650 de milioane de euro profit. Cine sunt câştigătorii din pariul cu criza

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 02 octombrie 2011 138 afişări

Se numără printre cele mai mari 100 de companii private din România. Au o dinamică de cel puţin 40% a afacerilor, procent care în câteva cazuri depăşeşte chiar 100%, şi, cu puţine excepţii, au rămas profitabile cu o performanţă pozitivă inclusiv în acest segment. Veniturile lor cumulate se ridică la zece miliarde de euro, din care 650 de milioane de euro profit. Sunt 30 de afaceri care au ieşit învingătoare din cel de-al treilea an de criză. Cum au făcut?

Valurile din ultimii trei ani ale crizei economice mondiale, resimţite din plin şi de piaţa din România, n-au însemnat nimic pentru Gabriel Comănescu. Devenit anul trecut cel mai puternic antreprenor român după ce l-a devansat pe orădeanul Zoltan Teszari de la RCS&RDS, proprietarul Grup Servicii Petroliere nu numai că a fost ocolit de problemele din economie, dar pare inclusiv să fi sfidat noile reguli din lumea de business. Pe scurt, Comănescu a înscris afacerea pe care o deţine în liga celor mai mari 500 din întreaga Europă Centrală şi de Est şi şi-a asumat prin avansul de 150% al veniturilor de aproape 550 de milioane de euro anul trecut comparativ cu 2009 un elegant loc doi în regiune şi vârful podiumului în România din punctul de vedere al creşterii businessului.

Secretul este însă cât se poate de simplu. Chiar la începutul crizei, antreprenorul a sesizat o oportunitate de extindere a afacerii pe o piaţă nouă, a construcţiilor marine, şi a demarat investiţii în acest sens. Cea mai importantă a fost achiziţia unui vapor multifuncţional pentru instalarea de conducte submarine, transporturi şi mutări de platforme, precum şi foraje pe mare de la constructorul de platforme maritime Keppel Corp din Singapore, cu aproximativ 300 mil. euro. Dar nu numai, pe lista de cumpărături a omului de afaceri regăsindu-se şi cea mai puternică macara marină din regiunea Mării Negre şi o flotă de roboţi submarini.

Construcţiile marine au ajuns astfel să însemne jumătate din business, pe măsură ce Grup Servicii Petroliere (GSP) a semnat o serie de "contracte noi pe pieţele internaţionale, unde au fost derulate anul trecut proiecte semnificative de construcţii marine precum gazoductul DLS în Rusia, dar şi producţia, transportul şi instalarea celei mai mari platforme fixe de producţie din Marea Neagră, în Turcia", explică Radu Petrescu, director corporate communications în cadrul Upetrom Group, compania din spatele GSP. Iar cea mai mare parte a businessului s-a mutat pe pieţele externe încă de la începutul crizei, odată cu exportul majorităţii producţiei de la fabrica Upetrom 1 mai.

O altă explicaţie pentru creşterea afacerilor lui Gabriel Comănescu este dată şi de finalizarea contractului de aproape 200 de milioane de euro câştigat în 2009 cu contractorul general al gigantului rus Gazprom. Dar pentru omul de afaceri român, inclusiv industria în care activează a fost un atu. Sectorul petrolier n-a fost dintre cele mai afectate de contextul economic în ultimul an, iar perspectivele sunt destul de optimiste. "În petrol se va crea un boom în următorii doi ani", aprecia recent Florin Ciocănelea, directorul executiv al Upetrom Group, cu ocazia lansării raportului Deloitte Europa Centrală Top 500 în care a urcat şi GSP. "Numai în acest an vor fi acordate 40 de noi concesionări de explorare şi exploatare de către Agenţia Naţională de Resurse Minerale, lucru care va însemna pentru România o şansă pentru investiţii în domeniu."

Tot în domeniul petrolier activează şi Oscar Downstream, o altă companie românească din rândul celor mai mari 100 din economie care a avut anul trecut o creştere spectaculoasă a afacerilor. "Politicile comerciale şi contractuale derulate cu furnizorii externi ne-au permis o creştere a volumelor comercializate care, în contextul majorării preţurilor de achiziţie internaţionale şi a evoluţiei ascendente a cursului de schimb dolar-leu, au avut un impact semnificativ în contabilitate", explică Delia Arsenie, directorul general al Oscar Downstream, creşterea de peste 98% a afacerilor de 398,9 milioane de euro din 2010. Concret, afacerea antreprenorului român Alin Niculae a avut de câştigat pe fondul evoluţiei preţului petrolului şi al cursului de schimb, însă a existat şi o orientare către noi nişe. Businessul de bază al Oscar Downstream este vânzarea de motorină către clienţi mari din transporturi, construcţii sau agricultură, prin staţiile de incintă Diesel Point sau prin punctele de vânzare directă Diesel Point Acces, dar şi prin vânzări en-gros.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Câştigători,
criza,
venituri
/cover-story/650-de-milioane-de-euro-profit-cine-sunt-castigatorii-din-pariul-cu-criza-8822721
8822721
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.