Inteligenţă artificială cu abonament

Autor: Ioana Niţă Postat la 13 noiembrie 2021 156 afişări

Utilizarea unei soluţii automatizate bazate pe inteligenţa artificială (AI) va fi în anii următori un factor cheie în competitivitatea unei companii şi abilitatea ei de a rămâne în piaţă. Însă, cum accesul la specialişti în tehnologie este limitat, multe companii ar putea rămâne pur şi simplu pe dinafară, incapabile să acceseze beneficiile acestei tehnologii. Un start-up local încearcă să dezvolte o platformă care să ajute tocmai start-up-urile şi firmele mici să aibă acces la beneficiile inteligenţei artificiale la un cost imbatabil.

Citiţi în continuare mai multe detalii despre proiectul care a fost desemnat marele câştigător al ediţiei din acest an a programului de preaccelerare pentru start-up-uri tech Innovation Labs.

„Toată lumea vorbeşte în ziua de azi de inteligenţa artificială şi despre impactul pe care poate să îl creeze, doar că skillurile de AI sunt destul de greu de învăţat. Un data scientist poate să coste considerabil de mult dacă decizi să angajezi unul, iar noi încercăm să aducem inteligenţa artificială într-un stadiu în care să poată fi folosită de dezvoltatori care nu au cunoştinţe în zona respectivă, de start-up-uri care îşi doresc să integreze AI, dar nu au resurse să angajeze pe cineva şi nici cunoştinţe practice. Ne adresăm totodată şi oamenilor nontehnici, deci nu trebuie să ai neaparat cunoştinţe tehnice pentru a folosi soluţia, important este să ai date şi să îţi doreşti să aplici machine learning pe ele”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mihai Anton, cofondator al Anon. Ideea dezvoltării platformei s-a desprins din lucrarea de licenţă a lui Mihai Anton.

„Ideea a început undeva în anul III de facultate, a fost proiectul meu de licenţă. Am început să fiu pasionat de inteligenţă artificială şi de partea de machine learning în anul întâi de facultate, deci acum 4-5 ani, iar în anul III m-am gândit că ar fi util să agreg toate cunoştinţele pe care le-am acumulat într-un tool automat pentru a-i ajuta şi pe alţi oameni să treacă prin acest proces de folosire a inteligenţei artificiale cât mai fluid. Am trecut licenţa cu acest proiect, am publicat un articol ca să dovedesc partea ştiinţifică din spate, iar la începutul anului m-am gândit, împreună cu Geo, cofondatorul, să transformăm acest proiect într-un produs pentru că noi considerăm că are potenţial.”

Ce face însă platforma dezvoltată de Anon? Soluţia le oferă atât persoanelor tehnice, cât şi nontehnice posibilitatea de a-şi crea modele de machine learning pentru diferite baze de date, astfel încât să îşi automatizeze procese de business.

Mai exact, un client poate introduce în platforma Anon baza sa de date şi obiectivul vizat, iar soluţia va găsi în mod automat un model de machine learning şi îl va antrena astfel încât să răspundă nevoilor acestuia.

„Trecem datele printr-un flow destul de complex. Curăţăm datele, creăm fişierul nou şi încercăm să scoatem cât mai multe informaţii din datele respective. Găsim un model optim, îl antrenăm şi îl livrăm clientului sub forma unui API. Persoanele tehnice îşi pot integra codul de predicţie în aplicaţia lor, iar persoanele non- tehnice au o interfaţă uşor de folosit în care încarcă datele noi, iar noi le dăm înapoi predicţia”, a explicat Mihai Anon. El a adăugat că produsul se adresează în principal companiilor mici şi medii, precum şi dezvoltatorilor software.

În prezent, start-up-ul se află în discuţii pentru obţinerea unei finanţări de 100.000 dolari care să ajute echipa să realizeze versiunea finală a soluţiei şi să atragă şi primii clienţi plătitori. Acum, platforma Anon se află în stadiul MVP, echipa având practic un un prototip funcţional pe care îl poate testa cu potenţialii utilizatori.


Flavia Hasar, director de comunicare şi brand în cadrul Innovation Labs: „Dorim să ajungem la zece oraşe, Aici ne ajută şi formatul acesta hibrid în care putem livra programul în orice oraş din ţară, dar vrem oficial să fim în zece oraşe şi vrem să mergem către 20 de universităţi, ceea ce înseamnă o creştere destul de mare. Vrem să ne îndreptăm atenţia nu doar către medicină, dar şi către alte domenii conexe, alte universităţi din ţară.”


„Avem nevoie de o investiţie de 100.000 de dolari ce ne va acoperi costurile de marketing, doi dezvoltatori, costurile pentru infrastructură şi alte costuri care pot apărea pe parcurs. Şi cu aceşti 100.000 de dolari ne vom putea susţine în primul an până la apariţia unor clienţi care să plătească.”

În următoarele nouă luni, echipa Anon va lucra în continuare la dezvoltarea aplicaţiei, astfel încât să ajungă la o versiune finală şi la cât mai mulţi utilizatori, iar în câţiva ani să aibă un portfofoliu de câteva sute de clienţi.

„În următorii 2-3 ani ne propunem să avem cel puţin 400 de utilizatori pe care să-i ajutăm să integreze AI în produsul lor şi să începem să creştem organic”, a punctat Mihai Anton.

Start-up-ul Anon este câştigătorul marelui premiu al programului de preaccelerare pentru start-up-uri tech Innovation Labs de anul acesta. Ediţia din 2021 a început cu 177 de echipe, mai multe decât în anul anterior.

„Pe partea de echipe unde am văzut o creştere destul de mare este pe trackul nostru de spin-off. Acolo am văzut un interes mai mare din partea cercetătorilor universitari, din partea doctoranzilor şi vedem mai multe echipe senioare, deoarece Innovation Labs susţine echipe atât echipe early stage, dar şi echipe puţin mai dezvoltate. Şi aici am avut şi printre câştigători nişte exemple de echipe care sunt din mediul universitar cum este Recycllux. Şi am văzut, chiar dacă nu au fost printre câştigători, multe platforme din domeniile de sănătate – aici vedem echipe precum MediQ, care tocmai a luat o investiţie. Ne bucurăm că acest domeniu creşte deoarece şi noi vrem să creştem colaborările cu universităţile de medicină din ţară tocmai pentru a forma mai multe echipe interdisciplinare ce vor ajuta la creşterea numărului de soluţii şi a calităţii lor de pe diferitele industrii mai specifice cum este domeniul sănătăţii”, a spus Flavia Husar, director de comunicare şi brand în cadrul Innovation Labs.

Anul viitor, Innovation Labs va ajunge la a zecea ediţie, iar echipa vrea să marcheze acest moment cu o extindere a programului în cinci noi oraşe şi nouă noi universităţi din ţară.

„Dorim să ajungem la zece oraşe deci să fim prezenţi în zece oraşe. Aici ne ajută şi formatul acesta hibrid în care putem livra programul în orice oraş din ţară, dar vrem oficial să fim în zece oraşe şi vrem să mergem către 20 de universităţi, ceea ce înseamnă o creştere destul de mare. Vrem să ne îndreptăm atenţia nu doar către medicină, dar şi către alte domenii conexe, alte universităţi din ţară”, a punctat ea.

Până în prezent, prin programul Innovation Labs au trecut în cei nouă ani de existenţă, 450 de start-up-uri în total, dintre care 250 au ajuns în finale.

„Ei nu sunt doar aceste numere pentru noi. Credem că cei care au fost în program, chiar dacă nu au ajuns în finală, sunt exemple de echipe care chiar dacă nu au ajuns în finală, ulterior s-au întors în program, au făcut alt start-up. Sunt oameni care încă vin la toate evenimentele noastre, fie ei angajaţi în mediul corporate, vin ca şi parte din juriu sau ajută ca şi mentori echipele, ceea ce nouă ni se pare excepţional, ni se pare că este un exemplu de cum putem da înapoi comunităţii prin faptul că ai fost o dată în program şi ai văzut cât de valoros a fost pentru tine aportul mentorilor, nu doar pentru start-up-ul tău, dar şi pentru dezvoltarea ta profesională, şi te întorci în program să dai înapoi ce ţi s-a oferit.”

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Pitch

Invitaţi:  Mihai Anton, cofondator al Anon, şi Flavia Hasar, director de comunicare şi brand în cadrul Innovation Labs.

Ce face Anon? Dezvoltă o platformă de automatizare a proceselor de învăţare inteligentă.

Mihai Anton: „Avem nevoie de o investiţie de 100.000 de dolari ce ne va acoperi costurile de marketing, doi dezvoltatori, costurile pentru infrastructură şi alte costuri care pot apărea pe parcurs. Şi cu aceşti 100.000 de dolari ne vom putea susţine în primul an până la apariţia unor clienţi care să plătească.”

Start-up-ul Anon este câştigătorul marelui premiu al programului de pre-accelerare pentru start-up-uri tech Innovation Labs de anul acesta. Ediţia din 2021 a început cu 177 de echipe, mai multe decât în anul anterior.

Flavia Hasar: „Pe partea de echipe unde am văzut o creştere destul de mare este pe track-ul nostru de spin-off. Acolo am văzut un interes mai mare din partea cercetătorilor universitari, din partea doctoranzilor şi vedem mai multe echipe senioare, deoarece Innovation Labs susţine echipe atât echipe early-stage, dar şi echipe puţin mai dezvoltate. Şi aici am avut şi printre câştigători nişte exemple de echipe care sunt din mediul universitar cum este Recycllux. Şi am văzut, chiar dacă nu au fost printre câştigători, multe platforme din domeniile de sănătate - aici vedem echipe precum MediQ, care tocmai a luat o investiţie.”


Invitat:  Sorin Iacob, cofondator al Carfix.

Ce face? Dezvoltă o aplicaţie de mobil care digitalizează procesul de constatare a daunelor auto şi oferă în acelaşi timp un one-stop-shop pentru proprietarii de maşini, fie că este vorba de poliţe de asigurare auto, revizia sau reparaţia maşinii, ITP-ul sau rovinieta.

„Practic, în momentul de faţă poţi să faci în aplicaţie tot ce ţine de partea de alerte şi stocarea documentelor şi a informaţiilor despre maşină. Poţi să faci o avizare de daună, o constatare de daună sau o inspecţie de risc sau orice alt proces de tip check-in/check-out sau inspecţie pe care compania cu care lucrezi l-ar putea imagina în relaţia cu utilizatorul. În cursul acestei săptămâni vom lansa vânzarea de poliţe auto RCA, propunându-ne ca până la finalul anului să adăugăm şi poliţele opţionale CASCO. De asemenea, tot în cursul acestei săptămâni vom lansa inclusiv funcţionalitatea automată de capturare a informaţiilor din fotografii - cum ar fi seria de şasiu, numărul de înmatriculare sau alte informaţii specifice, urmând ca până la 15 noiembrie să lansăm şi programarea în service.”


Invitaţi: Tomer Mozafi, CEO şi fondator al AiSA, şi Sergiu Craioveanu, CTO în cadrul AiSA.

Ce fac? Dezvoltă o suită de soluţii bazate pe inteligenţă artificială pentru industriile de retail şi logistică.

Tomer Mozafi (foto stânga): „Spaţiul fizic este foarte abstract şi noi încercăm să aducem elementul digital în lumea fizică, care este mult mai lipsită de date şi de transparenţă comparativ cu lumea digitală. De aceea, se ridică destule probleme mai ales la nivelul afacerilor care întâmpină dificultăţi în mediul fizic pentru că acestea vor să îşi optimizeze procesele ca să reuşească să răspundă mai bine clienţilor şi ca să reuşească îşi gestioneze şi angajaţii mult mai bine. Ca atare, noi ne-am propus să creăm o platformă al cărui scop este, de fapt, să ajute afacerile care se confruntă cu probleme la nivel de retail şi distribuţie în spaţiile fizice, să-şi optimizeze procesele astfel încât să salveze timp şi bani.“

Sergiu Craioveanu: „În principiu ne folosim de multe tehnologii web pentru a lega o bază de date, unde vom stoca datele, şi acel dashboard, acea platforma AiSA, care va fi cea cu care vor interacţiona clienţii, iar asta cumva este o parte a produsului. Partea de inteligenţă artificială de multe ori este invizibilă pentru client, deci aş spune că pe de-o parte ne folosim de tehnologii web pentru a livra un produs cu care clienţii să interacţioneze, dar ne folosim şi de această parte de inteligenţă artificială pentru a furniza servicii cât mai bune clienţilor.”



Start-up Update

Invitat:  Alexandru Filip, fondator al Pickatrip.ro - platformă de oferte turistice pentru angajaţi

Ce e nou? Compania a schimbat recent modelul de business, adresându-se acum exclusiv segmentului B2B, mai exact companiilor care vor să le ofere angajaţilor lor acces la oferte turistice la tarife reduse ca beneficiu extrasalarial.„În clipa de faţă, ne concentrăm pe optimizarea platformei din punct de vedere tehnic şi mai ales pe îmbunătăţirea ofertei turistice. Avem în prezent

20 de locaţii partenere cu implicit 20 de oferte active şi lucrăm foarte mult să ajungem cât putem de repede la 50-60 de parteneri şi oferte. Aceasta este ţinta noastră până la finalul anului. Aşadar, ne axăm mai puţin pe vânzări şi mai mult pe tehnic şi pe parteneri, însă în mod surprinzător am primit patru cereri de ofertă în doar o săptămână, fără reclamă platită, fără să ne promovăm intens. Două dintre cereri au potenţial real de concretizare. Nu avem răspunsurile finale, dar din discuţiile pe care le-am avut prin telefon şi prin e-mail pare că se duc într-o zonă favorabilă, ceea ce vine ca o validare fantastică a pivotării şi a repoziţionarii ca business.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Seedblink şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.