrie 2009 53 afişări

Anul este 2009 si e criza. Radu Georgescu resimte criza, pentru ca vanzarile antivirusului RAV s-au redus destul de mult. Dar altii resimt criza si mai dureros: omul de afaceri Florin Andronescu se gandeste daca nu cumva e bine sa inchida compania de credite de consum Credisson, compania LaDorna a lui Jean Valvis incearc din greu sa isi diversifice portofoliul, iar brokerul de credite Gemini Capital Consult isi dramuieste cu mare grija banii.

Pentru oricine stie putina istorie a businessului romanesc, scenariile de mai sus sunt imposibile: Radu Georgescu a vandut tehnologia RAV cu ani in urma catre Microsoft, Florin Andronescu a iesit din afacerile Credisson si Flanco, apa minerala Dorna a fost preluata de un mare nume international, iar Gemini Capital Consult a fost cumparata in parte de fondul de investitii Oresa si se numeste astazi Kiwi Finance.

La fel de adevarat e si ca majoritatea intreprinzatorilor si a managerilor romani sunt, in general, oameni ai momentului, concentrati pe competitivitate, castiguri imediate si mentinerea unui status confortabil. Aceiasi antreprenori sunt sau se lasa vrajiti de slide-uri promitatoare intocmite de experti in marketing, slide-uri ce anticipeaza evolutii incurajatoare si cresteri ale pietei, punandu-si in paranteza propria capacitate de a gandi scenarii care sa privesca evolutia afacerii pe care o conduc si in perioadele in care piata creste, si in vremuri de criza. Cel mai bun exemplu este vehementa cu care in toamna anului 2008 mediul de afaceri romanesc respingea ideea crizei economice.

Din dorinta de a oferi cititorilor o alternativa la agasanta "minte de pe urma" a romanului, am rugat un grup de antreprenori romani sa se gandeasca la un scenariu posibil: cum ar fi evoluat compania lor daca n-ar fi vandut afacerea si cum ar fi evoluat ei in lipsa tranzactiei. Le-am cerut sa creeze scenarii alternative, judecand cu mintea de acum si prin prisma evolutiei economiei romanesti din ultimul deceniu, cu plusuri si minusuri, cu cresteri fulminante de PIB si cu caderi economice abrupte iscate de criza.

Foloasele unui astfel de demers sunt evidente: scenariile "ce-ar fi fost daca?" pot ajuta la planificarea afacerii, la intelegerea fenomenelor pietei, sunt in masura sa elimine surprizele neplacute si sa tempereze analizele prea entuziaste. Ele pot ajuta un intreprinzator sa se decida daca si cand este bine sa isi vanda afacerea si sa aprecieze la justa valoare ofertele pe care le primesc. Pot face diferenta intre un manager adevarat si unul perdant.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilema-antreprenorului-roman-daca-nu-vindeam-5013136
5013136
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Dezvoltatorii vor lua în vizor hotelurile vechi pentru a le demola şi pentru a dezvolta hoteluri şi blocuri noi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.