Cine este femeia care a preluat conducerea liderului pieţei locale de e-commerce, eMAG?

Autor: Andra Stroe Postat la 26 noiembrie 2023 1503 afişări

La nici un an de la sosirea în echipa eMAG, Irina Pencea a făcut rapid switch între rolul de CMO şi cel de CEO, preluând cârma liderului pieţei locale de e-commerce, condus la nivel de grup de Tudor Manea. Care crede ea că este rolul unui lider într-un business cu valenţe antreprenoriale şi cum se reflectă principiile sailingului – una dintre marile sale pasiuni – în viziunea ei de leadership?

„Prima şi cea mai mare provocare cu care m-am confruntat când am preluat acest rol a fost, în primul rând, complexitatea businessului. Este un business cu foarte multe părţi care se mişcă în acelaşi timp. Şi asta cred că a fost cel mai provocator lucru pe de-o parte. Pe de altă parte, ce a făcut ca procesul să fie un pic mai uşor a fost faptul că am ajuns într-o echipă care funcţionează deja. Există oameni care au mulţi ani în spate în eMAG, dar şi nişte procese şi sisteme care funcţionează deja destul de bine, aşa că rolul meu a fost cumva să aduc mai multe din perspectiva clientului în poveste”, spune Irina Pencea, numită în primăvara acestui an la cârma operaţiunilor locale ale eMAG, parte a grupului Dante International, business cu venituri de peste 7 miliarde de lei anul trecut la nivel local, potrivit datelor publice disponibile. 

Ea spune că, la câteva luni de la preluarea mandatului, „deja vedem că oamenii cumpără mai mult din online, se simte că, de asemenea, cumpără şi mai des, îşi pun mai multe produse în coş, sunt şi mai mulţi oameni care cumpără astfel şi se întâlnesc mai des cu eMAG zi de zi. Deci asta e cumva una dintre primele realizări pe care le-am avut de când am venit aici”. Creşterea interesului pentru shoppingul online s-a reflectat, de altfel, şi în vânzările de Black Friday ale companiei, eveniment care a atins, în cadrul ediţiei de anul acesta, cel mai mare număr de clienţi: 600.000, cu aproape 50.000 mai mulţi decât anul trecut, înregistrând vânzări cu 87 de milioane de lei mai mari faţă de ediţia  precedentă, valoarea celor 818.000 de produse vândute de un număr de 11.600 de comercianţi atingând 731 de milioane de lei.

Nişte strategii concrete cu care Irina Pencea a venit la masă odată cu preluarea mandatului? „E mai puţin despre mine, per se. Cum ziceam, e perspectiva clientului. Ce mi-am dorit să se întâmple şi cu ajutorul meu, este să vedem mai perspectiva clientului. Pentru noi, clientul este una dintre valorile pe care le avem, şi asta se manifestă în multe forme, de la satisfacţia acestora atunci când iau un produs, până la a intui ceea ce-şi doresc şi a le facilita acest lucru. Un exemplu este partea de shop-in-shop, pe care am lansat-o acum, şi care a venit tocmai pentru că oamenii ştiau de principiu că eMAG vinde multe produse, însă nu ajungeau neapărat să se gândească că, atunci când caută un magazin de pantofi sau de cosmetice, se duc efectiv ca la un magazin.” Potrivit ei, eMAG este o colecţie de magazine în esenţă, cu o gamă de 71 de milioane de produse. „Şi poţi să le oferi oamenilor o căutare mult mai facilă decât să-i trimiţi până în oraş să-şi găsească produsul pe care îl vor. Acesta e un exemplu concret de proiect pe care l-am dezvoltat împreună cu echipa. Alte exemple ţin de cum aducem mai multe produse relevante în faţa oamenilor.”


Carte de vizită

Irina Pencea, general manager, eMAG România

1. A studiat Marketing la Academia de Studii Economice din Bucureşti;

2. S-a alăturat echipei eMAG România în iulie 2022, ca CMO, rol din care a evoluat în funcţia actuală în primăvara acestui an;

3. Anterior a testat antreprenoriatul, ca şi cofondator al Jam Session Agency şi JAZZ Communication Bucharest;

4. Este pasionată de sport, în special de alergat şi sailing, iar printre scriitorii care o inspiră se numără Brené Brown.


Antreprenoriatul m-a învăţat că nu există sfârşit.” Având un background antreprenorial, ca şi cofondatoare a Jam Session Agency şi JAZZ Communication Bucharest, Irina Pencea spune că, eMAG fiind, de asemenea, o companie antreprenorială, când s-a alăturat echipei actuale „am simţit că este ca şi cum ar fi compania pe care eu am fondat-o, doar că la o dimensiune mult mai mare, spiritul antreprenorial, faptul că a crescut atât de mult în anii aceştia, bazându-se foarte mult pe o cultură puternică, dusă înainte de oameni care au acest drive antreprenorial”.

Despre indicii cu care îşi măsoară succesul şi evoluţia în carieră, executiva spune că, dincolo de cei de business – profitabilitate etc. – pentru ea contează perspectiva coechipierilor. „M-am bucurat când mi-au spus că au ajuns să lucreze mai mult împreună decât o faceau înainte, să fie mai conectaţi şi să înţeleagă mai bine perspectivele celorlalţi colegi, ori când aud că oamenii au reuşit şi ajung să fie promovaţi, au ajuns să iau roluri noi pentru că au avut rezultate, şi au avut rezultate pentru că li s-a dat încredere. Mai sunt oameni care de-a lungul vieţii au venit la mine şi mi-au spus: uite, mulţumesc pentru încrederea pe care mi-ai acordat-o, sau mulţumesc pentru că la un moment dat nu ai fost de acord cu ce am vrut, pentru că asta m-a pus într-o situaţie de a învăţa şi de a căuta să abordez situaţia diferit, şi atunci s-a produs o schimbare şi o îmbunătăţire în carieră.” În ceea ce priveşte cele mai valoroase lecţii pe care le-a învăţat de-a lungul timpului, Irina Pencea susţine că prima dintre ele a fost să lupte până la capăt pentru lucrurile în care crede, chiar dacă ele nu vin cu uşurinţă. „Şi asta, uneori, necesită ani de zile. Uneori ai nevoie de mult timp, iar antreprenoriatul m-a învăţat asta, de exemplu. Antreprenoriatul m-a învăţat că nu există sfârşit. E un citat din Churchill care pe mine m-a motivat foarte mult: Nici succesul nu e permanent, dar nici eşecul nu este permanent.” Astfel, adaugă ea, ce contează este să continui şi să mergi înainte, iar în momentul în care ai această perseverenţă, ai o viziune clară despre ce vrei să faci şi nu renunţi, şi ai energia pe care o pui în spate, lucrurile vor ieşi bine mai târziu. La capitolul mentori, executiva spune că oamenii care au inspirat-o nu au fost neapărat oameni care ştiau mult mai multe despre business decât ea, ci oameni cu care a lucrat, oameni care erau la început de drum, chiar şi colegi aflaţi în practică. „Eu ce caut, în general, la oamenii din jurul meu este cât de mult pot complete perspectiva pe care o am eu. Cred că asta este cel mai important lucru, să te ajute oamenii de lângă tine să vezi perspectivele pe care nu le poţi vedea tu, direct, în aceste unghiuri moarte pe care le ai.” În plus, spune că îi place când sunt în jurul său oameni care  o contrazic, deoarece îi oferă aceste noi perspective şi o ajută să ia decizii mai bune, când vede că s-au luat calcul toate lucrurile, nu neapărat cele pe care le-a intuit ea din primă. „Iar pentru un lider, această extindere a viziunii, a perspectivei este critică pentru a putea lua decizii.”

 

Pe valurile leadershipului. În ceea ce priveşte propriul stil de leadership, Pencea susţine că preferă să lasă oamenii să vorbească despre ea, însă consideră că e important să le oferi acestora o direcţie, o viziune şi o destinaţie, precum şi instrumente concrete pentru a ajunge în acel punct. „Şi cred eu că e foarte important să le imprimi un ritm. Energia personală a liderului este ce dictează ritmul de dezvoltare al companiei. Asta am crezut tot timpul. Şi, probabil, venind şi din zona antreprenorială, un lucru era foarte evident – cât de multă energie depui tu determină mai departe cât de multă energie vor depune oamenii de lângă tine. În momentul în care tu, ca lider, ai această bucurie a lucrurilor pe care le faci, ai această ambiţie, ai perseverenţă, oamenii vor vedea asta şi vor tinde să aibă şi ei aceeaşi abordare.”

În plus, în opinia sa, e important să balansezi deopotrivă partea emoţională şi pe cea raţională. „E foarte greu să lucrezi cu oameni dacă tot ceea ce faci sunt doar cifrele. Ne uităm la cifre, bineînţeles, iar la noi în companie este un limbaj universal al cifrelor, însă partea umană, partea emoţională, modul în care reuşi să inspiri pe oameni, este foarte important.” Cât priveşte activităţile de timp liber, executiva spune că o inspiră foarte mult tot ce scrie Brené Brown, „pentru că ce încurajează este vulnerabilitatea, iar vulnerabilitatea înseamnă ca tu, ca lider, să-ţi arăti şi partea personală, partea în care nu eşti perfect, partea în care treci prin greu, pentru că asta îi face pe oameni să se conecteze cu tine, nu perfecţiunea şi nu atingerea unor baremuri ideale”. În plus, în afară de timpul petrecut cu copiii şi cu familia – o zonă căreia îi dedică cât de mult timp poate, e pasionată de sport şi aleargă regulat, lucru care o ajută foarte mult să proceseze toate gândurile, emoţiile şi să poată regla şi pune o distanţă faţă de ce se întâmplă zi de zi. Ba chiar ia în calcul să înceapă antrenamentele pentru maratoane. E, totodată, pasioantă de sailing, sport pe care îl practică de peste zece ani, în special în Croaţia şi Grecia, şi care reprezintă, de altfel, un hobby de familie, copiii săi fiind de mici obişnuiţi pe barcă. Are, de asemenea, şi permis de navigaţie şi „copiii şi ei vor să ajunge să înveţe asta când vor fi la vârsta potrivită”. Iar ca paralele între sailing şi business - mai ales pentru că împărtăşeşte această pasiune şi cu alţi membri din echipa de conducere a companiei - Pencea spune că există multe, una pe care a observat-o fiind faptul că în sailing şi în business funcţionează lucrurile la fel: „Atunci când pleci pe mare, trebuie să ştii unde vrei să ajungi, să-ţi dai seama cum va arăta drumul de aici până acolo. Să ai un echipaj care înţelege ce poate să facă ca să ajungă acolo, iar a sta pe mare este foarte dinamic şi se poate schimba foarte mult. Capacitatea de a reacţiona ca echipaj pe o barcă este intensificată. De aceea, de exemplu, şi noi mergem împreună, ca echipă de leadership, la regate şi facem sailing împreună. Cred că ajută foarte mult la strângerea rândurilor şi la alinierea dintre noi în momentul în care avem un obiectiv comun. Trebuie să ajungem acolo într-un timp de sau să ajungem primii sau să ajungem până la distanţa asta şi împreună lucrăm. Pe barcă se schimbă foarte mult contextul. Ai sau n-ai vânt, valurile sunt mai uşoare sau mai mari. Se schimbă foarte mult şi în această schimbare noi trebuie să ne adaptăm. Şi asta cred că este un lucru care se aseamănă foarte mult între cele două.”

Sfatul său pentru tinerii aflaţi la începutul carierei? „Să nu le fie frică de greu. Fiecare îşi defineşte cariera cum doreşte, dar eu cred că nu poţi atingi performanţă decât trecând prin momente grele. Dacă alegi calea uşoară, va fi simplu, nu va fi atât de greu pe drum, dar nici nu vei ajunge departe. Eu, în general, am ales căile mai grele, dar în care am văzut potential. Şi, în general, viaţa mea profesională a fost ghidată de lucrurile care eu am considerat că îmi pot aduce ceva nou, că pot să descoper ceva nou, pot să construiesc ceva nou. Şi asta m-a mânat de la spate. Dar, în egală măsură, asta a fost calea mai grea, întotdeauna.”    

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Leadership,
business,
emag

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.