Cum s-a transformat Dracula în plan de business?

Autor: Ioana Matei Postat la 28 noiembrie 2024 157 afişări

La fel cum Dracula a devenit un simbol etern al României, o poveste bine spusă poate cuceri lumea – chiar şi în business. Cu Stoker Wines, americanii au adus o nouă dimensiune celebrei legende, capitalizând trecutul, dar oferind şi României o nouă şansă de a-şi face cunoscute comorile vinicole la nivel internaţional.

În timp ce noaptea cădea peste munţii Transilvaniei, în aerul rece al toamnei aburi respiraţi de oaspeţi adunaţi în faţa Castelului Bran se amestecau cu ceaţa, creând o atmosferă de poveste. Un spectacol de lumini roşii intense a transformat castelul într-o scenă de groază gotică, în timp ce o statuie masivă a unei trăsuri cu un cal se profila în umbră, evocând imagini din epoci de demult. Pe zidurile înalte ale castelului, un mesaj părea să prindă viaţă: „Vinuri care spun o poveste.” Era începutul unei seri care promitea să aducă împreună trecutul misterios şi viitorul ambiţios al... unei noi poveşti de business. 

Nu ai prea des ocazia să vezi Castelul Bran scăldat în întunericul mistic al nopţii, decât poate dacă ai fost unul dintre invitaţii privilegiaţi la aşa-zisa petrecere privată organizată de Elon Musk în urmă cu doi ani. De data aceasta, însă, alţi americani, la fel de ambiţioşi, au venit să transforme castelul într-o scenă ideală pentru lansarea lor de afaceri. Stoker Wines, noul proiect vinicol inspirat de legendarul scriitor Bram Stoker, se lansa în forţă, iar evenimentul părea mai degrabă o punere în scenă hollywoodiană decât o simplă degustare de vinuri.

Dansatori cu focul, un ghid costumat ca Dracula şi perdele de catifea care fluturau în vânt au făcut ca întreaga seară să fie un spectacol în sine, exact aşa cum le place americanilor. De altfel, acesta pare să fie mesajul pe care şi-au propus să îl transmită fondatorii brandului Stoker Wines: Dacre Stoker, stră-stră-nepotul cunoscutului autor Bram Stoker, precum şi Kay Larkin, misterioasa investitoare americană, fostă vicepreşedinte a Goldman Sachs. Fiecare etichetă ilustrează o scenă din celebrul roman al lui Bram Stoker, iar această idee a fost pilonul central al discursului lui Kay Larkin, cofondatoarea Stoker Wines. 

Îmbrăcată într-un costum de echitaţie medieval, mereu cu zâmbetul pe buze şi abordarea specific americană, Kay a explicat filosofia din spatele afacerii: „S-ar putea spune că, la Stoker Wines, abordăm vinificaţia într-un mod similar cu cel al celebrului nostru patron spiritual, autorul Bram Stoker, care a combinat trăsăturile specifice ale oamenilor pentru a obţine personajele perfecte în romanele sale”. În timp ce oaspeţii degustau vinul în faţa impunătorului Castel Bran, Dacre Stoker, stră-strănepotul lui Bram Stoker şi cofondator al brandului, a explicat viziunea din spatele acestui proiect: „Suntem entuziasmaţi să lansăm Stoker Wines în România, unde legătura cu Bram Stoker a rămas puternică şi captivantă, deşi au trecut 127 de ani de la apariţia romanului Dracula.

Ne dorim să creăm vinuri care să reflecte calitatea podgoriilor din Ceptura de Jos şi să ofere o incursiune autentică în atmosfera plină de mister şi învăluită de tradiţie din jurul Castelului Bran şi a regiunii Transilvania, promovând totodată un turism responsabil legat de legenda contelui Dracula. Dacă Dracula a fost primul dar pe care familia Stoker l-a oferit României, Stoker Wines este cu siguranţă al doilea.”

„Ceea ce facem ţine de moştenirea lui Stoker şi despre poporul român. Cred că, în calitate de investitor american, ceea ce respect şi apreciez cel mai mult este viziunea capitalistă a României.“ - Kay Larkin, cofondator, Stoker Wines

În faţa jurnaliştilor, antreprenorilor români şi invitaţilor, mulţi dintre ei de peste ocean, Kay a vorbit despre cum povestea lui Dracula trebuie să fie nu doar continuată, ci şi capitalizată într-un mod care aduce valoare atât României, cât şi celor care investesc în istoria sa: „Ceea ce facem ţine de moştenirea lui Stoker şi despre poporul român. Cred că, în calitate de investitor american, ceea ce respect şi apreciez cel mai mult este viziunea capitalistă a României. Să vezi cum s-a schimbat ţara în ultimele trei decenii este fantastic - dezvoltarea voastră a fost foarte rapidă.” Stoker Wines nu este doar o afacere cu vinuri; este o poveste care s-a reîntors acasă, la Bran. Dacre Stoker, stră-strănepotul lui Bram Stoker, a decis acum un deceniu să readucă la lumină moştenirea literară a familiei sale. „Dacre a ridicat din nou torţa strămoşului său, iar acum, prin Stoker Wines, vrem să facem mai mult decât vinuri. Vrem să creăm o platformă pentru conştientizare globală despre patrimoniul românesc”, a explicat Kay. Pe lângă vinurile lor exclusiviste, Stoker Wines vrea să contribuie la transformarea industriei de ospitalitate şi turism din România. „Am analizat atent cu ce produs şi ce infrastructură am putea contribui. Credem că este vorba despre turism, de ospitalitate şi, de asemenea, un pilon important este vinul. Industria vinului din România este fantastică. În trecut nu erau multe oportunităţi de export, fiind consumat mai ales de români. Peisajul s-a schimbat şi credem că putem ajuta să devenim un catalizator care să aducă mai mult decât pe noi înşine”, a adăugat Kay. Când a fost întrebată de ce românii nu şi-au capitalizat suficient de bine brandurile naţionale, Kay a răspuns cu eleganţă: „Dracula a fost un cadou, un brand pe care Stoker l-a oferit României. Cred că aveţi mulţi antreprenori incredibili în România. Cred cu adevărat. Abilitatea de a merge la nivel global se învaţă şi este foarte nouă. Cu o infuzie suplimentară de capital, pe lângă granturile UE, cred că ţara poate prospera cu adevărat. Credem că putem aduce lumină în acest sens. Mai este nevoie de infrastructură şi de lucruri de bază, dar credem că putem ajuta la asta, iar vinurile Stoker sunt doar o parte din ceea ce va deveni Stoker.”

Compania Stoker Wines LLC a fost cofondată de Dacre Stoker şi Kay Larkin în urma achiziţiei de anul trecut a Cramelor Rotenberg. Stoker Wines s-a lansat în toamna aceasta cu două vinuri: un Merlot din 2018 şi un Rosé din 2023, ambele produse în regiunea Dealu Mare, una dintre cele mai fertile zone viticole din România. Cu ambiţia de a extinde prezenţa vinurilor până în SUA, Marea Britanie şi Irlanda până la sfârşitul anului 2025, Kay Larkin a subliniat misiunea lor: „Cele două vinuri din colecţia Stoker Wines vor fi disponibile în curând pe întreg teritoriul României, iar până la sfârşitul anului 2025 ne propunem să ne extindem în SUA, Marea Britanie şi Irlanda. Ne dorim să colaborăm cu alte afaceri din zonă şi să le sprijinim în mod real, pentru a contribui la promovarea patrimoniului viticol, gastronomic şi cultural al României la nivel internaţional.” Ambiţiile pentru brandul Stoker nu se limitează doar la vinuri. „Am anunţat şi lansarea Stoker Media. Vor fi proiecte media, dar vrem să investim şi în unităţi de cazare în regiunile Dealu Mare, Braşov şi alte zone. Credem că există multe oportunităţi aici, este o ţară frumoasă cu oameni minunaţi”, a spus Kay. Deşi a ajuns în România pentru prima dată abia în 2023, Kay Larkin are o istorie îndelungată ce o leagă de ţara noastră. Îşi aminteşte că a citit romanul Dracula la 11 ani, iar această experienţă i-a influenţat tot parcursul vieţii. Şi-a scris lucrarea de licenţă despre Vlad Ţepeş, fiind îndrumată de Radu Florescu şi Raymond McNally, renumiţii istorici care au popularizat mitul lui Dracula. „Radu Florescu şi Raymond McNally au fost primii care au sugerat că Vlad Ţepeş era un erou naţional şi au ridicat întrebarea dacă Bram Stoker s-a inspirat din el pentru a crea Dracula. Ei au fost mentorii mei timp de un an la Boston College, în 1995”, a povestit Kay. După ce l-a cunoscut pe Dacre Stoker cu câţiva ani în urmă, Kay a decis să se implice activ în acest proiect, mai ales în timpul pandemiei. Cariera ei impresionantă – fost CFO la o firmă de investiţii a unui family office din America şi vicepreşedinte la Goldman Sachs – a pregătit-o pentru această provocare.  „În ciuda complexităţii lansării şi a numeroaselor detalii logistice, evenimentul a fost o demonstraţie a talentului americanilor de a spune o poveste şi de a construi o afacere solidă pe fundaţia istoriei. „Îmi place ziua mea, nu este uşor de găsit un echilibru. Îţi ia ceva timp, dar simt că echipa pe care o formăm este cu adevărat extraordinară. Avem abilităţi foarte diverse pe care încercăm să le organizăm”, a spus Kay. Echipa sa include specialişti din diverse domenii, fiecare contribuind cu expertiza proprie. „Construim această echipă cu toţi aceşti oameni cu abilităţi unice, şi sperăm să oferim o platformă unde fiecare să strălucească. Asta e o parte importantă din ceea ce cred că americanii sunt buni să facă. Suntem foarte buni la a rezolva puzzle-uri. Şi dacă pui laolaltă toate piesele diferite ale puzzle-ului...”, a adăugat ea, zâmbind cu optimism.  

„Ne dorim să creăm vinuri care să reflecte calitatea podgoriilor din Ceptura de Jos şi să ofere o incursiune autentică în atmosfera plină de mister şi învăluită de tradiţie din jurul Castelului Bran şi a regiunii Transilvania, promovând totodată un turism responsabil legat de legenda contelui Dracula.“ - Dacre Stoker, cofondator Stoker Wines

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.