Smartphone-urile atrag aplicatii de miliarde. Romanii sunt ca si inexistenti

Postat la 28 iunie 2010 60 afişări

Zeci de mii de programatori din toata lumea dezvolta sute de mii de aplicatii pentru telefoane mobile, care se traduc anual in venituri de ordinul miliardelor de euro. E un business profitabil si aparent simplu, insa nu pentru toata lumea.

Candva in a doua jumatate a lui 2008, la putin timp dupa lansarea magazinului App Store al Apple, doi tineri ieseni - Vasile Aliba (30 de ani) si Alexandru Radulescu (24 de ani) - s-au decis sa puna bazele Mobile Touch, o companie care sa dezvolte aplicatii pentru iPhone. "Potentialul era mare, iar dezvoltatori nu erau prea multi", explica Aliba.

Cei doi s-au rezumat la aplicatii pentru piata romaneasca, la care s-au adaugat pe parcurs aplicatii pentru telefoanele mobile folosite de angajatii unor companii din Romania. Entuziasmul a fost insa mare doar la inceput. Dupa ce au publicat pe App Store cateva aplicatii, printre care si un convertor valutar si un dictionar - care au avut un succes moderat, fiind descarcate doar de cateva mii de ori - au inceput sa publice doar ocazional si sa se ocupe mai mult de aplicatiile dezvoltate la cerere, care inseamna acum trei sferturi din afacere. "Li se intampla multor dezvoltatori", spune antreprenorul despre entuziasmul initial domolit de rezultatele modeste.

Exista totusi si exemple care au dat lovitura cu o singura aplicatie, cum s-a intamplat in cazul agentiei de publicitate interactiva MB Dragan, care a dezvoltat in vara lui 2008 Mobione Maps, un serviciu gratuit de acces la Yahoo!Maps pentru posesorii de iPhone, cu tot cu accesul la o harta detaliata a Bucurestiului, inexistenta pe Google Maps.

Dar chiar si pentru astfel de dezvoltatori veniturile se pot dovedi destul de greu de obtinut, mai ales ca majoritatea aplicatiilor sunt gratuite. Mai exact, doar intre 5 si 15 procente dintre cele cateva sute de mii de aplicatii disponibile in magazine sunt contra cost, dupa calculele analistilor companiei de cercetare Juniper Research, cu preturi care pornesc de la un euro si pot ajunge chiar si la peste 1.000 de euro, daca sunt aplicatii pentru mediul de business si au functii complexe. In magazinul Apple, aproape 75% dintre aplicatii sunt distribuite in schimbul unei taxe, insa la Android Marketplace, magazinul Google, doar putin sub 43% dintre aplicatii sunt contra cost. Alte magazine ofera chiar mai putine aplicatii in astfel de conditii.

Putini dezvoltatori romani s-au imbogatit probabil de pe urma acestui tip de aplicatii, insa la nivel mondial situatia este cu totul alta, iar batalia pentru cele cateva miliarde de euro, cat inseamna domeniul aplicatiilor, devine din ce in ce mai apriga, nu doar intre dezvoltatori, ci si intre magazinele specializate. Anul trecut, posesorii de telefoane mobile inteligente din toata lumea au platit in total peste 3,4 miliarde de euro (4,2 miliarde de dolari) pentru aplicatii mobile, iar cifra ar urma sa ajunga anul acesta la 5,5 miliarde de euro (6,8 miliarde de dolari), dupa cum estimeaza analistii companiei de cercetare de piata Gartner.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT&C,
aplicatii,
bani
/business-hi-tech/it/smartphone-urile-atrag-aplicatii-de-miliarde-romanii-sunt-ca-si-inexistenti-6447012
6447012
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.