Cine este femeia din Germania care conduce cel mai nou pariu al grupului OLX. Are o carieră cu evoluţie surprinzătoare

Postat la 20 decembrie 2020 309 afişări

Activitatea profesională a purtat-o pe Nadja Sörgel de la companiile de consultanţă din domeniul strategiei, industria de frumuseţe şi până la industria grea. Cum a ajuns să conducă platforma Tradus, parte a grupului OLX, şi care sunt planurile ei în continuare?

„Am fost întotdeauna atrasă în principal de companii globale, deoarece îmi place provocarea de a lucra cu echipe internaţionale care au culturi diferite, moduri diferite de lucru şi moduri diferite de a privi aceleaşi probleme. În acelaşi timp, este la fel de fascinant să lucrezi cu clienţi din diferite ţări care au nevoi şi aşteptări foarte diferite atunci când vine vorba de aceeaşi problemă”, spune Nadja Sörgel, referindu-se la parcursul său profesional.

După mai multe puncte de cotitură, în care a trecut prin consultanţă, dar şi industria de beauty, a ajuns în rolul de  general manager pe o nişă dintr-un cu totul alt registru – al industriei grele. În cadrul platformei Tradus, obiectivul ei principal constă în a face comerţul cu utilaje grele cât mai uşor şi eficient posibil. Parte din grupul OLX, aceasta este o platformă tip Business to Business (B2B), lansată în 2017, care conectează cumpărători şi vânzători cu scopul de a facilita într-un mod transparent comerţul cu vehicule comerciale rulate, cu ajutorul datelor şi tehnologiilor inteligente. Compania cu 25 de angajaţi este activă în peste 50 de ţări. Rezultatele financiare ale companiei nu sunt publice, însă valoarea de achiziţie a acesteia a fost de 1,9 miliarde de dolari, potrivit informaţiilor publicate în presa internaţională. „Tradus este un start-up corporate, aparţinem grupului OLX - o companie mare care operează în peste 30 de pieţe diferite din întreaga lume, deţinând poziţia de lider cu mărci precum Avito (numărul 1 în Rusia), Otomoto (numărul 1 în Polonia) sau Autotrader (numărul 1 în Africa de Sud)”, descrie ea.

Înainte de acest rol, a fost mai întâi consultant analist la Roland Berger şi,  mai târziu, consultant senior la Boston Consulting Group. A lucrat însă şi ca senior product manager la L’Oreal, iar din 2015 s-a alăturat grupului OLX, unde a avut mai multe funcţii, precum cea de global brand manager sau de global strategy director.

De altfel, chiar dacă spune că a încercat să înveţe cât de mult a putut din fiecare poziţie în care a activat, această funcţie i-a oferit una dintre cele mai importante lecţii: „Să fiu flexibilă şi gata să fac faţă provocărilor care nu pot fi anticipate. Punctul de vedere se schimbă pe măsură ce înaintezi şi este important să păstrezi o atitudine deschisă asupra modului în care afacerea se poate transforma în timp”.

Spune că la acea vreme, erau interesaţi să vadă ce performanţă aveau toate companiile din grup şi care era provocarea globală comună.

Perspectiva ei din sediul central era asupra strategiei generale, observând unde şi-au propus să ajungă ca grup, astfel că era obişnuită să ţină cont de imaginea de ansamblu în implementarea paşilor strategici. După ce a trecut la o companie mai mică, accentul s-a mutat asupra instrumentelor operaţionale de care este nevoie pentru creştere. „Riscul era să mă blochez în aceste detalii care sunt foarte importante pentru o companie mai mică şi să pierd contactul cu imaginea de ansamblu. Am învăţat să păstrez obiectivul foarte clar în minte, astfel încât să nu risc «să pierd din vedere pădurea din cauza copacilor».”

Uitându-se în urmă, spune: „Cred că parcursul profesional ne pregăteşte întotdeauna într-un fel sau altul pentru ceea ce urmează. Acesta este şi cazul meu - în activitatea de consultanţă am dobândit cunoştinţe importante despre provocările strategice şi de creştere din diferite industrii şi continente, la L'Oreal am înţeles necesitatea unui plan bun de marketing, în timp ce în cadrul grupului OLX am dobândit cunoştinţe în dezvoltarea strategiilor pentru platforme de tip markeplace şi am construit o reţea care mă ajută să mă conectez cu platformele de top din pieţele emergente”.

Acum, obiectivul Nadiei Sörgel este creşterea Tradus precum şi eficientizarea comerţului cu utilaje grele. Ceea ce a atras-o cel mai mult în această industrie este provocarea tehnologică, dar şi potenţialul pentru inovaţie şi transformare. Cum ar descrie industriile anterioare prin comparaţie cu cea unde activează acum?

„În industria de beauty, brandingul şi marketingul erau foarte importante şi mi-a plăcut foarte mult faptul că în fiecare proiect era necesar şi un aport creativ destul de mare. Industria utilajelor grele este conectată cu industrii cheie, precum agricultura, construcţiile şi transportul, care contribuie foarte mult la economia noastră globală. Aceste utilaje grele sunt coloana vertebrală pentru sectoare industriale esenţiale. Deci, într-un anumit sens, poziţia mea actuală are un impact mai mare.”

Chiar dacă aparţine de grupul OLX, Tradus este o entitate autonomă, capabilă să îşi seteze propriul model de business, dar care are, pe de altă parte, peste 7.500 de angajaţi la nivel de grup care îi susţin, care au experimentat diferite formate de platforme marketplace şi ştiu ce funcţionează şi ce nu. „Aşadar, avem tot acest know-how în construirea de platforme şi sisteme CRM pentru vânzători, dar suntem liberi în acelaşi timp să ne construim propriul model de business.”, explică ea.

 „Modul în care sunt tranzacţionate aceste vehicule necesare pentru construcţii, agricultură sau transport nu a fost modernizat de foarte mult timp şi ceea ce m-a atras este faptul că putem folosi tehnologia pentru a transforma comerţul internaţional şi a conecta pieţele dezvoltate cu pieţele emergente. Obiectivul este să facem comerţul mai transparent şi să oferim posibilitatea unui cumpărător din România de exemplu să cumpere un camion din Olanda fără a zbura acolo pentru a-l inspecta el însuşi”, descrie ea obiectivele propuse.

Mai mult, adaugă Sörgel, şi-au propus să fie un catalizator al schimbării în industrie: la Tradus, au 30% femei în echipă, iar la nivel de conducere procentul este chiar mai mare, de 40% femei. „Suntem foarte mândri de asta, dar ştim că există încă loc pentru creştere”, punctează ea.

În ceea ce priveşte modul în care situaţia actuală s-a reflectat asupra businessului, aceasta a avut un efect pozitiv, la fel ca asupra multor alte afaceri din online. „Această perioadă a fost dificilă pentru multe industrii, dar mediul online, care a rămas coloana vertebrală pentru majoritatea activităţilor, nu a suferit la fel de mult. La Tradus, perioada aceasta a fost în general bună, chiar dacă am cunoscut o scădere a interesului cumpărătorilor de utilaje grele în martie. Cu toate acestea, activitatea a început să fie reluată în aprilie, cu o creştere de 24% a interesului şi apoi a urmat o tendinţă ascendentă”, răspunde ea. Între ianuarie şi august, platforma lor a raportat de aproape două ori şi jumătate mai mulţi utilizatori, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. În România, au văzut, de asemenea, o creştere mare a numărului de vizitatori, ceea ce le arată că interesul pentru utilajele grele rulate pe plan local este în creştere - au avut 2,7 milioane de vizite din România în perioada menţionată.

„Într-un singur an am lansat 8 soluţii diferite pentru problemele clienţilor pe care le-am rezolvat prin date inteligente. Credem că această perioadă va accelera acest proces de digitalizare într-un ritm şi mai rapid, aşa că suntem siguri că ne va ajuta să creştem pe termen lung”, descrie ea rezultatele de anul acesta.

„Având în vedere faptul că pandemia a accelerat aproape toate procesele din zona digitală, am văzut, de asemenea, cum această tendinţă a avut impact şi asupra afacerii noastre: am înregistrat peste 5 milioane de vizitatori pe site-ul nostru anul acesta, depăşind cu mult statisticile noastre de vizitatori din 2019. În plus, deoarece pandemia a generat necesitatea ca firmele să fie mai atente din punct de vedere financiar, sectorul utilajelor grele uzate devine din ce în ce mai popular în toate industriile pe care ne concentrăm - construcţii, transporturi, agricultură.” Nevoia de utilaje grele pentru continuarea activităţii există încă, dar managerii caută produse care să se încadreze într-un anumit buget, eficiente şi de încredere. Încearcă în actualul context să se gândească în avans la servicii şi oferte pentru a-i ajuta să treacă prin această perioadă, în timp ce ne concentrăm pe siguranţa tranzacţiilor.

De exemplu, la începutul pandemiei au implementat o măsură pentru vânzători, pentru a îi ajuta să îşi păstreze performanţa în activitatea lor pe platformă. Fiecare vânzător a beneficiat de două luni gratuite pe platformă, pentru o lună plătită. În ceea ce priveşte planurile de viitor, spune că şi-au propus ca în continuare să dezvolte Tradus şi să-l transforme într-un loc şi mai bun pentru cumpărători şi vânzători. „Nucleul nostru este tehnologia şi încercăm să o folosim cât de mult putem pentru a simplifica procesul de navigare şi listare pentru clienţi. Studiem şi testăm în special diferite instrumente de inteligenţă artificială în această direcţie”, explică ea strategia companiei.

În rândul obiectivelor pe termen lung se numără o mai mare transparentizare, soluţii simple şi eficiente cumpărătorilor şi vânzătorilor, iar la un moment dat, ambiţia ei este ca Tradus să ofere o garanţie pentru achiziţie. „Pregătind toate aceste inovaţii realizate de-a lungul timpului, ne dorim să ajungem la acel moment în care am putea oferi o garanţie, ştiind că datele pe care le avem ne vor permite să facem acest lucru, deoarece nivelul de transparenţă va creşte”, conchide Nadja Sörgel.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.