Povestea unei afaceri româneşti începută de o antreprenoare după ce şi-a creat un obiect pentru propria nuntă, pe care toată lumea l-a îndrăgit

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 13 mai 2023 162 afişări

Alexandra Cozac şi-a făcut singură invitaţia pentru propria nuntă, sub forma unei cărticele care a atras atenţia mai multor prieteni invitaţi la ceremonie. Aşa că, la următoarele evenimente, a primit rugămintea de a face modele similare pentru prieteni. De la o solicitare la alta, s-a născut în mintea ei ideea de a începe să facă asta într-un mod organizat, ca pe ceva al ei. În 2013, când s-a născut primul ei băiat, şi-a făcut curaj şi şi-a luat titulatura de Lady Cozac.

Cu adevărat, businessul a prins contur pentru mine abia în 2015, doi ani mai târziu, când am creat primul planner - Plan and Have Fun, primul wedding planner în format fizic din România. Era un produs conex cu ce cream atunci, încadrându-se tot în zona de evenimente. Procesul de a-l crea mi-a plăcut foarte mult pentru că mă ajuta să îmbin mai multe abilităţi”, povesteşte Alexandra.

De formare este jurnalist şi îi place să scrie, iar plannerele pe care le creează au o componentă importantă de creare de conţinut. Lady Cozac – pentru că deja Alexandra se identifică cu brandul ei – se documentează şi face sinteze care să le fie cât mai utile celor care lucrează cu produsele ei. Peste toate, intervine latura artistică. „De mică mi-a plăcut partea asta. Făceam expoziţii cu sora mea şi ne invitam rudele să cumpere.

Dar nu am simţit niciodată că aş avea un talent real. Asta până când am descoperit graphic designul, care m-a învăţat că nu trebuie să ştiu să desenez, ci trebuie să am ochiul format pentru o compoziţie de calitate.” În business a intrat de fapt cu două branduri – Lady Cozac şi Catbox, alături de alţi doi prieteni. Anul trecut, produsele ambelor branduri şi-au găsit „casa” în mediul online pe platforma wonderstore.ro, însă Alexandra a decis că vrea să exploateze mai mult brandul Lady Cozac, nu să-l lase să se piardă în uitare, aşa că s-a implicat şi mai mult în acest business pentru care vede un potenţial mare şi l-a scos din nou la lumină.

Preţul unui planner variază între 89 şi 139 de lei, în funcţie de complexitate.

Prietenii ei au rămas la Wonderstore, care va fi un canal important de vânzare pentru plannerele deja create. În prezent, produsele de papetărie Lady Cozac se găsesc şi pe libris.ro şi în câteva librării Cărtureşti din Capitală. „Am pierdut şirul investiţiilor, la un moment dat. Sunt mulţi ani şi când nu ai nici background în business tinzi să faci tot felul de cheltuieli care se amortizează în foarte mult timp. Şi pentru toate cheltuielile astea pe care tu le consideri vitale, ai nevoie de bani. Noroc că au mai sărit prietenii în ajutor când chiar a fost nevoie. Cea mai mare investiţie a fost însă în timp. Am dedicat extrem de multe ore şi am compensat momentele în care banii lipseau.” Din cifra de afaceri de 250.000 de euro pe care magazinul Wonderstore a înregistrat-o în 2022, aproximativ un sfert au fost vânzările de plannere Lady Cozac. Preţul unui planner variază între 89 şi 139 de lei, în funcţie de complexitate.

Una dintre cele mai mari provocări ale ultimului an a fost creşterea preţului hârtiei, aşa că şi produsele făcute de Alexandra vor trece prin câteva modificări de preţ. Dar aceasta nu a fost singura provocare a ultimilor ani. „Cred că cea mai mare provocare atunci când nu ai o investiţie substanţială de început este să ai o gamă diversificată de produse. Asumarea stocurilor poate însemna blocarea unor sume mari de bani şi foarte puţine produse. Şi dacă ai ghinionul să pariezi pe produse care nu se vând, eşti blocat. Ce am învăţat în anii aceştia este să nu ne asumăm stocuri mari decât după ce am testat piaţa şi am fost siguri că produsul are loc în ea.” Dacă vii cu un produs sau serviciu nou sau într-o formă diferită faţă de ce există acum pe piaţă, spune Alexandra Cozac, trebuie să ştii că este posibil să dureze ceva până clienţii înţeleg ce face produsul sau serviciul pentru ei. E nevoie de o doză generoasă de răbdare. „Lady Cozac este un brand cu produse dedicate femeilor. Nu mi-am dorit să exclud bărbaţii, dar limba română m-a forţat să aleg o tabără. Când scriam la primul planner, wedding plannerul, am fost foarte «frustrată» pe limba română. Chiar dacă ne-am obişnuit să citim cărţi scrise la masculin, mi se părea nedrept să transmit mesaje femeilor scriind la masculin. Aşa am început să scriu la feminin.” Şi aşa şi-a selectat rapid publicul. Obiectele de papetărie făcute de Alexandra au rolul de a pune ordine în viaţa „gălăgioasă” de zi cu zi şi, printre rânduri, să contribuie la dezvoltarea personală prin senzaţia de control asupra vieţii. De care cu toţii avem nevoie.   

„Cred că cea mai mare provocare atunci când nu ai o investiţie substanţială de început este să ai o gamă diversificată de produse. Asumarea stocurilor poate însemna blocarea unor sume mari de bani şi foarte puţine produse.”Alexandra Cozac, fondatoare Lady Cozac



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Contemporia – brand de bijuterii (Bucureşti)

Fondatori: Ioana Streza şi Alex Burlacu

Investiţie iniţială: 1.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 1 milion de lei (200.000 de euro)

Prezenţă: online şi în showroomul din Bucureşti


Cresc Studio – studio de design biofilic (Bucureşti)

Fondatoare: Ana Constantinescu

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 15.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti


Berliner Donuts – concept gastronomic care are în prim-plan gogoşile (Bucureşti)

Fondator: Alexandru Becuţ

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 800.000 de euro

Prezenţă: în apropiere de Calea Victoriei din Bucureşti


MeloMelanj – magazin de viniluri (Cluj-Napoca)

Fondator: David Sugar

Investiţii: 25.000 de euro

Cifră de afaceri: 10.000 de euro pe lună

Prezenţă: în centrul civic Casa TIFF din Cluj-Napoca


Ograda mea - reprezentant pe piaţa locală al unui concept de construcţii modulare dezvoltat în Letonia (Cluj-Napoca)

Fonadatoare: Ioana Armean

Prezenţă: judeţul Cluj



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.