Expat în România. De la expat la cetăţean cu acte-n regulă

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 13 noiembrie 2022 198 afişări

În toamna anului 1999 a acceptat o ofertă de muncă în sectorul bancar local, iar după primii 15 ani petrecuţi în România, Utku Ogrendil, aflat în prezent la cârma operaţiunilor locale ale operatorului de plăţi în numerar şi încărcare electronică PayPoint, a devenit cetăţean român. Azi, după 23 de ani petrecuţi pe meleaguri autohtone, executivul se declară încă îndrăgostit de România.

Am ajuns în România în septembrie 1999. Venisem în ţară să lucrez în domeniul financiar, la o bancă. Mi s-a părut o provocare interesantă, având în vedere că sectorul bancar privat era încă la început şi avea mult potenţial de dezvoltare”, a povestit Utku Ogrendil, CEO al PayPoint România, care a înregistrat 12 miliarde de tranzacţii în perioada august 2021 – august 2022, cu o valoare lunară medie de 1,2 miliarde de lei. El a preluat funcţia de CEO al PayPoint în vara anului trecut. Încă din prima zi petrecută aici, Utku Ogrendil s-a simţit ca acasă, chiar dacă se afla pe un teritoriu necunoscut. De departe, cel mai mult i-au plăcut deschiderea şi căldura oamenilor cu care a interacţionat. „De atunci, multe lucruri s-au schimbat şi putem vedea evoluţia României în multe sectoare, cum sunt cel financiar sau sectorul IT, dar mă bucur să văd că oamenii au rămas la fel de primitori şi deschişi. Cred că acest lucru este extrem de important atât în business, cât şi pe plan personal. Mi-a plăcut aici atât de mult, încât de 15 ani sunt cetăţean român şi iubesc România.” Utku Ogrendil este de loc din Turcia, o ţară balcanică foarte asemănătoare cu România din multe puncte de vedere. De asemenea, executivul spune despre România că este o ţară de o frumuseţe aparte şi foarte variată din perspectiva peisajelor şi locurilor unde poţi merge să te relaxezi, să te plimbi şi să descoperi ceva nou, iar în ceea ce priveşte preparatele preferate, de pe pe lista lui nu lipsesc ciolanul şi cozonacul. „Ca destinaţii de vacanţă, nu pot să aleg un singur loc. Am tot vizitat România în anii aceştia, de când sunt aici, şi pot spune că mai am încă multe de văzut. Sunt şi foarte multe exemple de preparate delicioase din bucătăria românească pe care le servesc cu plăcere.” Întrebat ce ar „perfecţiona”, CEO-ul PayPoint România a răspuns că „poate s-ar putea îmbunătăţi viteza cu care se întâmplă lucrurile, pentru că văd un potenţial uriaş din multe puncte de vedere, de care însă poate nu profităm din plin”. De asemenea, consideră că ar fi de dorit ca jucătorii de pe piaţa financiară să fie mai uniţi, să comunice mai mult între ei şi să se ajute reciproc pentru ca industria să crească şi să fie în beneficiul oamenilor.


Carte de vizită

Utku Ogrendil, CEO al PayPoint România

1. A absolvit Management şi Finanţe la University of Hartford, în SUA;

2. Are o experienţă de 23 de ani în industria financiar – bancară, în poziţii de vicepreşedinte, director general adjunct şi CEO;

3. În iunie 2021 a intrat în echipa PayPoint România, când a preluat funcţia de CEO al operatorului de plăţi în numerar şi încărcare electronică;

4. Primul său vis a fost să devină veterinar;

5. Este pasionat de sport şi de grădinărit.


Copilărind printre cifre

Utku Ogrendil a terminat Management şi Finanţe la University of Hartford, în 1997, iar în toamna anul 1999 a ajuns în Bucureşti, pentru a-şi începe cariera în industria bancară. În cei 23 de ani de carieră, executivul a deţinut diverse funcţii în mai multe companii active în domeniul bancar – începând de la funcţia de deputy director corporate banking, continuând cu roluri de vicepreşedinte sau director general adjunct şi finalizând cu preluarea poziţiei de CEO, pe care o deţine în prezent în cadrul PayPoint România. „Sunt fiu de bancher, asta am văzut şi auzit toată copilăria mea în casă. Termenii financiari mi-au fost familiari încă de când eram mic, n-aveam cum să nu intru şi eu în domeniul financiar”, a povestit reprezentantul PayPoint România, care în schimb, în copilărie, visa să devină veterinar. În prima parte a zilei, Utku Ogrendil spune că încearcă să fie prezent cât de mult poate la birou pentru a rezolva treburile interne şi pentru a fi lângă colegi, în mijlocul acţiunii. „De obicei, întâlnirile mi le programez după-amiază.”

Răbdare, ambiţie, responsabilitate şi adaptabilitate

Când vine vorba de lecţii şi sfaturi de leadership, şeful PayPoint România e de părere că un lider bun trebuie să fie deschis, să fie prezent şi să asculte pe toată lumea, iar un angajat bun trebuie să fie ambiţios şi dedicat muncii sale. „Cred că am făcut multe greşeli, încă mai fac şi mai cred că e normal să greşeşti. Cum e vorba românească: numai cine nu munceşte, nu greşeşte. Din greşeli înveţi, aşa vezi care sunt consecinţele neatenţiei şi deciziilor luate pripit. Un sfat bun pe care mi l-aş oferi la începutul propriei cariere ar fi: Ai răbdare, Utku!” De asemenea, executivul este de părere că un tânăr care se află la începutul carierei trebuie să aibă multă ambiţie, iar înainte de a face bani şi de a ajunge într-o poziţie înaltă în carieră, trebuie să fie dispus să muncească mult şi să înveţe să se adapteze la noile cerinţe şi să se descurce în orice situaţie dificilă care ar putea apărea. Iar dacă ar fi să rezume într-un cuvânt întregul său parcurs profesional, „acel cuvânt ar fi responsabilitate”.

Anii pandemici, un exerciţiu de adaptare

Pentru Utku Ogrendil anii de pandemie au fost ani de reflecţie, în care şi-a analizat parcursul profesional şi a rememorat realizările pe care le-am avut în diferite echipe din care a făcut parte. „În plus, ultimii doi ani au fost, ca pentru toată lumea, un amplu exerciţiu de adaptare. Ne-am adaptat la noile reguli şi ne-am adaptat stilul de viaţă. În acelaşi timp, am conştientizat importanţa relaţiilor sociale care au fost bulversate în totalitate de pandemie. Avem nevoie de socializare, iar ultimii doi ani ne-au demonstrat şi cât de mult. Ca rezoluţie profesională pentru anul acesta, îmi doresc ca PayPoint să mai urce nişte trepte şi să se dezvolte frumos”, a spus executivul. El consideră că, deşi a fost şi este o perioadă cu multiple provocări pe plan economic, 2022 a venit totuşi cu o serie de oportunităţi generate de relaxarea restricţiilor din timpul pandemiei. „În acelaşi timp, în aceşti doi ani, am observat un apetit crescut pentru servicii digitale, cum ar fi cumpărăturile online sau social media. Prin urmare, provocarea a venit chiar din această nevoie de a accelera procesul de digitalizare al companiei, în timp ce ne adaptăm la noul context social-economic. Chiar dacă suntem, în prezent, principalul operator de plăţi în numerar şi încărcare electronică din România, ne aflăm în continuare într-un proces de creştere, învăţare şi dezvoltare, atât în zona digitală, cât şi în ceea ce priveşte consolidarea poziţiei noastre pe piaţă, prin extinderea reţelei naţionale de parteneri şi investiţii în infrastructură şi tehnologie.” În urma tendinţei de digitalizare a serviciilor, pe parcursul anului în curs, PayPoint România a adăugat peste zece servicii noi disponibile în locaţiile PayPoint, printre care achiziţia voucherelor electronice pentru diverse servicii, produse de tip e-money pentru cumpărături online sau produse loteristice. De altfel, aplicaţia mobilă PayPoint, care le permite clienţilor să plătească direct de pe telefon facturile la utilităţi – precum apă, gaze sau electricitate – să-şi reîncarce creditul pentru cartelele prepay sau să efectueze alte tranzacţii online, a ajuns să opereze, în medie, 10 milioane de tranzacţii lunar, iar aproximativ 5 milioane de clienţi unici au făcut tranzacţii prin terminalele PayPoint – pentru încasare facturi, reîncărcare electronică şi altele – în primele nouă luni ale anului 2022. „PayPoint a atins un nivel de maturitate în privinţa volumelor tranzacţionate, care au rămas relativ constante în perioada 2020 - 2021, iar anul acesta ne aşteptăm la aceeaşi tendinţă. Spre exemplu, am avut în jur de 12 miliarde de tranzacţii în perioada august 2021 - august 2022, iar valoarea lunară a tranzacţiilor operate a fost, în medie, de 1,2 miliarde de lei pe lună, iar până la finalul anului 2022 estimăm că tendinţa se va menţine.” De asemenea, jucătorul este activ, în prezent, în circa 20.000 de puncte de vânzare pe tot teritoriul României. În iulie 2021, PayPoint România deţinea peste 19.000 de terminale de plată. Cele mai folosite servicii de pe terminalele companiei sunt plata facturilor şi încărcările electronice, iar valoarea medie a unei plăţi operate a rămas în jurul sumei de 100 de lei. „Acestea pot fi folosite ca POS pentru plata cu cardul a cumpărăturilor din magazin, dar şi pentru plata cu numerar a serviciilor PayPoint disponibile, precum plata facturilor, reîncărcări electronice sau achiziţia de vouchere electronice“, a spus Utku Ogrendil.   

El a explicat că anul financiar al PayPoint România începe în luna aprilie şi se finalizează în luna martie a anului următor, adăugând că până acum datele financiare ale companiei se prezintă conform aşteptărilor. „În acest an financiar suntem aproape de a atinge bugetul stabilit. Avem mai multe proiecte în derulare pe care le vom anunţa în curând. Printre obiectivele noastre se numără creşterea numărului de parteneri PayPoint, iar în următorii ani intenţionăm să creştem prin diversificarea portofoliului de servicii oferite, ceea ce sperăm să genereze un impact pozitiv asupra volumelor tranzacţionate.” Despre impactul crizei geopolitice actuale asupra businessului pe care îl conduce, CEO-ul PayPoint România spune că se reflectă asupra creşterii valorii facturilor la utilităţi, din care derivă un risc de colectare a banilor de la comercianţi, ceea ce poate avea efecte negative la scară largă dacă situaţia va continua la fel. „Iar dacă se va menţine acest ritm, este foarte probabilă intrarea într-o lungă perioadă de recesiune care, inevitabil, va afecta toate industriile.”

Urmărește Business Magazin

Urmează ZF Power Summit 2023

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.