Vanzatorii de bani

Postat la 08 martie 2006 1 afişăre

Companiile care intermediaza credite de consum isi freaca mainile: fondurile de investitii si investitorii strategici au inceput deja sa le dea tarcoale. Credisson e curtata de mai multi "grei", Estima Finance (compania lantului Domo) isi consolideaza pozitia, iar Altex isi face propria firma de consumer finance.

Companiile care intermediaza credite de consum isi freaca mainile: fondurile de investitii si investitorii strategici au inceput deja sa le dea tarcoale. Credisson e curtata de mai multi "grei", Estima Finance (compania lantului Domo) isi consolideaza pozitia, iar Altex isi face propria firma de consumer finance.

 

Nu mai am nici un scaun liber in birou pentru ca le-am dus pe toate in sala de intalniri. Suntem curtati de potentiali cumparatori pentru Credisson." Acestea sunt cuvintele cu care ne-a primit Florin Andronescu, director executiv si actionar al Credisson, companie care intermediaza credite pentru achizitionarea de electronice si electrocasnice din lantul de magazine Flanco si nu numai.

 

In ultimii doi ani, creditul de consum a devenit un fenomen national: cand  bancile si-au deschis baierele pungii pentru consumatorii dornici sa cumpere in rate electronice si electrocasnice, cumparatorii au navalit in magazine. In 2003, cresterea volumului de credite de consum a fost de aproape 60% fata de 2002.

 

Erau si produse suficiente, erau si bani. Acum aparea o noua problema: procesul greoi de acordare a creditului. Problema si-a gasit rezolvarea - asa au aparut "vanzatorii de bani" printre care s-a numarat Credisson, companie care a devenit o curea de transmisie intre clientii finali si banca. Si afacerea Credisson a duduit in 2003. La finele anului, firma a inregistrat o rata a profitului colosala (83%), ocupand locul intai in topul celor mai rentabile IMM-uri. Practic, la o cifra de afaceri de 7,8 milioane de euro, profitul net a fost de 6,6 milioane de euro.

 

In 2004, "minunea" nu s-a mai repetat, in sensul ca rata profitului a fost mai mica. E adevarat ca a crescut cifra de afaceri cu 40%, insa au crescut si costurile. In orice caz, Credisson este o afacere tentanta la care tanjesc multi ofertanti. Acestia nu se uita doar la istoricul companiei, ci si la viitor. Piata va creste in continuare. Ritmul de dezvoltare se va stabiliza pe undeva la 10-15% pe an, insa concurenta va creste.

 

Cine vrea sa cumpere Credisson? "Avem discutii cu companiile de consumer finance ale unor importante grupuri bancare", spune Florin Andronescu, care confirma numele vehiculate in piata. Este vorba de divizia de consumer finance a bancii ungare OTP, francezii de la Sofinco (parte a Credit Agricole), GE Capital (divizie a General Electric) si AIG consumer finance. E greu de spus cine va fi cumparatorul, pentru ca toti ofertantii sunt nume mari in lumea bancara si fiecare in parte are motive serioase sa cumpere Credisson.

 

OTP a achizitionat Robank, institutie bancara care are nevoie de o retea mai extinsa. Prin urmare, Credisson ar fi tentant pentru punctele de prezenta din magazinele Flanco. Sofinco, inca absenta de pe piata locala, intentioneaza mai devreme sau mai tarziu sa faca pasul, asa ca aceasta oportunitate nu e deloc de neglijat. GE Capital, actionar minoritar la Banc Post, ar vrea sa isi incerce norocul inca o data. Cat despre AIG, logica este urmatoarea: compania americana avand o divizie de asigurari in Romania, cauta instrumente de plasament mai bune pentru banii din asigurari. Or, marjele de profit din consumer finance sunt destul de tentante.

 

Investitorii strategici nu sunt singurii carora afacerea Credisson le face cu ochiul. Fondurille de investitii au simtit, la randul lor, oportunitatea. Polish Enterprise Fund a fost foarte aproape sa preia un pachet semnificativ din Credisson, insa venirea "strategicilor" a deschis noi orizonturi proprietarilor. De altfel, chiar in prezent, 80% din actiunile companiei sunt detinute de un fond de investitii (Oresa Ventures), restul de 20% fiind proprietatea lui Florin Andronescu - totodata fondator Flanco.

 

"Venirea unui investitor strategic reprezinta al doilea val pentru piata de consumer finance. In primul val au venit fondurile de investitii care si-au asumat un risc mai mare. Acum, cand compania are un istoric prin care a dovedit ca poate realiza performanta, discutam si cu jucatorii grei", explica Andronescu. Dupa preluare, proces aflat intr-o faza destul de avansata, Andronescu spune ca va ramane director la Credisson, insa nu va mai fi actionar, pentru ca, dupa toate probabilitatile, investitorul strategic va cumpara 100% din companie.

 

A cumpara un "vanzator de bani" inseamna a avea acces la o piata potentiala de doua miliarde de euro, adica volumul total al creditelor de consum acordate in 2004, conform statisticilor BNR. In acest volum intra absolut tot ce inseamna credite de consum: credite auto, de nevoi personale, pentru vacante, studii, pentru achizitionarea de bunuri de folosinta indelungata, carduri de credit sau chiar descoperiri de cont pe cardurile de salarii. Companiile gen Credisson acopera doar o nisa din aceasta piata, cifrata la circa 600-650 de milioane de euro,  intrucat intermediaza in special credite pentru achizitionarea unor bunuri de folosinta indelungata.

 

Credisson nu este insa singura pe aceasta piata. Anul trecut, a iesit la rampa Estima Finance, compania care intermediaza credite pentru reteaua de magazine Domo, iar in 2005, Altex isi va deschide propria firma pentru credite de consum.

 

Estima Finance, cu actionar majoritar RAEF (peste 70%) si Domo va fi un nume mai cunoscut pentru consumatori din 2005. "Spre deosebire de Altex sI Flanco, companii carorora creditul de consum le aduce 70 si 80% din cifra de afaceri, Domo realizeaza vanzari prin credit sub aceste procente. Cu alte cuvinte, avem spatiu de crestere care se va realiza prin programe noi de finantare pe care le vom promova anul acesta", explica Mihnea Mocanu, director executiv la Estima Finance.

 

Cresterea va avea si alte motoare. Managerul a observat ca in 2004 fata de 2003, vanzarile de electrocasnice au atins un plafon (si din cauza restrictiilor BNR valabile din 2004) motiv pentru care a exploatat si alte nise ale pietei. Este vorba de credite pentru produse IT, mobila sau amenajari interioare. "Piata creditului de consum devine tot mai competitiva, iar bancile sunt foarte interesate de domeniu, intrucat sunt atrase de marjele bune de profit pe care le ofera acest gen de activitate. Marimea si potentialul pietei vor atrage cu siguranta si jucatori internationali consacrati pe piata creditelor de consum", completeaza Mihnea Mocanu.

 

Nici Altex nu sta cu mainile in san cand vine vorba de o oportunitate. Compania lui Dan Ostahie va lansa la inceputul lui martie propria companie de credit de consum in special pentru clientii proprii. Insa Altex nu exclude posibilitatea ca noua companie sa lucreze si cu alti distribuitori de electrocasnice si electronice.

"Anul trecut, 80% din vanzarile Altex s-au facut prin credit de consum. Pe 2005, cred ca aceasta proportie, in linii mari, se va pastra", afirma Dan Craciun, director de consumer finance in cadrul Altex. In prezent, distribuitorul lucreaza cu diviziile de consumer finance ale mai multor banci precum EFG EuroBank Ergasias (Euroline), Finansbank sau BCR.

 

Dan Ostahie, principalul actionar de la Altex, ia in calcul toate posibilitatile. Astfel, noua companie ar putea fi constituita prin asocierea cu un investitor strategic sau cu unul financiar. Asocierea cu un investitor strategic, posibil component al unui grup bancar, ar prezenta avantajul unui acces mai facil la bani. Pe de alta parte, compania fiind un start-up ar putea atrage si un fond de investitii (investitor financiar), interesat sa-si creasca valoarea pachetului de actiuni in vederea realizarii unei tranzactii ulterioare cu un "jucator greu" de pe piata.

 

Concluzia povestii cu vanzatorii de bani este ca operatorii deja existenti pe piata au recurs la acelasi "modus operandi" pentru a-si asigura sucesul. Companiile de consumer finance s-au infiintat luandu-si ca ancora un lant de electrocasnice. Credisson pe langa Flanco, Estima Finance pe langa Domo, iar Altex isi face propria firma. In acelasi timp, actionarii din Flanco si Domo sunt prezenti si in companiile de creditare. Pana acum, reteta de succes a functionat de minune.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Vanzatorii de bani
/actualitate/vanzatorii-de-bani-978913
978913
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.