Unde−s doi puterea creşte: Cum ajută asocierea creşterea afacerilor româneşti?

Autor: Cristina Roşca Postat la 05 octombrie 2020 912 afişări

După modelul din vest, şi pe piaţa locală au început să apară asocieri, iniţial între jucători străini, iar mai nou între firme autohtone şi internaţionale sau chiar între afaceri antreprenoriale româneşti. Primele încercări au luat naştere acum câţiva ani, dar pandemia de Covid-19 pare că accelerează trendul.

la un târg de vinuri din Hong Kong, au fost prezenţi undeva la 30 de producători portughezi şi doi din România, pe lângă alte companii din fel şi fel de ţări unde se realizează licoarea lui Bacchus. Fiecare dintre cele două crame locale ocupa – fără exagerare – un spaţiu de dimensiunea unei camere, un stand bine delimitat, cu masă de prezentare, masă de discuţii (diferite cele două), scaune, multe pliante şi panouri. Fiecare producător portughez împărţea aceeaşi masă cu un competitor de-al său, toţi fiind prezenţi într-un open space.

Cei doi jucători români, deşi aveau spaţiile învecinate, nu îşi vorbeau şi nu se recomandau reciproc. Portughezii te îndemnau să încerci cât mai multe vinuri din ţara lor fără a se gândi să moară capra vecinului pentru a se îngrăşa a lui. E nevoie de multă încredere în propriile produse pentru a face asta.

Această poveste, adevărată, a fost doar un exemplu – dintre mult mai multe – despre cum diferă mentalităţile în business şi cum istoria poate sculpta comportamente în afaceri.

În România, ideea de asociere a fost respinsă multă vreme de antreprenorii locali care, având încă proaspătă în minte perioada comunismului, doreau să reuşească pe cont propriu, să simtă pe propria piele ce înseamnă capitalismul. După mulţi ani în care iniţiativa privată a fost interzisă, doar şi ideea unei cooperative sau asociaţii era privită cu sprâncene ridicate, mult scepticism şi era respinsă rapid.

În ultimii ani însă, după ce amintirile altor epoci au început să se estompeze, iar avantajele parteneriatelor în business au devenit tot mai elocvente, oamenii de afaceri locali s-au arătat a fi mai deschişi la a se asocia în business. E vorba de asocierile între două branduri sau companii din domenii conexe sau complementare care au drept scop maximizarea vânzărilor şi creşterea vizibilităţii fiecăruia în parte.

Better 2gether

În incinta hipermarketului Kaufland din Colentina, primul deschis de grupul german pe piaţa din România acum 15 ani, a fost inaugurată o cafenea 5 to Go. Acesta estet însă doar un prim pas într-un proces mult mai amplu dat fiind că lanţul 5 to Go, ce are pe plan local peste 150 de unităţi, a semnat un parteneriat cu Kaufland, liderul comerţului local, prin care se va extinde cu cafenele şi în alte magazine din cadrul reţelei.

„Am deschis o primă unitate în hipermarketul din Colentina, de unde ne vom extinde şi în alte magazine din cadrul reţelei, vom merge ca şi până acum pe modelul de francize”, spune Radu Savopol, cofondatorul 5 to Go.

Pentru reţea acesta este al doilea parteneriat de amploare, după ce la jumătatea anului trecut 5 to Go a anunţat primul acord de acest gen, cu lanţul de magazine de bricolaj Brico Depot. „Better 2gether“ este sloganul pe care 5 to Go îl foloseşte în parteneriate pentru că, spunea Radu Savopol anterior, împreună, dacă se susţin, businessurile pot creşte.

„În doar un an am reuşit să acoperim circa jumătate din reţeaua Brico Depot cu cafenele şi mergem înainte”, a explicat acum antreprenorul.

Şi pentru Kaufland acesta este al doilea parteneriat de acest gen după ce recent a anunţat că a ajuns la un acord cu retailerul electroIT Flanco, un business deţinut de omul de afaceri Iulian Stanciu.

În ce constă asocierea celor doi jucători? Flanco a deschis un magazin de tipul shop-in-shop în cadrul hipermarketului Kaufland din Târgu Jiu. Acesta este primul astfel de spaţiu, dar face parte dintr-un proiect ce urmează a fi dezvoltat şi în alte magazine Kaufland din România. Conceptul presupune îmbinarea a două concepte în acelaşi spaţiu comercial, fiecare funcţionând separat, ca magazine independente.

„Lansăm concepte noi, mizând foarte mult pe adaptabilitate şi formate noi. După primul

magazin Kaufland deschis într-un mall, magazine pop-up amenajate în cort în staţiuni turistice, serviciul naţional de livrări la domiciliu, iată că extindem lista parteneriatelor”, declara recent Valer Hancaş, director comunicare şi corporate affairs Kaufland România.

5 To Go a luat naştere în anul 2015, odată cu lansarea primei cafenele în apropiere de Piaţa Lahovari, la câţiva paşi de Teatrul Ţăndărică. Circa cinci ani mai târziu, 5 To Go depăşeşte 150 de unităţi deschise în mai multe oraşe din ţară.

Asociere între giganţi

Primele parteneriate în businessul local au fost semnate de giganţi străini între ei. În 2017, grupul OMV Petrom şi lanţul francez de magazine Auchan anunţau un proiect pilot prin care urmau să fie deschise magazine de proximitate MyAuchan în 15 staţii Petrom, atât în zone urbane, cât şi în zone rurale din ţară, urmărindu-se testarea modelului de afaceri şi evaluarea de către parteneri a potenţialului de business.

La începutul lui 2019, cele două părţi - OMV Petrom şi Auchan - anunţau că vor să extindă parteneriatul prin care retailerul francez deschide magazine de proximitate în benzinăriile deţinute de unicul producător de petrol şi gaze din România. Iar anul acesta, giganţii au anunţat oficial că toate cele 400 de benzinării Petrom vor găzdui un magazin Auchan până în 2025.

„Cu o singură oprire, clienţii noştri vor avea posibilitatea de a-şi face cumpărăturile, odată cu alimentarea cu carburanţi, economisind timp”, a spus Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom responsabil pentru activitatea Downstream Oil.

Zona de magazin existentă în cadrul staţiei de distribuţie carburanţi va fi reamenajată şi va propune clienţilor comerţul de proximitate MyAuchan.

În funcţie de suprafaţa staţiei, pe rafturi se vor găsi până la 2.500 de produse dintr-o gamă variată: de la bunuri alimentare, inclusiv produse proaspete, fructe şi legume, până la articole nonalimentare, precum cosmetice, detergenţi, produse pentru bebeluşi şi accesorii auto.

„După toate testele făcute în cei trei ani de la demararea proiectului pilot, am reuşit să configurăm un model de magazin MyAuchan care să răspundă nevoilor clienţilor în mişcare şi celor care locuiesc în imediata vecinătate pentru că venim cu un concept de magazin de proximitate”, a spus şi Ionuţ Ardeleanu, director general Auchan Retail România.

Ai carte, ai parte

Retailerul de carte Cărtureşti a semnat în perioada stării de urgenţă un parteneriat cu lanţul de supermarketuri Mega Image astfel încât circa 300 de opere să fie vândute în magazinul fanion al olandezo-belgienilor din zona Băneasa. Apoi, parteneriatul a fost extins pentru a cuprinde şi alte supermarketuri.

Reţeaua Cărtureşti, controlată de Nicoleta Iordan şi Şerban Radu, a închis la jumătatea lunii martie, timp de circa trei luni, toate cele 40 de librării din Bucureşti şi din ţară pe fondul scăderii drastice a vânzărilor în contextul Covid-19 şi al închiderii de malluri unde acestea erau amplasate. Compania a rămas doar cu operaţiunile online.

Pe de altă parte, toate cele aproape 800 de magazine de tip supermarket şi proximitate modernă ale Mega Image au fost deschise în permanenţă.

Şerban Radu, cofondatorul reţelei de librării Cărtureşti, spunea că a semnat în pandemie contract de parteneriat nu doar cu supermarketurile Mega Image, ci şi cu retailerul online de decoraţiuni şi mobilier Vivre pentru a putea vinde cărţi sau alte obiecte din portofoliu. La fel ca în cazul Mega Image, operaţiunile Vivre nu au fost blocate de pandemie.

„La fel ca toată lumea, la început am fost afectaţi de panica generală. Apoi oamenii s-au mai liniştit. Noi am încercat să ne concentrăm pe ce ţine de noi şi să lucrăm la proiectele proprii“,

a spus antreprenorul Şerban Radu.

Acestea sunt proiecte la care oricum, compania ar fi trebuit, să lucreze, dar poate oficialii nu aveau timp înainte.

Parteneriatele au rămas în picioare însă şi după redeschiderea librăriilor.

„Pe platforma noastră marketplace avem parteneri din domeniul vinului sau al cărţilor. Am lansat parteneriate chiar în pandemie şi le vedem pe termen mediu şi lung. Adăugarea de parteneri pe platformă şi orice alte proiecte de gen au logică doar dacă le foloseşti pe o perioadă îndelungată”, spunea acum câteva luni şi Monica Cadogan, CEO şi fondator al Vivre.

Sănătate curată?

„Cumpără fructe şi legume de la Mega Image şi vino cu bonul la Regina Maria, în perioada 15 iulie - 30 septembrie 2020, pentru consultaţii, ecografii şi analize cu 20% reducere.”

Aşa sună mesajul pe care l-au publicat pe site-urile proprii cele două companii – lanţul de supermarketuri şi magazine de proximitate Mega Image, ce deţine peste 800 de unităţi pe plan local, şi reţeaua de sănătate privată Regina Maria.

În contextul în care o consultaţie la privat costă în medie 200 de lei, reducerea este una semnificativă. Pacienţii cu bilet de trimitere nu pot beneficia însă de această reducere, care nu se aplică nici în cazul investigaţiilor de imagistică (CT, RMN), al căror preţ trece de 500 de lei.

Parteneriatul vine într-o perioadă în care grija pentru sănătate este tot mai mare în contextul pandemiei de Covid-19. Totodată, pacienţii pot merge acum la clinicile private după ce în perioada stării de urgenţă erau admise doar cazurile urgente, restul consultaţiilor fiind de cele mai multe ori mutate în mediul virtual.

De altfel, în primele luni de pandemie Regina Maria, al doilea cel mai mare operator de medicină privată din România, a pariat puternic pe clinica virtuală unde se ţineau consultanţii pentru cele mai multe specialităţi. Oficialii companiei au declarat că telemedicina va deveni o soluţie permanentă în viitor, urmând a merge în paralel cu consultaţiile clasice.

Toate drumurile duc la...

Într-o vreme în care nimeni nu îşi imagina că 2020 ar putea veni la pachet cu o pandemie, în vara anului trecut, când toate drumurile păreau că duc la Roma, Paris, Londra ori alte destinaţii mai mult sau mai puţin exotice, Telekom România se alia cu Blue Air, cea mai mare companie aeriană cu acţionariat privat românesc.

Ca rezultat, clienţii Telekom care achiziţionau telefoane mobile Samsung primeau un voucher în valoare de 100 de euro la Blue Air, pe care îl puteau folosi la programarea unei călătorii. Aceasta era o încercare a celor două companii de a atrage mai mulţi clienţi.

„Am făcut o analiză printre clienţii noştri şi am aflat că 50% dintre aceştia nu au fost niciodată într-o vacanţă în străinătate, însă 60% dintre ei şi-ar dori să poată pleca“,

spunea la momentul acela Andreas Elsner, director executiv comercial pe sectorul rezidenţial în cadrul Telekom România.

Mai mult de jumătate dintre români nu îşi permit o săptămână de concediu pe an, arată datele Biroului European de Statistică Eurostat. Cifrele sunt în scădere, de la 66,5% în 2014, la 54% anul trecut, dar România rămâne fruntaşă sau codaşă (depinde din ce unghi privim lucrurile) în UE.

Totuşi, în ultimii ani numărul românilor care au prins gustul călătoriilor a crescut, iar biletele de avion ieftine i-au ajutat pe mulţi să iasă din ţară şi să descopere destinaţii la care înainte doar visau. Între timp însă a venit pandemia şi industria turismului a fost paralizată, estimările fiind că abia în 2023 ar putea reveni la nivelul de anul trecut.

Timpul înseamnă... sport

Tazz by eMAG a încheiat un parteneriat cu gigantul francez Decathlon, astfel că peste 1.000 de produse din portofoliul retailerului de echipamente sportive sunt disponibile la comandă pe platforma de livrări.

Produsele sunt disponibile iniţial în cinci oraşe, Bucureşti, Cluj, Timişoara, Braşov şi Iaşi, dar oferta va fi extinsă.

„Ne dorim să putem oferi utilizatorilor platformei Tazz by eMAG tot ce au nevoie, în maximum o oră, de la mâncare gătită, alimente sau orice produs necesar pentru casă, iar parteneriatul cu Decathlon ne permite să le aducem, în premieră pe piaţă, articole sportive, completându-ne astfel oferta existentă”, a spus Alin Şerban, CEO Tazz by eMAG.

În aceste moment, Tazz by eMAG are parteneriate cu peste o mie de restaurante, printre care McDonald’s sau Hard Rock Café, dar şi cu Mega Image, Sensiblu şi Dr.Max, dm (drogerie markt) şi mai nou cu Decathlon.

„Prin parteneriatul nostru cu Tazz by eMAG, venim în întâmpinarea celor care practică sau încep să practice sportul şi care caută să-şi eficientizeze timpul de care dispun. Suntem conştienţi că trăim vremuri în care totul se mişcă rapid în jurul nostru şi timpul este o resursă extrem de preţioasă", a spus Jean Francois Mace, CEO Decathlon România, liderul pieţei locale de echipamente sportive. Compania are şi aproape 30 de magazine fizice şi unul online propriu.

Primii parteneri

Primele parteneriate pe plan local, ce datează de acum mai bine de cinci ani, au fost iniţiate de grupul austriac OMV. De partea cealaltă s-au aflat o companie românească - Fan Courier – şi una americană - Subway.

Spre exemplu, în 2014, OMV a semnat un parteneriat cu lanţul de restaurante Subway pentru deschiderea de unităţi în cadrul benzinăriilor companiei. Acesta a fost un prim pas pentru diversificarea gamei de produse şi servicii disponibile în staţiile de carburanţi.

La scurtă vreme după, FAN Courier, liderul pieţei de curierat, s-a asociat cu compania de petrol şi gaze OMV Petrom în cadrul unui proiect prin care curierii pot prelua coletele clienţilor din staţiile OMV.

Grupul OMV a continuat apoi să îşi dezvolte lista de parteneri. Cea mai recentă asociere datează chiar din acest an. Platforma de livrări Foodpanda şi gigantul austriac au încheiat un acord prin care produsele Viva din staţiile OMV pot fi comandate prin serviciul de livrări.

2014 este anul în care OMV a anunţat parteneriatul cu lanţul de restaurante Subway

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.