Soluţia AI creată de doi români care combate toxicitatea vocală în jocurile VR în mai puţin de 30 de secunde
În lupta contra toxicităţii verbale care alungă jucătorii din lumile virtuale, un start-up fondat de doi români a dezvoltat o soluţie AI ce acţionează ca un scut, detectând şi sancţionând abuzurile în mai puţin de 30 de secunde. Soluţia dezvoltată de start-up, numit VoicePatrol, este folosită acum de studiouri de top din industria jocurilor VR.
Finanţarea o vom folosi mai întâi pentru a servi clienţii actuali care ne-au cerut o grămadă de funcţionalităţi şi mai multe limbi pe care să le oferim, pentru că acum soluţia funcţionează numai pentru limba engleză. Iar pe partea de business, o mare parte din fonduri se vor duce pe a încerca să dezvoltăm o reţetă repetabilă de vânzări”, a declarat Matei Trebien, CEO şi inginer de machine learning în cadrul VoicePatrol.
Proiectul VoicePatrol, în versiunea actuală, a demarat faza de cercetare şi dezvoltare în 2023, lansând oficial soluţia pe piaţă în al doilea trimestru al anului trecut. Ideea creării unei astfel de tehnologii a apărut dintr-o necesitate observată direct pe piaţă. „Am ajuns să vorbesc cu cineva de la Roblox, jocul multiplayer care este foarte popular, unde sunt foarte mulţi copii de asemenea, şi am înţeles care este problema lor când vine vorba de siguranţă, în general.
Şi de acolo, după ce am vorbit cu mai mulţi prieteni care sunt dezvoltatori de jocuri în mediul VR, am înţeles că cea mai mare nevoie era de VoiceChat Safety”, a relatat el. Problema pe care VoicePatrol o adresează este una stringentă în comunităţile de gaming online: toxicitatea extremă, de la hărţuire verbală şi sexuală până la discursuri instigatoare la ură sau chiar interacţiuni cu potenţiali pedofili. „Când vii de la şcoală sau când vii de la job, chiar dacă eşti un adult şi joci jocuri, când vii obosit şi vrei pur şi simplu să te relaxezi, să joci un joc, ultima chestie de care ai chef e cineva în cască care este enervant şi toxic. Şi experimentând, ne-am dat seama că această toxicitate extremă chiar îi face pe mulţi jucători să părăsească jocul, fiindcă se enervează şi n-au chef de chestia asta. Ceea ce duce la venituri pierdute de către studiourile de jocuri. Aşa am început”, a detaliat Matei Trebien.
Concret, soluţia VoicePatrol le oferă studiourilor de jocuri un SDK (Software Development Kit) format din câteva fişiere în limbajul de programare C++, uşor de integrat în jocurile lor. „Când un jucător se loghează şi are microfonul pornit într-un spaţiu public, ne trimite în mod anonim audio-ul. Noi primim numai audio-ul, timpul, data şi ora şi ID-ul unic al device-ului, adică nu putem să ştim cine este cine. Fişierul audio este procesat pe serverele noastre şi, dacă nu este marcat pentru toxicitate extremă, noi îl ştergem instant”, a explicat CEO-ul VoicePatrol. În cazul detectării unui comportament toxic extrem, sistemul acţionează în mai puţin de 30 de secunde: „Dacă e marcat pentru toxicitate extremă, se întâmplă două lucruri în paralel. Unul: acţionăm, trimitem un semnal înapoi la device şi îi spunem jocului că «hey, omul aceste e nesimţit, ia acţiunea pe care tu o vrei», şi de obicei jocul dictează care este acţiunea: ori îl pui pe mute, ori îi dai sign out, ori îi dai ban. E la preferinţa studioului. Şi în paralel, trimitem spre un dashboard la care are acces studioul de jocuri, incidentul propriu-zis cu audio, cu transcriptul, cu contextul, device ID-ul ş.a.m.d. Iar asta se întâmplă în 30 de secunde.” Deşi soluţia este aplicabilă în diverse tipuri de jocuri, VoicePatrol se adresează momentan cu precădere dezvoltatorilor de jocuri în realitate virtuală, o nişă unde, conform lui Trebien, „se resimte toxicitatea mai tare, fiindcă este mediul 3D şi venitul pe jucător scade mai tare, procentual vorbind, decât în mediul 2D.”
În prezent, portofoliul de clienţi include studiouri din SUA şi un client din Marea Britanie, toate activând în domeniul VR. Printre aceştia se numără „două studiouri din top 10 cele mai mari din mediul VR: Sinn Studio, care are un joc numit Battlegrounds, care e cel mai tare joc de «sword fighting» (lupte cu săbii – n. red.) în VR – este foarte realist. Şi cel mai mare studio pe care îl avem acum se cheamă Trass Games, cu jocul Yeeps. E foarte popular pentru copii şi are circa jumătate de milion de utilizatori activi lunari”, a menţionat el.
VoicePatrol a început să monetizeze soluţia de aproape un an, odată cu lansarea pe piaţă. Unul dintre diferenţiatorii cheie ai companiei este modelul de tarifare competitiv. „Tarifăm pe oră audio procesată”, a spus Trebien, precizând că tariful standard este de 8,5 cenţi pe oră pentru un fişier audio. „Tariful este cu 30% mai mic decât ce oferă competitorii şi, când vine vorba de un joc mai mare, putem să oferim şi până la 5 cenţi.” Viteza de reacţie şi tariful scăzut sunt pilonii care permit acoperirea integrală a comunicării audio pentru clienţi. Până în prezent, start-up-ul a atras investiţii totale de 1,1 milioane de dolari în două runde de finanţare de la primul angel investor, Ruxandra Muys-Stoian, fondul de investiţii local Gapminder VC şi fondul americano-saudit Hyperscope Ventures. Ultima rundă de finanţare, la care a participat şi Gapminder, este direcţionată strategic către consolidarea şi îmbunătăţirea produsului, precum şi spre eficientizarea proceselor interne.
Pe lângă adăugarea de noi limbi şi funcţionalităţi cerute de clienţii existenţi, cum ar fi unelte pentru o colaborare mai eficientă între studiourile de jocuri, VoicePatrol lucrează şi la alte soluţii. „Mai avem un alt produs în R&D care, la sfatul şi la cererea clienţilor, este un fel de «sentiment analysis» anonimizat, pentru a şti ce merge şi ce nu merge în jocul lor, mai ales când introduc un nou personaj sau dacă sunt probleme de grafică sau alte bug-uri,” a dezvăluit Trebien.
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Radu Bendic şi Cristina Georgescu, Calmly


Ce fac? Au dezvoltat o platformă menită să faciliteze găsirea psihoterapeutului potrivit. Platforma a fost lansată în august 2024, start-up-ul atrăgând până în prezent investiţii în valoare totală de 65.000 de euro.
Radu Bendic: „Fără să facem public numărul total de clienţi, putem spune că de la începutul anului până acum am avut peste 1.000 de şedinţe intermediate şi, lună de lună, am crescut cu circa 33%. Deci suntem într-un punct în care e un început mai mult decât promiţător, care ne îndreaptă spre o creştere accelerată.“
Cristina Georgescu: „Avem chatbot-ul Camy, un asistent în procesul de dinainte de terapie, care te ajută să-ţi clarifici gândurile, să-ţi clarifici emoţiile, poate chiar să-ţi ofere câteva soluţii rapide sau tehnici validate ştiinţific. Ne-am asigurat că nu face rău, ne-am asigurat că răspunsurile pe care le dă sunt validate de echipa noastră de terapeuţi.”
2. Valentin Anghel, fondator al AVBS - companie de brokeraj de credite
Ce face? A dezvoltat o soluţie bazată pe inteligenţă artificială pentru automatizarea sarcinilor specifice activităţii de brokeraj de credite. Platforma AI, lansată oficial în urmă cu aproximativ o lună, eficientizează procesele interne ale companiei şi va facilita extinderea mai rapidă şi mai simplă a reţelei sale de francize. În prezent, AVBS deserveşte lunar în jur de 400 de clienţi, operând printr-o reţea de aproape 50 de francize la nivel naţional.
„Ne dorim să ne extindem foarte mult în sistem de franciză în perioada imediat următoare. În acest moment putem să spunem că putem da curs solicitărilor de franciză împreună cu acest AI, mult mai simplu decât înainte, deoarece nu mai este necesar ca persoanele să înveţe toate manualele pe care noi, brokerii clasici, trebuia să le stăpânim, şi ei la fel. La acest moment, li se pune AI-ul în braţe. Ne rezumăm la câteva zile de training versus câteva luni, cum era înainte.“
3. Raluca Crişan, cofondator şi CTO al Etiq AI
Ce face? A dezvoltat o platformă care oferă specialiştilor vizibilitate asupra fluxului din codul ML (machine learning) şi AI, recomandă testele necesare pentru a întări pipeline-urile şi activează agenţi RCA ce identifică probleme şi propun soluţii.
„În perioada următoare, o să avem discuţii cu firme din România. Suntem foarte interesaţi de acest lucru. Credem că totul va decurge foarte bine pentru că oamenii din România înţeleg foarte bine detaliile tehnice şi construiesc modele destul de avansate şi asta înseamnă că înţeleg şi problemele care vin apoi.“
4. Matei Trebien, CEO & inginer de machine learning, VoicePatrol
Ce face? A dezvoltat o tehnologie bazată pe inteligenţă artificială pentru a modera comunicarea vocală şi a combate comportamentele toxice în jocurile de realitate virtuală (VR) multiplayer. Soluţia a fost lansată în prima parte a anului trecut şi este folosită în prezent de opt studiouri importante din industria jocurilor de realitate virtuală (VR). Recent, start-up-ul a atras o rundă de finanţare la care a participat şi fondul local Gapminder VC şi care îi va susţine creşterea accelerată anul acesta.
„Finanţarea o vom folosi mai întâi pentru a servi clienţii actuali, care ne-au cerut o grămadă de funcţionalităţi şi mai multe limbi pe care să le oferim, pentru că acum soluţia funcţionează numai pentru limba engleză. Iar pe partea de business, o mare parte din fonduri se vor duce pe a încerca să dezvoltăm o reţetă repetabilă de vânzări.”
Rubrica „Sfatul Expertului”

Marius Moise, general manager, Fastbit din Timişoara
Despre importanţa experienţei în multinaţionale pentru succesul în antreprenoriat.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.200 de ediţii ale ZF IT Generation.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













