Cel mai bun sfat pentru manageri: învăţaţi să spuneţi poveşti!

Autor: Daniel Nicolescu Postat la 18 martie 2012 118 afişări

Pentru a explica istoria dar mai ales pentru a organiza haosul, oamenii din vechime, fie că erau aezi greci sau barzi celţi, au recurs la mituri. Adică la povestiri ca vectori ai unui mesaj. Acest "storytelling" modern despre care vorbeşte Stephen Denning (fost director în cadrul Băncii Mondiale, expert în comunicare şi conferenţiar inclus, în 2003, pe lista celor mai influenţi guru din sfera afacerilor) constituie o aplicare a procedeelor narative în tehnica de comunicare, menită să întărească adeziunea publicului la fondul unui discurs.

În loc de tradiţionalul "a fost odată ca niciodată", Denning, el însuşi un excelent povestitor, îşi începe explicaţia astfel: "Iată o carte care vorbeşte despre o idee simplă, dar puternică: cea mai bună cale de a relaţiona cu oamenii pe care încerci să îi conduci este adesea printr-o poveste. Este scrisă dintr-un impuls practic şi pedagogic şi arată cum să te foloseşti de arta povestirii pentru a înfrunta cele mai dificile provocări cărora trebuie să le facă faţă lidershipul în prezent."

Prin urmare, arta povestirii, "storytelling", deşi aplicabil = eficient în varii domenii care nu-i sunt, în mod obişnuit, specifice, de la politică la marketing, este, pentru autorul nostru, instrumentul predilect de persuasiune în universul managementului, iar în această sferă se concentrează majoritatea eforturilor sale analitice. Vechea triadă (recunoaşterea unei probleme/ analiza/ preconizarea unei soluţii) şi-a atins limitele pentru publicul modern, adesea plicitisit de comunicarea clasică, şi a trebuit să fie înlocuită - în viziunea lui Denning - printr-o altă triplă succesiune de termeni - captarea atenţiei/ stimularea dorinţei de schimbare/ şi, de-abia la urmă, înrădăcinarea convingerii prin folosirea unor argumente explicate practic.

Utilizarea unor poveşti şi a unor formule simbolice pentru fiecare dintre aceste trei etape îngăduie publicului să-şi pună temporar în paranteză cinismul şi să-şi păstreze deschis spiritul faţă de mesajul transmis. Asta pentru că, pedalând în registrul emoţional, recursul la naraţiune, la poveste, permite mobilizarea afectelor salariaţilor şi joacă un rol substanţial în procesul de identificare cu întreprinderea.

Arta povestirii demonstrează, cu numeroase exemple la îndemână, cum poţi, în calitate de lider, să inciţi la acţiune, cum îi poţi face pe oameni să colaboreze şi cum îi poţi aduce spre performanţă. O carte care a reuşit tot ceea ce şi-a propus, devenind bestseller internaţional, un ghid pentru liderii mileniului III şi nu doar... o poveste.

Stephen Denning, "Arta povestirii în afaceri", Editura Publica, Bucureşti, 2011

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/carte/cel-mai-bun-sfat-pentru-manageri-invatati-sa-spuneti-povesti-9409877
9409877
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.