Strategii pentru toti
Consultanta e in tot si-n toate. Poate e cel mai potrivit mod de a ilustra abuzul lingvistic careia i-a cazut victima acest concept. Un agent imobiliar care se ofera sa va vanda casa se recomanda consultant. Angajata unei firme de asigurari care va suna pentru a va convinge sa cumparati o polita de viata se prezinta drept consultant. Tot consultant este si un dealer de automobile. Pana la urma, cine nu este consultant?
Consultanta e in tot si-n toate. Poate e cel mai potrivit mod de a ilustra abuzul lingvistic careia i-a cazut victima acest concept. Un agent imobiliar care se ofera sa va vanda casa se recomanda consultant. Angajata unei firme de asigurari care va suna pentru a va convinge sa cumparati o polita de viata se prezinta drept consultant. Tot consultant este si un dealer de automobile. Pana la urma, cine nu este consultant?
In pofida aceastei "inflatii" de personal specializat, piata de consultanta din
Codrut Pascu, seful biroului din
Este insa consultanta de strategie singurul tip de consultanta pura, 100%? Cele mai cunoscute companii din domeniul larg al consultantei sunt auditorii - celebrii "Big Five", din care au ramas "Big Four", dupa ce Arthur Andersen si-a piedut credibilitatea in urma scandalului Enron. Toti "Big Four" sunt prezenti in
Auditorii au avut piata in
Cu alte cuvinte, o afacere in care la nivel mondial se invart miliarde de euro este restransa in
Insa perspectivele sunt imbucuratoare. Asa se explica faptul ca mari jucatori internationali sondeaza terenul in
Daca, in afara de Roland Berger, multinationale nu prea avem, care sunt companiile care activeaza pe piata romaneasca de consultanta strategica? Birouri romanesti, organizate in jurul unor manageri/ parteneri al caror nume reprezinta un brand. De exemplu, Viorel Bitu, fost director pentru Arthur Andersen, Ernst & Young si Accenture, a virat catre consultanta strategica, prin compania Interfin. De altfel, consultantii din 1994 ai acestei companii au pus bazele Arthur Andersen
De anul acesta, specialistul in consultanta fiscala a reinceput afacerile pe cont propriu, cu aceeasi companie insa cu o echipa diferita. Acum pentru compania lui Bitu lucreaza 15 consultanti. "In esenta, Interfin are doua linii de business: consultanta strategica si implementare de programe informatice utile managementului", explica Viorel Bitu, managing partner la Interfin. Consultantul spune ca acum isi realizeaza cifra de afaceri din doua contracte mari, de peste 100.000 de euro fiecare. Pentru activitatea de anul viitor, el face un pariu personal: "daca nu voi vinde de un milion de euro ma voi retrage". In acelasi timp, Bitu si partenerii sai intentioneaza sa achizitioneze o companie de software pe care sa o "lipeasca" Interfin.
Chaira daca exista si situatii cand compania pe care o conduce concureaza pentru proiectele de consultanta cu numarul unu de pe piata - Roland Berger - , Bitu spune ca nu se teme de aceasta confruntare, dovada si licitatile pe care le castiga. De cealalta parte, Pascu nu neaga ca exista proiecte cu valori reduse pe care competitorii mai mici le castiga. Roland Berger are insa suficient de lucru, mai ales ca deruleaza proiecte mari, unele dintre acestea ajungand valoric la cateva sute de mii de euro. Un proiect important este cel derulat pentru reorganizarea Distrigaz Nord si integrarea acesteia in grupul german E.ON Ruhrgas (noul actionar majoritar). E.ON este partener Roland Berger la nivel global.
Pana la urma, ce face exact o companie de consultanta strategica? In cazul in care clientul este o companie multinationala, serviciile constau in "sfaturi" despre cum si cat sa investeasca atunci cand intra pe o piata noua si, ulterior, in recomandari despre modul in care sa isi dezvolte afacerea. "In cazul in care clientul este o companie romanesca ajunsa la un grad de complexitate ridicat, noi putem face proiecte de reorganizare, evaluare si eventual o ajutam sa isi gaseasca un partener strategic sau financiar", detaliaza Codrut Pascu. Un proiect cu care se mandreste Roland Berger este vanzarea PharmaTech catre compania slovena Lek, jucator important de pe piata farmaceutica, preluat ulterior de Novartis.
Piata consultantei strategice va creste direct proportional cu dorinta antreprenorilor si managerilor romani de a-si regandi business-ul. Pentru ca ei sunt cei care semneaza un contract de consultanta. Totusi, nu putini sunt proprietarii romani care se considera buni la toate si, implicit, au convingerea ca un consultant nu le poate aduce valoare. "Daca am crescut compania pana acum, ce nevoie am nevoie de sfaturile altora care, pe deasupra, isi vor baga nasul in rezultatele mele financiare?!", este intrebarea retorica pe care o pun antreprenorii neincrezatori in viziunea unui consultant strategic.
"Este adevarat ca marile grupuri de firme locale s-au dezvoltat bine pana acum, insa pentru a avea o dezvoltare regionala e nevoie de interventia unui consultant", explica Peter Jansen, managing partner la The Bucharest Consulting Group, partener exlcusiv al uneia dntre cele mai mari companii de consultanta din lume, The Boston Consulting Group, cu venituri anuale de 1,3 miliarde de dolari.
Consultant de manageri este si Adrian Stanciu, partener la compania Ascendis, insa el nu "trateaza" sisteme, ci oameni. "Pornind de la viziunea unei companii, noi incercam sa imbunatatim obtinerea rezultatelor dorite prin rezolvarea problemelor de cultura a companiei", spune Adrian Stanciu, care anterior muncii de consultant a fost antreprenor si director de multinationala. In 1997, el si-a vandut propria companie - Arexim -, care distribuia echipamente de birou catre Xerox. Timp de trei-patru ani, Stanciu a fost directorul Xerox
Ce orizont au consultantii strategici in
Job-ul cel mai greu al consultantilor ramane munca de convingere. Ei trebuie sa-i faca pe antreprenorii si managerii romani sau straini sa inteleaga ca valoarea unui contract de consultanta este o nimica toata in comparatie cu plusul la profiturile viitoare ale companiei "tratate" de specialisti. Succes medicilor si sanatate pacientilor!
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro