Dezvoltatorii de malluri trimit bancherii acasă. Construiesc din bani proprii şi refuză să mai ia credite

Autor: Razvan Muresan Postat la 06 august 2014 854 afişări

Companiile care dezvoltă malluri apelează acum la propriile lor bugete, spre deosebire de perioada de explozie a consumului, când băncile finanţau construcţiile. Immochan are în construcţie două astfel de proiecte, Coresi la Braşov şi unul în zona Tricodava din Bucureşti. tot în capitală, NEPI dezvoltă cu bani proprii Mega Mall şi parcul comercial Vulcan Value Center.

Dezvoltatorii de malluri trimit bancherii acasă. Construiesc din bani proprii şi refuză să mai ia credite

VREMEA ÎN CARE FINANŢĂRILE SE OBŢINEAU PE POVEŞTI FRUMOASE ŞI PROGNOZE A TRECUT. Acum, pentru dezvoltarea noilor proiecte comerciale, companiile trebuie să apeleze la propriile fonduri; în unele cazuri, cererea merge către compania-mamă. Sigur, nu este o stare generală, dar tendinţa este clară. n afară de zerourile cât mai numeroase ale fondurilor ce merită să fie investite, o altă condiţie este esenţială pentru dezvoltatorii de centre comerciale: curajul. ntr-o piaţă în care apetitul de consum este departe de a fi la cote maxime, dezvoltarea unor noi centre comerciale, când sunt suficiente exemple de eşec în piaţă, este o probă de curaj. Sunt însă şi dezvoltatori care au şi bani, şi curaj pentru a construi noi malluri, deopotrivă în Bucureşti şi în afara lui.

Immochan România este un exemplu al dezvoltării de centre comerciale pe propriii bani, iar compania dezvoltă acum două proiecte distincte, unul la Braşov şi altul în Capitală. ”Coresi este primul proiect comercial de anvergură, care va deservi un oraş cu o populaţie de 370.000 de locuitori, dar care nu dispune în prezent de nicio astfel de facilitate„, spune Tatian Diaconu, director general al Immochan România. Dezvoltat pe fosta platformă industrială Tractorul, Coresi este cel mai amplu proiect de regenerare urbană din România, readucând la viaţă 8 procente din suprafaţa oraşului. Coresi va găzdui un hipermarket Auchan cu o suprafaţă de vânzare de 13.300 mp şi o galerie comercială cu o suprafaţă închiriabilă de 32.000 de metri pătraţi şi o lungime de 650 de metri. Complexul va fi deservit de un spaţiu de parcare ce include 3.000 de locuri. Bugetul alocat pentru Coresi este de 60 de milioane de euro, din care până acum au fost cheltuiţi deja 35 de milioane de euro, conform planurilor, afirmă Diaconu. Tot el explică în detaliu de ce investiţia nu trebuie să depăşească un anumit prag, peste care recuperarea banilor ar deveni imposibilă.

Calculele care se fac vizează nu numai preţul terenului, al construcţiei, dar şi încasările aşteptate de-a lungul anilor. Iar studiile derulate pentru Coresi arată că traficul estimat se plasează la circa 10 milioane de vizitatori pe an, vizând deopotrivă locuitorii oraşului, pe cei din vecinătate, dar şi turişti străini şi români. La baza acestei estimări, adaugă directorul Immochan România, se află atracţia pe care o poate genera zona, potenţialul ei turistic, dar şi accesul facilitat de mijloacele de transport în comun şi infrastructura rutieră. Conform estimărilor Immochan, Coresi va atrage zilnic 25.000 de vizitatori; venitul mediu pe cap de locuitor în Braşov este de 575 de euro, în vreme ce turiştii au venituri medii de aproape două ori mai mari. Immochan este singurul dezvoltator care s-a încumetat să demareze contrucţia unui centru comercial la Braşov, deşi îşi declaraseră anterior interesul şi NEPI, compania poloneză Echo Investments şi Cora.

În vreme ce concurenţa a preferat să mai aştepte, francezii au demarat un proiect a cărui construcţie este realizată în proporţie de două treimi şi care ar urma să fie inaugurat în primăvara anului viitor. Ei vor beneficia de avantajul primului venit, chiar şi în cazul în care vreun concurent va decide să-şi pună în aplicare planurile. Cum, de regulă, retailerii îşi fac calcule în ce priveşte numărul de clienţi pe care îi pot atrage într-un oraş, cel mai probabil majoritatea vor prefera să fie prezenţi în Coresi. n plus, Tatian Diaconu mizează şi pe dezvoltarea zonei ca un centru de atracţie pentru întreaga familie, pentru a genera astfel trafic; cumpărăturile pot fi făcute şi de acasă, din faţa calculatorului, spune el, dar odată ajunşi într-un astfel de centru comercial oamenii pot cheltui sub îndemnul impulsului.

Tot în construcţie se află şi ParkLake Plaza, pe un teren aflat în apropierea parcului Titan din Bucureşti, care este programat să fie deschis în 2016. Cu o suprafaţă de 70.000 mp, centrul comercial are nevoie de investiţii de circa 180 de milioane de euro, iar pentru finanţarea acestei investiţii dezvoltatorii Sonae Sierra şi Caelum Development negociază şi atragerea unui împrumut bancar de 80-90 de milioane de euro. ParkLake Plaza este construit în partea de est a Capitalei şi va concura direct cu Mega Mall, care este plasat la o distanţă de circa 4 km, dar are însă avantajul că va fi inaugurat mai devreme, în toamna acestui an.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/dezvoltatorii-de-malluri-trimit-bancherii-acasa-construiesc-din-bani-proprii-si-refuza-sa-mai-ia-credite-13041052
13041052
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.