Brent Valmar, Porsche Romania: Au existat oferte de pret sinucigase in piata

Postat la 15 septembrie 2009 294 afişări

Directorul general al Porsche Romania considera ca industria auto romaneasca noi a avut noroc fata de alte industrii si asta deoarece pe piata auto romaneasca, criza a venit mai devreme si caderea nu a fost brusca, ci a inceput din iulie, odata cu schimbarea taxei de prima inmatriculare.

"Cand afli de caderea Lehman Brothers, iti pui intrebarea daca stirea e corecta sau nu. Pentru ca e greu de acceptat ca nume atat de mari, cu care te-ai obisnuit de atata vreme, companii care fac piata si arata directia in finante, pot fi atinse atat de profund de criza.

Cred totusi ca am avut noroc pentru ca valul se propaga cu intarziere din America pana in Europa si in Romania. Dar valul a ajuns si la noi.

La nivel managerial, cea mai mare problema este sa te setezi mental pe o alta pozitie si sa accepti ca puterile tale sunt limitate si nu poti influenta mai mult piata.

Daca faci un plan de afaceri pentru 200.000-300.000 de masini vandute pe an, e mai usor ca piata aflata in crestere sa iti accepte si sa corecteze anumite derapaje. La 130.000 de masini, cat se va ajunge anul acesta, e nevoie de atentie.

Spatiul de manevra intre ce iti propui in business plan si ce realizezi in fiecare zi se ingusteaza si trebuie sa fii foarte aproape de obiective zi de zi, saptamana de saptamana, pentru ca perioada imediat urmatoare nu mai este capabila sa rezolve lucrurile lasate nefacute in trecut.

Recunosc ca nu am fost pregatit pentru caderea atat de dramatica a vanzarilor de masini. M-as fi asteptat sa se opreasca cresterea pietei - de altfel, sunt unul dintre cei care spun asta de multa vreme - si sa se stabilizeze sau sa vedem un mic regres.

Din fericire, noi am avut noroc fata de alte industrii. Pe piata auto romaneasca, criza a venit mai devreme si caderea nu a fost brusca, ci a inceput din iulie, odata cu schimbarea taxei de prima inmatriculare, cand a explodat importul de masini second-hand. Noi, ca dealeri de masini noi, am facut cateva corectii, iar cand efectele crizei au inceput sa se simta mai profund, am facut corectii suplimentare.

Privind retroactiv, ma felicit pentru intuitia pe care am avut-o in reducerea declinului preturilor si lupta importatorilor si producatorilor. Au existat oferte de pret sinucigase in piata, chiar daca parea justificat sa faci reduceri pentru a scapa de stocuri. Aceste reduceri de preturi nu fac bine importatorului, pentru ca nu-si mai sustine din marjele operationale dezvoltarea, nici dealerului, pentru ca nu isi plateste datoriile pe care le are la banca, si nici cumparatorului final. Pare poate ciudat, insa asa este. El cumpara mai ieftin, se bucura de achizitie, dar peste 2-3 ani preturile reziduale sunt atat de jos, ca masina lui nu va mai valora foarte mult.

In plan personal, dificultatile cele mai mari vin cand constati ca trebuie sa redimensionezi afacerea, inclusiv personalul. Decizia e grea, dar la momentul potrivit trebuie sa restructurezi si sa reorganizezi activitatea, pentru a nu-i pune in pericol pe ceilalti. O perioada ca aceasta impune un efort mai mare din partea tuturor: prelucrarea mai rapida a informatiilor, analizarea lor mai in detaliu, urmata de decizii rapide.

E si o tendinta de downsizing - de la masini diesel la cele pe benzina, de la masini mari la cele mici, si la fel si la echipari. Eu am redus cu o clasa masina pe care o conduc, e normal sa facem toti asa. Daca piata s-a schimbat, trebuie sa se schimbe si oamenii.

Momentul este tensionat pe piata auto si volumul mare de investitii de pana acum in dealership-uri, corelat cu vanzarile tot mai mici, va atrage cu siguranta dificultati pentru asigurarea unui nivel sanatos de lichiditate. Dupa ce s-au inchis showroom-uri si puncte de vanzare, ma astept sa asistam si in Romania la intrarea in incapacitate de plata a unor dealership-uri serioase, mai ales ca unele investitii au fost facute inainte de momentul potrivit, dintr-un entuziasm exagerat si acum au un grad de indatorare peste limita normala."

Cititi si Cover Story-ul editiei curente: Confesiunile managerilor dupa anul de criza

Cititi mai jos cum au trait anul de criza si alti manageri si antreprenori locali:

Liliana Solomon, Vodafone: Nu am fost niciodata un consumator exagerat

Claudiu Cercel, BRD: Recesiunea nu trebuie privita ca o calamitate pentru Romania

Dragos Simion, Flamingo: A fost acelasi sentiment pe care l-am avut la 11 septembrie 2001

Mariana Gheorghe, Petrom: Cred cu tarie in masurile dure si nepopulare

Bogdan Georgescu, Colliers: Cand mi-am concediat colegii a fost cea mai grea zi din viata mea

Radu Stoicoviciu, PricewaterhouseCoopers: Cred ca peste un an criza va fi depasita

Tinu Sebesanu, Trend Hospitality : Cei care merg in minus ar trebui sa-si numere pierderile si s-o ia la goana!

Cornel Marian, Oresa: Am prins ultimul tren pentru o tranzactie leveraged buy-out

Bogdan Enoiu, McCann: Evident ca am si pierdut dar privesc cu multa relaxare problema asta

Alexandru Costin, Adobe: Am investit nesabuit si m-am supraindatorat

Marius Sfintescu, 3TS Capital: Au fost multe proiecte de investitii private equity abandonate

Radu Georgescu, Gecad: Problema mea e ca lumea nu accepta starea de disperare

Dorin Boboc, Allianz-Tiriac Pensii: Nu ne imaginam vreodata ca se va ajunge la aceasta amploare

Florian Libocor, BRD: Sistemul bancar din Romania este unul solid

Florin Talpes, Softwin: Industria IT din Romania a scazut cu 40% - 60%

Radu Timis, Cris-Tim: Criza va mai dura cel putin inca doi ani si jumatate

Razvan Pasol, Intercapital: Au fost zile de groaza la BVB

Adrian Stanciu, Human Synergistics: M-am speriat destul de rau

Marius Stancescu, Riff Holding: Nu am putut anticipa amploarea dezastrului

Toni Iordache: Lumea se astepta ca urmatoarea victima sa fie salvata

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/brent-valmar-porsche-romania-au-existat-oferte-de-pret-sinucigase-in-piata-4894479
4894479
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.