O nişă cu potenţial

Autor: Ioana Matei Postat la 19 februarie 2024 398 afişări

O nişă cu potenţial

În urmă cu un deceniu, Alexandru Soca, fondator şi CEO al MHT Experience, îşi începea călătoria în lumea antreprenoriatului cu visul de a aduce farmecul cinemaurilor americane în casele românilor. Cu toate acestea, destinul i-a rezervat un alt parcurs ghidându-l către un domeniu poate mai puţin exotic, dar de care pare că va fi mereu nevoie: instalarea de sisteme electrice. 

„Iniţial am vrut să construiesc cinemauri pentru acasă în stil american – însă nu am avut parte de cerere în acest domeniu. Am primit însă un telefon de la un fost colaborator şi aşa am început să ne implicăm într-o renovare a unei clădiri de birouri”, şi-a descris începutul parcursului antreprenorial Alexandru Soca, fondator şi CEO al MHT Experience. În urmă cu 10 ani, el a intrat pe această nişă după ce a  realizat nevoia de servicii de calitate pe acest segment: a pornit de la instalaţiile de curent slab, ulterior a dezvoltat businessul şi pe alte linii, iar compania oferă acum servicii în domeniul construcţiilor de instalaţii electrice, sistemelor de securitate, automatizărilor – respectiv asigurarea electricităţii într-o clădire, de la concept până la finalizarea lucrărilor. 30% dintre clienţi vin din zona de office, 30% reprezintă clădiri ale statului (spitale, clădiri publice etc.), iar restul de 30% este reprezentat de alte tipuri de clienţi – indiferent că vorbim despre persoane juridice, private, care investesc în clădiri sau amenajări de spaţii.

A pornit businessul de la un angajat – respectiv el – şi a ajuns acum la 55. „Vindem de aproximativ 3 milioane de euro – anul trecut am închis la 15 milioane de lei. Avem în plan ca în următorii trei ani, până în 2027, să reuşim să dublăm cifra de afaceri şi să ajungem la 7 milioane de euro şi 80-90 de angajaţi care să poată să susţină businessul.” Dacă în 2023 businessul a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 35%, aşteptările lui Alexandru Soca sunt optimiste şi pentru perioada următoare: „Estimez o creştere  pe bucăţica noastră de instalaţii electrice de cel puţin 25-30%/an, fiind motivat de două lucruri esenţiale – piaţa noastră este foarte fragmentată, există mulţi furnizori foarte mici (câteva sute de firme de instalaţii electrice doar în Bucureşti, de exemplu), nu se va simţi o cotă de piaţă pe care o iei de la un alt furnizor şi o pui unui alt furnizor şi este simplu să-ţi dublezi cifra. Fiind foarte mulţi, ai de unde acapara cotă de piaţă. Apoi, vor fi foarte mulţi bani care vor veni pe programe de finanţare europene, pe PNRR în direcţia clădirilor civile. Ne bazăm şi pe faptul că noi, având deja un istoric bun în spate, avem deja experienţă, avem un portofoliu serios de clienţi, avem şi un renume destul de bun”. Dezvoltarea afacerii este însă direct dependentă de personal, iar Alexandru Soca pare că a găsit reţeta atragerii şi retenţiei talentelor din companie – „calitatea personalului se reflectă în calitatea serviciilor şi atunci e important să creştem şi numărul de persoane din firmă, cât şi pregătirea profesională a acestora”.

În cadrul MHT Experience lucrează în prezent atât angajaţi români, cât şi personal asiatic şi şi-a propus să continue această direcţie: „Am calculat din punctul de vedere al anvelopei salariale dacă se justifică sau nu şi-au făcut o medie pe doi ani de referitoare la ce ar însemna un angajat asiatic versus ce ar însemna un angajat român. Rezultatul financiar e acelaşi: costul cu un angajat român versus costul cu un angajat asiatic. Diferenţa o face, pare-se acum, după experienţa noastră, stabilitatea. Niciun angajat indian nu a lipsit o zi de la muncă, nu şi-a dat demisia. Şi-au făcut treaba într-un mod constant şi consecvent. Şi atunci, din punctul de vedere al stabilităţii, mi se pare că e foarte bine cu ei. Evident, trebuie să existe un mix, pentru că nivelul lor de pregătire practică este mai scăzut decât nivelul colegilor noştri şi mai mult decât atât, există şi o barieră, spun eu culturală, între ce facem noi şi ce fac ei. Din punctul de vedere al iniţiativei sunt mult mai temători decât ai noştri şi atunci acest mix funcţionează foarte bine aşa, că ne gândim serios să mai angajăm probabil încă două-trei echipe de indieni”. În ceea ce priveşte plaja salarială, aceasta este variată, în funcţie de responsabilităţile angajaţilor, experienţa lor şi alte aspecte şi porneşte de la 700-800 de euro (plus beneficii, printre care transportul şi bonurile de masă) şi poate să ajungă undeva la 1.500 de euro în cazul unui electrician. Potrivit lui Alexandru Soca, în cazul inginerilor salariile sunt şi mai mari. „Nu poţi să atragi personal nou dacă nu plăteşti bine. Noi suntem o companie care plătim bine şi corect, trebuie să plăteşti corect, legal. Aceste aspecte contribuie la atracţia de personal, dar şi la retenţia de personal. Toate mişcările acestea pe care le-am făcut în anii trecuţi ne-au ajutat să ajungem la un turnover de personal de 15% anul trecut, faţă de 50% în 2021 sau 2023.”  

Carte de vizită:

1. Dezvoltă MHT Experience din 2013;

2. A lucrat ca inginer în domeniul curentului de voltaj scăzut ca angajat al companiei Global Technical Systems, între 2009 şi începutul anului 2013;

3. A studiat sistemele de telecomunicaţii, ingineria electrică, electronică şi de comunicaţii la Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi.

Sursa: LinkedIn


Trei înrebări şi răspunsuri din interviul cu Alexandru Soca, fondator şi CEO, MHT EXPERIENCE

Cum aţi făcut faţă provocărilor ultimilor ani?

Ultimii ani au fost interesanţi -  cu pandemie, cu război, cu o piaţă care a picat de la jumătate din cifra pe care o făceam noi la inexistentă. Şi atunci a trebuit să ne adaptăm foarte repede către altă piaţă. Cert este că am învăţat multe lucruri, printre care faptul că trebuie să ne adaptăm foarte rapid la ce se întâmplă punctual. Zona de fitouturi – unde noi suntem foarte activi – a devenit zero ca business în pandemie, nimeni nu mai făcea birouri la momentul respectiv; astfel am decis că este bine să mai abordăm şi alte segmente din piaţă şi am intrat în zona de licitaţii publice şi de finanţări ale statului, reuşind astfel să contrabalansăm pierderea care a venit din zona de fitouturi şi să ne ducem şi în partea aceasta de licitaţii.

Cum atrageţi angajaţi tineri să lucreze în cadrul companiei?

Din punctul de vedere al anvelopei salariale sau al câştigului net pe care îl câştigă un electrician, oferim peste media ţării, undeva dublu, ceea ce înseamnă că angajaţii sunt bine plătiţi, dacă ne raportăm la media salarială de la nivel de ţară. Noi am încercat mai multe metode, fiindcă avem nevoie de colegi noi, mai ales de tineri. Pare-se că cea mai bună dintre toate într-un final ţine de recomandări şi am încercat să creăm un mediu în care ei să fie bine primiţi, să fie stabil, să aibă parte de recunoaşterea meritelor pe care le au în cadrul firmei, să aibă un colectiv care să-i accepte cu bune, cu rele, că sunt totuşi un colectiv divers şi multicultural şi atunci avem succes  în direcţia aceasta şi avem nişte tineri care vin către noi prin recomandări. Am încercat şi metoda de a merge spre învăţământul dual, înspre licee să-i atragem. Oferta pe piaţă e atât de mare încât un tânăr în ziua de azi, dacă deschide un site de anunţuri de angajare e asaltat, sunt 1000 de joburi, nu poate să facă diferenţa. Şi atunci, pe lângă recomandări, noi am făcut o promovare a firmei din perspectiva oamenilor care lucrează la noi, a serviciilor pe care le oferim noi şi a felului în care se desfăşoară lucrurile pe la noi, în aşa fel încât să existe acest diferenţiator şi pentru angajaţi. Adică dacă se uită, caută pe site, caută pe Facebook, caută în mediul online despre firmă, despre companii, despre proiectele pe care le au şi cum au ajuns acolo. Aceste informaţii se găsesc şi atunci balanţa înclină în avantajul nostru.

Ce planuri aveţi pentru dezvoltarea afacerii în continuare?

Pe termen mediu, nu neapărat pe termen lung, încercăm să diversificăm portofoliul de servicii al companiei. Anul acesta, am deschis un atelier de tablouri electrice; vom avea şi un serviciu nou de automatizări, e clar că tehnologia a ajuns la maturitatea la care poate să ofere şi o automatizare stabilă a clădirilor; cu certitudine va fi nevoie de aceste automatizări şi în contextul în care realizăm eficienţa energetică a unei clădiri; iar pe lângă aceste linii de business, vom intra treptat şi în zona de fotovoltaice. Suntem parteneri în programul Casa Verde, avem un set de clienţi pentru care începe instalarea în decursul acestui an şi probabil că anul viitor, după ce închidem experienţa cu Casa Verde, o să rămânem în zona de investiţii mai mari, pe persoane juridice, pentru panouri fotovoltaice sau pe centrale fotovoltaice.


Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.