Cum se mai pot reinventa italienii de la Fiat

Autor: Razvan Muresan Postat la 08 august 2012 28 afişări

“Fiecare familie fericită este la fel, dar fiecare familie nefericită e nefericită în propriul său fel.” Citatul lui Sergio Marchionne, CEO al Fiat S.p.A., preluat din încheierea Annei Karenina a lui Tolstoi, e menit să sublinieze depresia producătorilor de automobile de pe bătrânul continent.

Ce era acum câţiva zeci de ani locomotiva economiei italiene a devenit astăzi unul dintre vagoanele care trebuie tractate de altcineva. Fiat angajează 63.000 de oameni, dar la fel ca ţara sa natală "intră la dietă". Roberta Ruocco credea că şi-a găsit slujba vieţii când tatăl ei i-a găsit un post în fabrica unde el muncise decenii, la suspensii şi tablouri de bord, în uzina de la Torino. "Acum atârn de un fir de păr", spune la şapte ani de la angajare muncitoarea de 28 de ani, recent întoarsă din concediu de maternitate, citată de Wall Street Journal.

După închiderea fabricii din Sicilia de anul trecut, şeful Fiat, Sergio Marchionne, aducea în discuţie luna trecută noi îndoieli legate de viitorul unei alte uzine din peninsulă. Producătorul italian anunţa în iunie reducerea investiţiilor cu circa 500 de milioane de euro, pe seama scăderii cererii de maşini noi, ca urmare a eforturilor lente ale guvernelor din zona euro de a rezolva criza zonei euro, socotită drept principalul motiv al încetinirii creşterii economice. Reducerea costurilor cu jumătate de miliard înseamnă producerea de automobile la capacitate maximă în fabricile existente. Potrivit Bloomberg, redimensionarea Fiat transmite un semnal îngrijorător pentru industria auto de pe continent - "arată cât de greu e, chiar pentru o companie de success ca Fiat, să supravieţuiască fără să facă schimbări dramatice".

Înmatriculările de noi maşini, care reflectă şi vânzările, au coborât cu 8,4% în Europa, până la nivelul de 1,15 milioane luna trecută, dat fiind că cererea crescută din Marea Britanie nu a reuşit să susţină scăderile din Germania, Italia, Franţa şi Spania. La nivel anual, piaţa auto europeană a pierdut teren pentru al patrulea an consecutiv. Scăderea din 2011 s-a oprit la 1,7% pe sectorul de vehicule non-comerciale, până la un număr total de 13,1 milioane de unităţi vândute. Cele mai importante pieţe nu şi-au putut opri căderea: Franţa a pierdut 2,1%, Marea Britanie 4,4%, Italia 10,9%, iar Spania 17,7%. A rezistat cu brio Germania, unde numărul maşinilor înmatriculate a urcat cu aproape nouă procente, cea mai mare piaţă din Europa bifând 3,1 milioane de unităţi vândute, urmată de Hexagon cu 2,2 milioane şi Regatul Unit cu aproape două milioane.

În discursul dinainte de Salonul Auto de la Geneva, din primăvara acestul an, despre "momentul critic de răscruce", Marchionne a prezis încă un an dificil pentru industrie: "Pieţele din întreaga lume sunt agitate în mod justificat în legătură cu abilitatea ţărilor de a-şi rezolva problemele legate de deficite şi datorii suverane, iar efectele întârzierii deciziilor nu au fost încă depăşite".

În viziunea sa, Europa trebuie să contracareze furtuna economică printr-o politică industrială regională menită să întărească sectorul producţiei, mai ales că "pilonii unei creşteri economice trebuie întăriţi acum mai mult ca niciodată pentru a securiza viitorul Europei". 2012 va fi încă un an dificil pentru europeni şi industria de automobile. În termeni de vânzări, cea mai optimistă prognoză anticipează oprirea căderii pieţei abia în 2014. "Adevărul e că foarte puţini producători mai fac bani în Europa", spune Marchionne, solicitând "nevoia de restructurări în întreaga industrie".

Vânzările oscilante, războiul tot mai crunt al preţurilor şi excedentul de capacitate au contribuit la creşterea pierderilor, iar unii producători iau în calcul reduceri considerabile de costuri şi chiar închiderea unor uzine, decizie blocată de guverne pe durata crizei economice. În faţa plutonului ies Fiat SpA, francezii de la PSA Peugeot Citroën, General Motors - deţinătorii Opel -, cei trei aflându-se în faţa unei presiuni considerabile din partea autorităţilor de a păstra locurile de muncă din uzinele proprii în condiţiile unei posibile noi recesiuni la nivelul zonei euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sergio Marchionne,
CEO,
Fiat S.p.A
/analize/transporturi/cum-se-mai-pot-reinventa-italienii-de-la-fiat-9918950
9918950
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Top 10 cele mai căutate joburi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.