Visul american

Postat la 18 martie 2008 13 afişări

Summit-ul NATO poate fi pentru guvernul roman un bun moment in care sa anunte public numele avionului multirol care va inlocui vechile MIG-uri. Aceasta, evident, cu conditia ca optiunea autoritatilor sa fie pe placul inaltului auditoriu de la summit.

La Bucuresti vor sosi la inceputul lui aprilie oficiali ai NATO, printre care reprezentanti ai guvernului american, dar si ai altor tari membre, dintre care noua au raspuns invitatiei SUA de a cumpara si folosi in misiuni avionul multirol american. Nuanta importanta, cele noua state au raspuns invitatiei Washingtonului si nu unei oferte comerciale inaintate de Lockheed Martin, producatorul avionului multirol F16.

Cu cateva saptamani inaintea summit-ului NATO de la Bucuresti, un oficial al Lockheed Martin - compania americana care construieste F16, principala propunere a americanilor pentru licitatia de peste 3 miliarde de euro in vederea inlocuirii MIG-urilor - a venit in Romania pentru a explica linistea de pana acum a americanilor. Liniste pentru ca Lockheed Martin, despre care s-a tot spus in presa de aici ca ar vrea sa vanda Romaniei avioane F16 la mana a doua, nu a avut o activitate vizibila de promovare, asa cum au avut principalii lor competitori - concernul suedez SAAB care propune avionul Gripen si italienii de la Alenia Aeronautica, parteneri ai concernului care construieste avionul Eurofighter. Rene Rodriguez, director de dezvoltare de piata al Lockheed Martin, nu stie sa spuna daca oferta pentru Romania va cuprinde avioane multirol noi sau la mana a doua. De fapt, Rene Rodriguez nu stie nimic, in afara faptului ca Romania cauta un avion si ca ei i l-ar putea vinde. Punct. „Restul este o discutie in termeni guvernamentali“, spune Rodriguez. FMS - acronimul de la Foreign Military Systems - este un domeniu al unui departament guvernamental, care tine de Pentagon si care se refera la vanzarea de echipamente militare fabricate in Statele Unite, in special de catre compania Lockheed Martin, catre tarile ce doresc sa cumpere. Asadar, discutia nu se poarta intre oficialii unui minister dintr-o tara straina si o companie americana cu oferta ei, ci intre oficialii unui minister si oficiali ai guvernului SUA.

„Guvernul Romaniei sta la masa si negociaza direct cu Guvernul Statelor Unite, iar Lockheed Martin nu are niciun loc la acea masa“, spune Rodriguez, subliniind ca Lockheed Martin nu intra niciodata la negocieri si de aceea nu face oferte comerciale tarilor potential cumparatoare. „Dupa ce se inteleg, cele doua guverne stabilesc termenii contractului, ele intre ele fac platile si tot ele fac publici toti termenii contractului, semnand o LOA (letter of acceptance - scrisoare de acceptare - n.red.), care este un acord guvernamental, nu unul comercial.“

Sa fie deci influenta guvernului american cea care a facut ca 24 de tari sa cumpere pana acum F16? Rodriguez, care a pilotat F16 in primul razboi din Golf, crede ca nu: „Este pur si simplu cel mai bun avion multirol si nu cred ca 24 de tari se pot insela“. Dintre cele 24 de tari care au ales F16, zece sunt membre ale NATO, iar Rodriguez le enumera dintr-o suflare: „Norvegia, Danemarca, Olanda, Belgia, Portugalia, Italia, Grecia, Turcia, Polonia, SUA sunt tarile cu care Romania ar fi interoperabila din aceeasi zi in care ar cumpara aceste avioane“. Directorul de dezvoltare al Lockheed Martin accepta insa ca si avioanele Gripen sau Eurofighter, principalele rivale, ar fi interoperabile imediat cu F16.

Discutiile pe care oficialii americani le poarta cu guvernul roman pentru F16 au loc intr-o perioada cand o serie din utilizatori de avioane F16 au trecut deja pe listele de asteptare pentru avioane F35, urmatorul model de multirol construit de Lockheed Martin. F35 este construit de Lockheed Martin impreuna cu sapte parteneri - Canada, Norvegia, Danemarca, Italia, Turcia, Australia, Olanda, tari unde se construiesc diverse componente ale noului avion. „In zece ani vom avea F35 in toate aceste tari si speram ca vom inlocui toate avioanele F16 existente in urmatorii 15 ani“, spune Rodriguez. De fapt, F16 este puntea spre F35, mai spune Rodriguez, iar primele ce vor trece pe aceasta punte vor fi, bineinteles, armata si marina americana, care vor cumpara cele mai multe bucati din prima transa de 2.500 de avioane iesite de pe liniile de productie ale Lockheed Martin. „Cu aceste avioane vor fi inlocuite cele vechi, deoarece avioanele nu se pot folosi la nesfarsit“, spune Rodriguez. Chiar daca Lockheed Martin vinde acum predominant F35, pentru guvernul roman se ia in calcul vanzarea de avioane F16. „Nu vad de ce nu le-ar putea folosi peste 30 de ani, ele fiind programate pentru 80.000 ore de zbor, iar apoi si Romania poate trece puntea spre F35“, propune Rodriguez.

Ce ar insemna insa daca Romania va primi sa cumpere avioane la mana a doua? Rodriguez spune doua lucruri: in primul rand, ca nu va exista un program de offset (deoarece acest program s-a mai realizat o data pentru acelasi aparat) si in al doilea rand ca nu stie cat ar costa. „Vom investiga ce oportunitati sunt aici pentru offset impreuna cu Ministerul Economiei si cel al Apararii, iar daca vor fi avioane la mana a doua, nu stiu ce sa va spun despre pret, deoarece nu exista propriu-zis o piata“, spune Rodriguez. Pretul unui F16 nou este in jurul sumei de 40 de milioane de dolari (apropiat de avionul suedez Gripen, estimat la 50 de milioane de dolari, dar mult mai departe de Eurofighter, care costa peste 100 de milioane de dolari).

Producatorii celorlalte doua modele, foarte activi pe piata romaneasca de cativa ani, au anuntat deja ca ar dori sa cumpere o fabrica din Romania, ca parte a programului de offset (legea offset-ului in Romania prevede ca 80% din valoarea achizitiei sa fie reprezentata de investitii aduse de catre contractant). Richard Smith, reprezentantul SAAB in Romania, spunea ca in special Avioane Craiova ar fi o optiune serioasa pentru programul de offset. Rene Rodriguez spune insa ca nu considera necesara o promisiune de acest tip inainte de a se stabili exact cine va vinde aceste avioane: „Facem aceasta (vanzare de avioane si programe de offset - n.red.) de foarte mult timp si nu facem promisiuni desarte; as putea sa merg sa vizitez fabrici prin tara si sa dau impresia ca as vrea sa le cumpar pe toate, iar apoi sa spun ca eu doar ma uitam, nu voiam de fapt sa cumpar“, spune Rodriguez. Cu atat mai confortabil pentru ei cu cat statul roman a scos la privatizare Avioane Craiova, iar daca va vinde fabrica inainte de a se stabili cine va vinde Romaniei avioanele, asa-zisa obligatie de a salva industria aviatica de aparare ar disparea.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
NATO,
summit,
industrie,
armament
/analize/industrie/visul-american-2463962
2463962
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.