Cum se mai pot reinventa italienii de la Fiat

Autor: Razvan Muresan Postat la 08 august 2012 27 afişări

“Fiecare familie fericită este la fel, dar fiecare familie nefericită e nefericită în propriul său fel.” Citatul lui Sergio Marchionne, CEO al Fiat S.p.A., preluat din încheierea Annei Karenina a lui Tolstoi, e menit să sublinieze depresia producătorilor de automobile de pe bătrânul continent.

Ce era acum câţiva zeci de ani locomotiva economiei italiene a devenit astăzi unul dintre vagoanele care trebuie tractate de altcineva. Fiat angajează 63.000 de oameni, dar la fel ca ţara sa natală "intră la dietă". Roberta Ruocco credea că şi-a găsit slujba vieţii când tatăl ei i-a găsit un post în fabrica unde el muncise decenii, la suspensii şi tablouri de bord, în uzina de la Torino. "Acum atârn de un fir de păr", spune la şapte ani de la angajare muncitoarea de 28 de ani, recent întoarsă din concediu de maternitate, citată de Wall Street Journal.

După închiderea fabricii din Sicilia de anul trecut, şeful Fiat, Sergio Marchionne, aducea în discuţie luna trecută noi îndoieli legate de viitorul unei alte uzine din peninsulă. Producătorul italian anunţa în iunie reducerea investiţiilor cu circa 500 de milioane de euro, pe seama scăderii cererii de maşini noi, ca urmare a eforturilor lente ale guvernelor din zona euro de a rezolva criza zonei euro, socotită drept principalul motiv al încetinirii creşterii economice. Reducerea costurilor cu jumătate de miliard înseamnă producerea de automobile la capacitate maximă în fabricile existente. Potrivit Bloomberg, redimensionarea Fiat transmite un semnal îngrijorător pentru industria auto de pe continent - "arată cât de greu e, chiar pentru o companie de success ca Fiat, să supravieţuiască fără să facă schimbări dramatice".

Înmatriculările de noi maşini, care reflectă şi vânzările, au coborât cu 8,4% în Europa, până la nivelul de 1,15 milioane luna trecută, dat fiind că cererea crescută din Marea Britanie nu a reuşit să susţină scăderile din Germania, Italia, Franţa şi Spania. La nivel anual, piaţa auto europeană a pierdut teren pentru al patrulea an consecutiv. Scăderea din 2011 s-a oprit la 1,7% pe sectorul de vehicule non-comerciale, până la un număr total de 13,1 milioane de unităţi vândute. Cele mai importante pieţe nu şi-au putut opri căderea: Franţa a pierdut 2,1%, Marea Britanie 4,4%, Italia 10,9%, iar Spania 17,7%. A rezistat cu brio Germania, unde numărul maşinilor înmatriculate a urcat cu aproape nouă procente, cea mai mare piaţă din Europa bifând 3,1 milioane de unităţi vândute, urmată de Hexagon cu 2,2 milioane şi Regatul Unit cu aproape două milioane.

În discursul dinainte de Salonul Auto de la Geneva, din primăvara acestul an, despre "momentul critic de răscruce", Marchionne a prezis încă un an dificil pentru industrie: "Pieţele din întreaga lume sunt agitate în mod justificat în legătură cu abilitatea ţărilor de a-şi rezolva problemele legate de deficite şi datorii suverane, iar efectele întârzierii deciziilor nu au fost încă depăşite".

În viziunea sa, Europa trebuie să contracareze furtuna economică printr-o politică industrială regională menită să întărească sectorul producţiei, mai ales că "pilonii unei creşteri economice trebuie întăriţi acum mai mult ca niciodată pentru a securiza viitorul Europei". 2012 va fi încă un an dificil pentru europeni şi industria de automobile. În termeni de vânzări, cea mai optimistă prognoză anticipează oprirea căderii pieţei abia în 2014. "Adevărul e că foarte puţini producători mai fac bani în Europa", spune Marchionne, solicitând "nevoia de restructurări în întreaga industrie".

Vânzările oscilante, războiul tot mai crunt al preţurilor şi excedentul de capacitate au contribuit la creşterea pierderilor, iar unii producători iau în calcul reduceri considerabile de costuri şi chiar închiderea unor uzine, decizie blocată de guverne pe durata crizei economice. În faţa plutonului ies Fiat SpA, francezii de la PSA Peugeot Citroën, General Motors - deţinătorii Opel -, cei trei aflându-se în faţa unei presiuni considerabile din partea autorităţilor de a păstra locurile de muncă din uzinele proprii în condiţiile unei posibile noi recesiuni la nivelul zonei euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sergio Marchionne,
CEO,
Fiat S.p.A
/analize/transporturi/cum-se-mai-pot-reinventa-italienii-de-la-fiat-9918950
9918950
comments powered by Disqus
Biroul în vremuri de pandemie Biroul în vremuri  de pandemie

Twitter a anunţat săptămâna trecută că angajaţii companiei pot să lucreze de acasă pentru totdeauna, în timp ce angajaţii Google şi Facebook vor adopta regimul de telemuncă până în 2021. Situaţia este una în care se regăsesc angajaţi de peste tot din lume - indiferent că obişnuiau să meargă la birou în clădirea Chrysler din New York, în Burj Khalifa din Dubai sau în SkyTower din Bucureşti. După două luni de work from home, ne întrebăm cu toţii, indiferent de localizarea geografică: mai avem nevoie de birouri? Cum vor arăta acestea la întoarcere?

vezi continuarea
ZF.ro
ULTIMĂ ORĂ. Ce se întâmplă între China şi România? Beijingul a provocat României cel mai mare DEFICIT. Dezvăluiri despre dependenţa faţă de chinezi ULTIMĂ ORĂ. Ce se întâmplă între China şi România? Beijingul a provocat României cel mai mare DEFICIT. Dezvăluiri despre dependenţa faţă de chinezi
BREAKING. Florin Cîţu dă peste cap TOATE planurile. Economia României se va PRĂBUŞI cu 14%. Explicaţiile fără precedent
Mediafax
Orban anunţă că de astăzi se dau amenzi MARI celor care nu vor respecta legea. Cine va fi penalizat şi care sunt sumele Orban anunţă că de astăzi se dau amenzi MARI celor care nu vor respecta legea. Cine va fi penalizat şi care sunt sumele
VIDEO Poliţiştii cu căşti de supraveghere ne vor identifica şi ne vor lua temperatura din mers. Se întâmplă deja în China, Dubai şi Italia
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
Experimentul electoral a început. Ordonanța care răstoarnă logica alegerilor a intrat în linie dreaptă Experimentul electoral a început. Ordonanța care răstoarnă logica alegerilor a intrat în linie dreaptă
Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel”
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Suhan Degetul erect COMENTARIU Valeriu Suhan Degetul erect
COMENTARIU Valeriu Şuhan: N-a scăpat nici doctorul Arafat...

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.