LIVE: Videoconferinţa Top Tranzacţii 2021: Ce a însemnat primul an de pandemie pentru piaţa locală de M&A? Ce urmează?

Businessul care a crescut ca Făt-Frumos din poveşti: într-un an cât alţii-n şapte. Cum a reuşit să facă un salt de la sub 500.000 de euro la 12 milioane

Autor: Andra Stroe Postat la 18 februarie 2021 6698 afişări

Businessul care a crescut ca Făt-Frumos din poveşti: într-un an cât alţii-n şapte. Cum a reuşit să facă un salt de la sub 500.000 de euro la 12 milioane

Headlight Solutions, o companie de servicii IT din Braşov, a crescut ca Făt-Frumos din poveşti: într-un singur an cât alţii-n şapte. Mai precis, de la o cifră de afaceri de sub 500.000 de euro în 2019, la 12 milioane de euro în 2020. Cum a reuşit această performanţă?

Când am fondat Headlight Solutions investiţia a fost una minimală: eram eu, un laptop şi o conexiune la internet”, povesteşte Marius Dascălu, fondatorul producătorului de soluţii software şi hardware de security IT Headlight Solutions. Antreprenorul are 41 de ani, a studiat Economie Generală la Academia de Studii Economice din Bucureşti şi spune că pasiunea sa pentru IT s-a născut în liceu, la Galaţi, „datorită unui profesor extraordinar, care m-a motivat şi mi-a arătat cât de ofertant este acest domeniu.

De-a lungul anilor, m-am educat în această zonă şi am rămas întotdeauna la curent cu ceea ce întâmplă”. Înainte de a porni propria afacere a lucrat ca broker pe piaţa de capital, domeniu în care intrase în 2004. La doi ani distanţă a fost numit la conducerea societăţii de investiţii financiare Prime Transaction.

„În acea perioadă am fost autorizat de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în calitate de conducător, aceasta fiind, la acel moment, cea mai mare recunoaştere pe care o puteai primi în industria noastră.” În 2008 însă, când a început criza economică, spune că şi-a făcut o evaluare şi a ajuns la concluzia că această piaţă nu va creşte în următorii 3-5 ani la standardele pe care le viza, aşa că a decis să schimbe domeniul de activitate; în 2013 a pus bazele Headlight Solutions.

„M-am orientat către tehnologie şi mi-am înfiinţat propria companie, prin care ofeream servicii de IT şi dezvoltare de software companiilor din SUA. Primele proiecte au venit pe bază de recomandare – eram doar eu, pe cont propriu şi gestionam singur solicitările clienţilor. Treptat, anvergura proiectelor a crescut, numărul clienţilor la fel, iar Headlight Solutions a devenit un furnizor de servicii IT integrate pentru companii din România şi din întreaga lume.”

Uitându-se în spate, antreprenorul spune că cea mai mare provocare cu care se poate confrunta, din perspectiva sa, o companie fără capital este dificultatea de a dezvolta produse proprii, care să poată aduce valoare adăugată ofertei sale. „Atunci când toate resursele tale sunt implicate în proiectele pentru clienţi şi nu îţi poţi permite să investeşti în echipe şi procese de dezvoltare, e dificil să creşti şi să treci la următorul nivel. La Headlight Solutions am reuşit  să facem acest lucru, iar aceasta a fost, de fapt, oportunitatea de care aveam nevoie.”

În 2019, compania a demarat o colaborare cu un partener local, tot din Braşov, în urma căreia a început să producă hardware şi să ofere servicii integrate, de la realizarea conceptelor hard şi soft, până la producţia în serie mică, pas în urma căruia cifra de afaceri a businessului a înregistrat o evoluţie spectaculoasă, de la sub 500.000 de euro în 2019, la 12 milioane de euro în 2020. „Am demarat activitatea de dezvoltare şi comercializare de hardware din dorinţa de a oferi servicii complete, de consultanţă şi implementare sisteme IT. Obiectivul a fost să gestionăm cap-coadă proiectele în care suntem implicaţi, pentru a avea control total asupra calităţii şi rezultatelor”, spune Dascălu.

Pe linia de producţie, prototipurile sunt realizate în Italia, componentele, în China şi Coreea de Sud, iar asamblarea se face la Braşov. „Pentru zona de asamblare am preluat un centru al unei alte companii. Spaţiul era deja amenajat, aşa că a fost necesară o investiţie adiţională de 200.000 de euro pentru a demara activitatea.”

Contrar opiniei generale, conform căreia domeniul IT face parte din rândul câştigătorilor actualei crize, antreprenorul spune că pe durata pandemiei a existat totuşi   o perioadă de incertitudine, de aproximativ 4 luni, în care nu ştia ce să facă mai departe. „Ştiu că există acest miraj al companiilor de servicii IT, despre care se crede că nu au fost afectate de pandemie, dar am trecut şi noi printr-o perioadă în care clienţii au îngheţat toate proiectele, fără a ne oferi un orizont de timp sau nişte perspective. Între timp, lucrurile şi-au revenit, unele proiecte au fost reluate, am avut şi solicitări noi, iar noi ne-am reluat ritmul.” Provocările pandemiei s-au resimţit şi în activitatea de producţie a companiei, unde era nevoie ca oamenii să vină fizic la serviciu. „A trebuit să dezvoltăm un sistem sigur, eficient, care să ne permită să ne îndeplinim responsabilităţile şi să livrăm proiectele. Am investit foarte mult în testele de COVID-19, pe care le făceam săptămânal celor 30 de angajaţi din procesul de producţie, am asigurat lămpi UV şi am creat proceduri şi fluxuri care să contribuie la prevenirea răspândirii virusului.”

În prezent, echipa companiei numără 30 de angajaţi, dar se colaborează şi cu profesionişti care se alătură în regim project-based, „în funcţie de proiectele desfăşurate şi de gradul de încărcare.”

Legat de numărul de clienţi, Dascălu spune că activând în zona de servicii IT integrate, personalizate, colaborările companiei sunt per proiect, iar potenţialul de implementare depinde de anvergura solicitării, nu de numărul propriu-zis de clienţi. „Portofoliul nostru a crescut însă, anual, cu aproximativ 15%. În prezent, avem 20 de clienţi activi, concomitent.” Pe zona de soluţii personalizate, profilul-ţintă al clienţilor businessului este reprezentat de companii mari sau foarte mari, care nu găsesc pe piaţa produsele de care au nevoie, aşa că apelează la servicii personalizate. „Acestea au un cost mai mare decât versiunile standard, dar sunt realizate targetat pentru ecosistemele şi specificul activităţii lor, asigurându-le o creştere a productivităţii şi a securităţii.” În ceea ce priveşte computerele ecranate pe care le compania le produce şi comercializează, „legislaţia obligă entităţile publice sau private să folosească această tehnologie, pentru a proteja informaţiile cu caracter sensibil, deci aici avem un public variat”. Pe zona de producţie a computerelor de birou, Headlight Solutions vizează companii medii şi mari care doresc să îşi actualizeze infrastructura şi sistemele informatice utilizate zi de zi, pentru un plus de eficienţă şi siguranţă.

Despre competiţie, Dascălu spune că aceasta este formată din „orice furnizor de servicii de consultanţă IT, alături de companiile internaţionale care au o viziune integrată, holistică asupra industriei.”

Pentru 2021, obiectivul principal al companiei este să deschidă un nou punct de lucru în Dubai, care să deservească toată regiunea Golfului. „Acest lucru ar contribui la dublarea zonei de vânzare, aducând oportunităţi noi companiei.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.