STUDIU: Procesul cerebral de formare a amintirilor, descoperit de cercetătorii americani

Autor: Florin Badescu Postat la 02 iulie 2015 1289 afişări

Procesul cerebral de formare a amintirilor a fost descoperit de cercetătorii americani de la Universitatea California din Los Angeles (UCLA), prin intermediul unui studiu recent, ale cărui rezultate au fost publicate în revista Neuron.

Cu ajutorul unor fotografii cu actori celebri, precum Clint Eastwood, Halle Berry şi Josh Brolin, savanţii americani au înţeles mai bine felul în care amintirile legate de evenimentele zilnice se formează în creier.

Autorii studiului au dezvăluit miercuri că această cercetare ştiinţifică, realizată pe voluntari cărora medicii le-au implantat serii de electrozi în creier, a demonstrat faptul că neuronii individuali dintr-o regiune cerebrală denumită "lobul temporal medial" joacă un rol central în formarea acestor amintiri.

Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 14 persoane diagnosticate cu epilepsie severă. Voluntarii aveau implantaţi mai mulţi electrozi în creier care aveau scopul de a identifica regiunile din creier asociate cu producerea crizelor. Acele dispozitive au permis de asemenea oamenilor de ştiinţă să depisteze neuronii individuali care codau amintirile.

Voluntarilor le-au fost arătate o sută de fotografii ale unor celebrităţi, precum Halle Berry, Julia Roberts, Tiger Woods, Jennifer Aniston, Clint Eastwood şi Josh Brolin, dar şi fotografii cu diverse clădiri celebre, precum Turnul Eiffel, Turnul din Pisa şi Casa Albă.

Cercetătorii au identificat neuronii individuali care se activau la vederea unei persoane specifice, precum Josh Brolin, dar nu a unor locuri sau clădiri, precum Turnul Eiffel, şi au creat imagini compozite cu acea persoană şi acel loc (sau clădire).

Voluntarilor le-au fost arătate apoi acele imagini compozite, iar savanţii au monitorizat activitatea neuronilor individuali, în timp ce voluntarii procesau noile asociaţii dintre oameni şi locuri. Neuronul individual care reacţionase la vederea imaginii cu Josh Brolin, de exemplu, a reacţionat imediat după aceea şi la imaginea cu Turnul Eiffel.

"Studiul nostru a mers până în centrul sistemului neuronal de codificare şi a subliniat unul dintre cele mai fundamentale aspecte ale cunoaşterii şi memoriei umane - formarea asociaţiilor de idei", a declarat chirurgul neurolog Itzhak Fried de la Ronald Reagan UCLA Medical Center şi Geffen School of Medicine de la UCLA.

Oamenii de ştiinţă consideră că noua descoperire ar putea fi extrem de utilă întrucât va conduce la dezvoltarea unor tehnici specifice de ajutorare a persoanelor diagnosticate cu maladii neurologice, precum Alzheimer.

AMINTIRI,