Reportaj: Sute de cai putere pe străzile unde au căzut sute de bombe

Autor: Razvan Muresan Postat la 24 aprilie 2013 102 afişări

Distrusă în cei patru ani şi jumătate de războiul de la mijlocul anilor ’90, Croaţia arată în 2013 ca un stat vestic, deşi rănile încă mai sunt vizibile. Modelele Porsche - Carrera, Cayman şi Boxster - şi-au găsit bine locul, timp de trei zile, pe sutele de kilometri de autostrăzi şi drumuri fără nicio groapă.

Zagreb-Opatija-Rovinj-Senj-Plitvicka Jezera. Croaţia, ţara celor o mie de insule, cu ape curate, sate pescăreşti şi mici oraşe porturi de-a lungul Mării Adriatice, a găzduit evenimentul Porsche Tour în care modelele sport ale fabricantului german rulează, pe un traseu prestabilit, de la un capăt la altul al ţării. Viile, plantaţiile de măslini şi regiunile bogate în trufe din peninsula istorică Istria, supranumită Toscana Croaţiei, sunt ideale pentru pauzele dintre lungile ore de condus. Alte trăsături ale Istriei sunt drumurile montane sinuoase, dar şi spectaculoasele porţiuni de şosea de pe coastă.

Croaţia va deveni cel de-al 28-lea stat membru al Uniunii Europene în vara acestui an, deşi din punct de vedere turistic sau al infrastructurii stă mai bine decât vecinele din Balcani - România şi Bulgaria - intrate în familia UE încă din 2007: 1.200 de kilometri de autostrăzi, drumuri complet reabilitate şi asfaltate, staţiuni cu boutique-hoteluri de cinci stele comparabile cu cele de pe Coasta de Azur. Nu e de mirare că fostul stat iugoslav atrage anual cam 15 milioane de turişti, mai puţin pentru bucăţile sporadice de plajă, dar mai ales pentru peisaje, istorie şi mâncare.

De fapt, prin sloganul turistic „The Mediterranean As It Once Was„ („Mediterana aşa cum a fost odată„), guvernul de la Zagreb mizează tocmai pe frumuseţea locurilor, iar Porsche Travel Club a ales Croaţia pentru astfel de tururi, alături de colţurile desprinse din rai ale Europei: Scoţia, Alsacia, Burgundia, Munţii Alpi şi Pirinei, Coasta de Azur, Toscana şi sudul Germaniei.

16 maşini Porsche, valorând mai bine de un milion de euro, stăteau aliniate în faţa Regent Esplanade din Zagreb, un hotel de cinci stele construit în 1925 şi situat în inima capitalei croate, considerat cea mai faimoasă clădire a oraşului. Destinaţia intermediară: Opatija, denumită şi Nisa Adriaticii. Drumul până în Opatija, perla de pe Coasta Dalmată, trece prin pădurile Munţilor Dinarici pe un drum cu serpentine situat la peste o mie de metri altitudine, perfect să testeze agilitatea modelelor Porsche în curbe pe şosea cu carosabil alunecos.

„911 Carrera 4 este lupul flămând, iar Cayman este lupul sătul, întors de la vânătoare„, spunea unul dintre şoferii prezenţi la Porsche Travel Club despre cele două modele testate în prima parte a circuitului. După Opatija, peisajul devine şi mai mediteranean, dată fiind vecinătatea cu Rovinj, un oraş situat pe coasta Adriaticii, cunoscut pentru apropierea de cele mai mari două insule croate, unde se poate ajunge cu vaporaşul, plimbările pe Krk şi Cres, adevăraţi munţi ieşiţi din valurile mării, fiind obligatorii pentru orice turist care vizitează ţara. Portul Rovinj şi întregul arhipelag sunt renumite pentru fotografiile realizate la apusul soarelui.

Asemănările cu provincia italiană Toscana se leagă de producţia locală de vinuri, ulei de măsline şi trufe. Drumul către Opatija trece şi prin cel mai mic oraş din lume, Hum, loc în care nu s-a construit nicio nouă clădire încă din secolul al XI-lea. Boxster, Carrera şi Cayman au făcut următorul popas în Livade, loc renumit pentru degustările de trufe de la restaurantul Zigante. Cea mai mare trufă din lume, de 1,3 kilograme, a fost descoperită chiar acolo de domnul Zigante, omul care a transformat Livade într-unul dintre centrele internaţionale ale delicateselor culinare. Mii de turişti ajung anual în localul său, devenit după zeci de ani de activitate una dintre atracţiile zonei. Cramele din Kabola şi locurile de degustat ulei de măsline completează, alături de priveliştea Adriaticii, peisajul toscan.

De departe cel mai frumos drum din Croaţia este cel de pe coasta abruptă a mării, între Opatija şi Selce. Deşi drumul este supus unor lucrări de întreţinere, pe seama pietrelor uriaşe care cad şi distrug carosabilul, apa turcoaz şi insulele de la vest şi munţii înalţi de la est creează cadrul ideal pentru orice şofer de Porsche. O abatere înspre est de la şoseaua care duce la Dubrovnik, cea mai mare staţiune croată de la Adriatică, duce la parcul naţional Plitvice, fondat în 1949, locul unde se află cea mai înaltă cascadă din Europa de Sud-Est, parte a patrimoniului UNESCO. Plitvice grupează 1.267 de specii diferite de plante, dintre care 55 de tipuri de orhidee, dar şi 321 de specii de fluturi, 161 de păsări şi 21 de lilieci.

Porsche Travel Club este un eveniment organizat la cerere de către germani, care au prestabilit trasee pentru modelele sport ale companiei pe cele mai palpitante trasee de pe continent. Cel mai ieftin pachet - Porsche in Zuffenhausen - porneşte de la 490 de euro şi include o vizită la muzeul şi fabrica Porsche şi un drive-test de jumătate de zi într-una din maşinile companiei. La polul opus, bogaţii lumii pot participa la Tour of Scotland, unde un circuit de şapte zile poate ajunge la 7.000 de euro pentru o persoană.

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/reportaj-sute-de-cai-putere-pe-strazile-unde-au-cazut-sute-de-bombe-10790674
10790674
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: BEST OF. România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană şi pe locul 128 în lume la educaţie financiară

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.