Roman Stoličný: „Crizele sunt combustibilul care ne scoate din inerţie”

Autor: Ioana Matei Postat la 11 august 2025 83 afişări

Roman Stoličný: „Crizele sunt combustibilul care ne scoate din inerţie”

Cu aproximativ 30 de ani de experienţă în logistică, Roman Stoličný conduce reţeaua Dachser din Europa de Sud-Est, coordonând peste 800 de angajaţi. Fost pilot comercial, a trecut de la transportul aerian de pasageri la construcţia unei reţele logistice integrate. Povestea lui este una despre decizii strategice luate, mai ales, în perioade de criză.

 

Povestea mea este una despre care mulţi mi-au spus că ar merita o carte”, îşi începe descrierea parcursului profesional Roman Stoličný, Managing Director, Dachser România, Slovacia şi Ungaria. „M-am născut în Slovacia, pe vremea Cehoslovaciei, şi am studiat la Universitatea de Transport şi Comunicaţii. Pregătirea mea a fost pentru a deveni pilot comercial, transportând pasageri cu avionul, dar drumul m-a dus spre logistică.” În anii ’90, Stoličný a combinat cariera de pilot cu mici iniţiative antreprenoriale, rămânând în acelaşi timp instructor de zbor. „Este o satisfacţie să văd cum oamenii cresc lângă mine, ca mentor sau coach. Dar trecerea spre logistică s-a produs în momentul în care am fost angajat la o companie aeriană locală, un joint venture cu Crossair.

Acolo am început să mă ocup de cargo aerian şi am pus bazele unei noi etape în carieră.” În 1995, a fondat propria companie, „o adevărată companie de garaj”, cum o descrie. „Primul nostru depozit era literalmente un garaj pentru maşini, dar am crescut rapid. În 10 ani am devenit un jucător local puternic, extinzându-ne către transport maritim, logistică contractuală, transport rutier şi cargo aerian.” Decizia strategică de a face pasul spre globalizare a venit la mijlocul anilor 2000, odată cu întâlnirea cu Dachser. „Compania germană, deţinută de o familie, se extindea în Europa de Est. După succesul din Ungaria, Slovacia a urmat, apoi România. Am integrat treptat compania noastră în structura Dachser şi am devenit parte din nucleul reţelei din Europa de Est.” În prezent, Roman Stoličný coordonează operaţiunile DACHSER în regiunea Europei de Sud-Est. „Sunt responsabil direct de aproximativ 800–850 de oameni, dintre care peste 100 în România. Fiecare ţară – Slovacia, Ungaria, România – are propria cultură şi mentalitate. Trebuie să înţelegi aceste diferenţe pentru a reuşi.”

Despre modelul de business, Dachser Stoličný spune: „Cuvântul-cheie este reţea. Avem propria infrastructură, propriile sucursale şi echipe, conectate prin plecări zilnice către fiecare regiune. Şi mai presus de orice, calitatea este fundamentul. Aşa cum mi-a spus un manager de la început: primul lucru este calitatea, al doilea este calitatea, al treilea este calitatea. Abia apoi vine profitul”. Dacă la nivel global, compania are venituri de aproximativ 8 miliarde de euro, în România, cifra de afaceri se plasează la circa 100 de milioane de lei (potrivit datelor publice disponibile pentru anul 2024).  Portofoliul companiei include industrii diverse, de la automotive şi electromobilitate, la FMCG, electronice şi materiale de construcţii. „Diversitatea ne protejează de riscuri. Crizele din industria auto ne-au arătat cât de important este să nu depinzi de un singur sector”, explică el. În ceea ce priveşte contextul economic actual, Roman Stoličný are o perspectivă surprinzătoare: „Nu vreau să fiu sarcastic, dar iubesc crizele. Te scot din inerţie, te forţează să gândeşti şi să te adaptezi. Dacă eşti prea rigid şi tradiţional, începi să morţi. Crizele sunt ca un condiment al vieţii.” Adaptabilitatea reţelei devine, crede el,un avantaj în momentele de incertitudine: „Chiar dacă volumele scad, transporturile sunt mai rapide şi mai dinamice. Reţeaua noastră este construită exact pentru asta – pentru a face faţă schimbărilor şi a păstra calitatea. Aşa am crescut şi în 2009, şi în 2011, şi în perioada pandemiei. Problemele clienţilor sunt combustibilul motorului nostru.”

Despre crize şi viitorul României în Europa. „Crizele ne ajută ca organizaţie pentru că avem soluţii adaptate lor. Odată ce clienţii încearcă aceste soluţii, rămân alături de noi, fiindcă îşi dau seama că există şi alte moduri de a gestiona lanţul de aprovizionare, dincolo de transportul tradiţional de la punctul A la B, cu camioane pline sau servicii de curierat express”, explică Roman Stoličný. „Reţeaua noastră este foarte puternică – avem peste 300 de sucursale proprii în Europa, ceea ce ne permite să oferim acelaşi nivel de servicii, de la Germania şi Elveţia până în România. Aceasta este o componentă esenţială pentru clienţii noştri globali, multinaţionali.” Adaptabilitatea reţelei Dachser nu este limitată la industria auto. „Există şi alte segmente, precum pieţele DIY – do-it-yourself – care reduc acum comenzile şi volumele. Avem mulţi producători în România, iar pentru acest sector putem oferi acelaşi nivel de servicii ca înainte, astfel încât producţia să nu fie afectată. Prin reţeaua noastră, acoperim mai multe pieţe în paralel, cu plecări zilnice spre fiecare regiune economică din Europa. Suntem pregătiţi inclusiv pentru transportul de mărfuri periculoase, respectând reglementările ADR, ceea ce ne permite să deservim şi industriile chimică şi farmaceutică.” Privind înapoi la crizele din ultimii ani, Stoličný observă o schimbare de paradigmă: „Ultimii cinci ani au fost marcaţi de situaţii unice – pandemia de Covid, războiul din Ucraina, criza energetică şi, mai recent, tensiunile din Iran, care influenţează preţurile carburanţilor. Este aproape imposibil să prezici ce va urma, pentru că de pe o zi pe alta lumea se poate schimba. Trebuie să rămânem flexibili şi adaptabili, nu rigizi în faţa factorilor externi.” În ciuda provocărilor, Stoličný rămâne optimist: „România are un potenţial enorm. Este a doua cea mai mare ţară din Europa de Est, după Polonia, şi cred că se îndreaptă spre un viitor european solid. Chiar dacă schimbările politice şi economice durează mai mult într-o ţară mare, evoluţia este de neoprit. Cred că fiecare român îşi doreşte o viaţă bună şi stabilă, iar o economie sănătoasă este fundaţia acestui ideal.” Această atitudine se reflectă şi în modul în care abordează diferenţele culturale. „Nimeni nu este exact ca românii şi nimeni nu este exact ca germanii. Germanii au o economie puternică, bazată pe eficienţă şi organizare strictă, dar şi acolo noile generaţii aduc schimbări. În România există o diversitate culturală aparte, de la influenţele habsburgice din nord, până la cele otomane din sud. Tinerii, însă, sunt mai deschişi, mai flexibili, digitalizaţi şi orientaţi spre un echilibru între viaţa personală şi cea profesională. Ei aduc un suflu nou peste tot în Europa, inclusiv aici.” Stoličný admite că uneori învaţă de la generaţiile mai tinere: „Nu sunt la fel de rapid ca ei, dar nu pot opri această dezvoltare. Rolul meu este să îmi adaptez experienţa şi personalitatea la noile realităţi şi oportunităţi. Este un proces continuu, dar absolut necesar.”


Echilibrul vine din zbor. „Aceasta este balanţa mea de viaţă”, mărturiseşte Roman Stoličný, vorbind despre pasiunea sa pentru zbor şi despre cursurile de pilotaj pe care le susţine. „Când eşti obosit de viaţa de business, de întâlniri, planificări, KPI-uri şi proiecte, ai nevoie de un hobby şi de relaxare. Zborul mă ajută să-mi limpezesc mintea. Uneori, când am zboruri lungi cu studenţii, nu vreau să cobor, pentru că este minunat deasupra norilor. Este un fel de ‘spălare mentală’ care mă răcoreşte de presiunea operaţională de zi cu zi şi îmi oferă energie pentru a doua zi. Şi este un sentiment extraordinar când îţi vezi foştii elevi în cockpitul unor zboruri comerciale.” Organizarea este esenţială pentru a reuşi să îşi facă timp pentru toate. „Trebuie să îţi alegi priorităţile în viaţă – ceea ce te face fericit şi îţi dă satisfacţie. Nu e uşor, mi-a luat timp să înţeleg care sunt acestea şi cum să-mi structurez programul. Dacă vrei să te relaxezi, relaxează-te la momentul potrivit. Dar când e timpul pentru business, trebuie să fii eficient şi să coordonezi echipele pentru a obţine rezultate.” Stoličný recunoaşte că există sarcini care nu îi fac plăcere, dar le tratează ca pe „broaştele” pe care trebuie să le înghită dimineaţa. „Nu toate lucrurile sunt atractive sau interesante, dar trebuie făcute. Personal, nu îmi plac problemele juridice, dar din poziţia mea trebuie să mă ocup şi de ele. Important este să găsim soluţii şi să construim relaţii bune, nu doar să stingem incendii.”

Între cele „3B” – Bratislava, Budapesta, Bucureşti. „Sunt cu baza în Bratislava, dar jumătate din săptămână o petrec între Budapesta şi Bucureşti. Avem şi sucursale în Braşov şi Arad, aşa că sunt des pe teren. Îmi place să fiu prezent alături de oameni, nu sunt genul care preferă doar videoconferinţele. COVID ne-a arătat că putem lucra digital şi eficient, dar pentru subiectele strategice prefer întâlnirile faţă în faţă, sesiuni de brain­storming şi stabilirea direcţiilor împreună cu echipele.” În privinţa carierei, consideră că geografia încă are un impact. „Cred că România şi alte ţări de graniţă ale UE, cum sunt Ungaria, se confruntă cu unele limitări în comerţul internaţional, mai ales din cauza războiului din Ucraina. România are însă un potenţial mult mai mare de expansiune spre sud şi est – e doar o chestiune de timp până va valorifica aceste oportunităţi.” Cum vede el viitorul României în acest context? „Pe măsură ce Uniunea Europeană continuă extinderea, pieţele din sud şi est vor deveni mai accesibile. România are o poziţie excelentă ca punct de intrare pe ruta balcanică către Europa de Vest. Cu investiţii în infrastructură, educaţie şi dezvoltarea mediului de afaceri, potenţialul de creştere în următorii cinci-zece ani este uriaş. Timpul trece atât de repede încât va părea că acest viitor vine mâine”, spune Roman Stoličný. Cât despre performanţele şi investiţiile companiei pe care o reprezintă în România, el adaugă: „Suntem într-o etapă de tranziţie, trecând de la un model de companie mai mică la unul de dimensiuni medii. Deşi cifra de afaceri este similară cu cea de anul trecut, avem creşteri cu două cifre în numărul de expediţii. În primele cinci luni din 2025, am înregistrat peste 40% creştere în transporturile domestice şi peste 10% în cele internaţionale. Aceasta este doar faza de încălzire”.  Investiţiile continuă prin dezvoltarea infrastructurii: „Am deschis un nou centru logistic în Bucureşti şi extindem reţeaua cu patru filiale noi: Braşov, Cluj, Craiova, Constanţa şi Bacău. Scopul este ca, în 24–48 de ore, să putem livra în orice colţ al României. De asemenea, am investit în plecări zilnice către Europa de Vest, atât prin hub-uri, cât şi direct spre Germania, iar în curând şi spre Italia şi Benelux. Dar logistica înseamnă oameni – investim în pregătirea echipelor pentru viitor.”    

 

Carte de vizită Roman Stoličný, Managing Director, Dachser România, Slovacia şi Ungaria

1. Cu o carieră de peste trei decenii în logistică, transport şi management, Roman Stoličný ocupă în prezent poziţiile de Managing Director la Liegl & Dachser Szállítmányozási és Logisztikai Kft. (din 2023) şi Regional Manager South East Europe la Dachser (din 2021), având în responsabilitate coordonarea strategică a operaţiunilor în regiunea Europei de Sud-Est;

2. Experienţa sa anterioară include peste 10 ani ca director de vânzări la Lindbergh Air Freight, unde a dezvoltat portofolii de clienţi internaţionali şi a gestionat proiecte complexe, precum şi funcţia de Sales & Marketing Manager la Tatra Air, coordonând reţelele de vânzări din Germania şi Elveţia pentru pasageri şi cargo;

2. Roman Stoličný are o formare profesională în domeniul aviaţiei, cu studii la University of Transport and Communication din Zilina (1985–1990) şi la Flight Academy (2015–2016), obţinând calificări precum PPL, CPL, ATPL şi IR. Această combinaţie unică de expertiză tehnică şi managerială îi oferă o viziune strategică integrată asupra logisticii şi transportului internaţional.

Sursa: LinkedIn


Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Roman Stoličný, Managing Director, Dachser România, Slovacia şi Ungaria

1. Care sunt cifrele şi investiţiile DACHSER România în prezent?

Suntem într-o tranziţie de la un model de companie mai mică la unul de dimensiuni medii. DACHSER România are 15 ani pe piaţă şi am ajuns la o etapă în care trebuie să consolidăm reţeaua. Deşi cifra de afaceri este similară cu anul trecut, în primele cinci luni din 2025 am înregistrat peste 40% creştere în transporturile domestice şi peste 10% în cele internaţionale. Am deschis un nou centru logistic în Bucureşti şi dezvoltăm patru filiale noi – Braşov, Cluj, Craiova, Constanţa şi Bacău – pentru a asigura livrări în 24-48 de ore în toată România.

2. Care sunt planurile dvs. ca lider şi pentru regiunea de Sud-Est a Europei?

Este posibil ca aria noastră să se extindă dincolo de cele trei ţări actuale. Construim o structură regională mai solidă pentru a valorifica sinergiile locale şi a răspunde rapid pieţei. Nu vrem ca deciziile să fie blocate de sediul central, ci să menţinem flexibilitatea şi să adaptăm strategiile în funcţie de specificul local. Scopul este să avem o organizaţie mai robustă, independentă de fluctuaţiile din Franţa, UK sau Scandinavia, dar care să respecte regulile şi standardele globale ale reţelei.

3. Ce sfat oferiţi celor care îşi încep acum cariera într-o companie multinaţională?

Fiţi activi şi nu vă fie teamă să întrebaţi managerii cu experienţă. Implicaţi-vă în proiecte, chiar şi ca juniori, pentru a fi ‘în joc’. Ascultaţi, învăţaţi, investiţi în dezvoltarea personală şi fiţi răbdători – nimic nu se schimbă peste noapte. Cei care ies din inerţie şi demonstrează interes şi talent vor fi sprijiniţi şi promovaţi de organizaţie, aşa cum am fost şi eu la începutul carierei mele.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.