Antreprenorul braşovean care şi-a crescut în criză afacerea de patru ori

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 25 septembrie 2013 5277 afişări

Deşi piaţa a scăzut, în ultimii ani afacerea Bilka Steel a crescut de peste patru ori faţă de 2008, an în care conducerea companiei a ales să şi producă ţiglă metalică, nu numai să o distribuie. An de an investiţiile au continuat, iar roadele s-au dovedit a fi creşteri anuale de câte două procente.

Antreprenorul braşovean care şi-a crescut în criză afacerea de patru ori

CONTEXTUL: Piaţa de ţiglă metalică se plasează la cica 70 de milioane de euro, iar în ultimii ani, la fel ca întreaga piaţă a materialelor de construcţii, a scăzut. În această vară, de pildă, producătorii au folosit doar 80% din capacitate, chiar dacă sezonul cald este cel în care se înregistrează cele mai mari rulaje.

DECIZIA: În ciuda evoluţiei pieţei, managementul Bilka a continuat investiţiile în tehnologie de ultimă generaţie; în plus, a diversificat gama de produse. „Am constatat în piaţă o serie de deficienţe în procesul de vânzare, service şi montaj al ţiglei metalice. Ne era clar că trebuia să nu replicăm paşii greşiţi din piaţă, astfel că am acordat o atenţie sporită relaţiei cu dealerii noştri", spune Horaţiu Ţepeş, proprietar Bilka Steel.

EFECTELE:  În 2012 afacerea Bilka a înregistrat un plus de 60% faţă de 2011. În primele 6 luni ale acestui an a înregistrat o cifră de afaceri de 31 milioane lei, în creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2012. „Pentru sfârşitul lui 2013 estimăm o creştere similară cu cea din prima jumătate a anului, cu vânzări de aproximativ 3 milioane mp de ţiglă metalică. Este vorba de o premieră în piaţa autohtonă de ţiglă metalică", spune Ţepeş.


CHIAR DACĂ A DESCOPERIT PUNCTELE ÎN CARE CONCURENŢII SĂI GREŞESC ŞI CARE SUNT DIRECŢIILE ÎN CARE ÎŞI POATE DEZVOLTA AFACEREA PENTRU A CÂŞTIGA, ANTREPRENORUL HORAŢIU ŢEPEŞ ADMITE CĂ NU E CHIAR O JOACĂ DE COPIL SĂ ADMINISTREZE FIRMA. „Odată ce iei decizia să produci şi să comercializezi o gamă variată de repere şi culori, devine foarte importantă munca de aprovizionare cu materie primă„, spune Ţepeş. Concret, acest aspect este foarte important deopotrivă din prisma spaţiului de depozitare, care este totuşi suficient şi nu a ridicat probleme până acum, dar mai cu seamă din perspectiva stocurilor şi a preţurilor materiilor prime.

Compania a demarat activitatea de producţie în 2008, când mai toate companiile au preferat să reducă investiţiile şi bugetele. Că miza a fost corectă o dovedesc cifrele. La sfârşitul lui 2007 firma avea doi angajaţi şi o cifră de afaceri de 2 milioane de lei; în 2008 vânzările au ajuns la 16,7 milioane de lei „iar după cinci ani am ajuns la 74 milioane lei, 64 de angajaţi şi 2 milioane mp de ţiglă metalică vândută„, arată Ţepeş.

FIRMA A ÎNREGISTRAT ÎN PRIMELE ŞASE LUNI ALE ACESTUI AN O CIFRĂ DE AFACERI DE 31 MILIOANE LEI, în creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2012. „Creşterea a întrecut până şi estimările noastre făcute la începutul anului„, declară Ţepeş. Evoluţia din acest an dar şi din 2012 (plus 60% faţă de 2011) se datorează în primul rând, arată antreprenorul, investiţiilor în tehnologie de ultimă generaţie realizate an de an, dar şi diversificării gamei de produse. Un alt factor important ce a contribuit la creşterea afacerii este şi dezvoltarea reţelei de dealeri. „În acest moment avem peste 500 de dealeri la nivel naţional şi urmărim dezvoltarea reţelei de distribuţie şi în alte zone ale ţării, unde credem că putem avea o poziţie mai bună."

Pentru întregul an, Ţepeş estimează o creştere similară cu cea din prima jumătate a anului (30%), ceea ce se traduce în vânzări de aproximativ trei milioane de metri pătraţi de ţiglă metalică. „Este vorba de o premieră în piaţa autohtonă de ţiglă metalică„, afirmă Ţepeş. Conform studiilor Neomar citate de Bilka, valoarea totală a pieţei s-a plasat anul trecut la 66 de milioane de euro, în cădere cu 3% faţă de 2011, iar cota de piaţă deţinută de companie a fost de 15%.

ORIZONTUL DE TIMP MEDIU ESTE CEL ÎN CARE AR PUTEA FI VIZIBILĂ REVIGORAREA DOMENIULUI CONSTRUCŢIILOR, care va avea „o creştere lentă, dar insuficient de mare pentru a anima piaţa construcţiilor. În trei ani situaţia va fi cu totul alta şi vom asista la creştere, dar fără boom artificial ca în 2008„, declară proprietarul Bilka Steel, firmă care produce în prezent ţiglă metalică la Braşov, pe fosta platformă Tractorul. Capacitatea de producţie pentru ţiglă metalică a urcat la un milion de metri pătraţi lunar după ce compania şi-a mutat activitatea anul acesta dintr-o hală de 4.500 de metri pătraţi într-una de aproape trei ori mai mare (12.000 mp) şi după o inves-tiţie de 3,5 mil. euro, care a presupus şi construcţia a 1.000 de metri pătraţi de birouri.

În general, cei mai mulţi clienţi preferă să facă lucrările de construcţii, inclusiv montarea acoperişului, în perioada de vară, „chiar dacă nu există nicio contraindicaţie pentru montarea acestuia în sezonul rece„, observă antreprenorul. El a fondat afacerea în 2007, după ce anterior a lucrat în cadrul firmei slovace Rova, preluată ulterior de suedezii de la Lindab, cu care concurează în prezent. Alte companii cu activităţi în acest domeniu sunt Ruukki sau Coilprofil.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/antreprenorul-brasovean-care-si-a-crescut-in-criza-afacerea-de-patru-ori-11390158
11390158
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.