Strategii pentru toti

Postat la 25 octombrie 2005 1 afişăre

Consultanta e in tot si-n toate. Poate e cel mai potrivit mod de a ilustra abuzul lingvistic careia i-a cazut victima acest concept. Un agent imobiliar care se ofera sa va vanda casa se recomanda consultant. Angajata unei firme de asigurari care va suna pentru a va convinge sa cumparati o polita de viata se prezinta drept consultant. Tot consultant este si un dealer de automobile. Pana la urma, cine nu este consultant?

Consultanta e in tot si-n toate. Poate e cel mai potrivit mod de a ilustra abuzul lingvistic careia i-a cazut victima acest concept. Un agent imobiliar care se ofera sa va vanda casa se recomanda consultant. Angajata unei firme de asigurari care va suna pentru a va convinge sa cumparati o polita de viata se prezinta drept consultant. Tot consultant este si un dealer de automobile. Pana la urma, cine nu este consultant?

 

In pofida aceastei "inflatii" de personal specializat, piata de consultanta din Romania continua sa fie o afacere de nisa. Valoarea totala a "sfaturilor" strategice cumparate de companiile locale si multinationale este estimata la doar 12-15 milioane de euro. Insa marile privatizari, integrarea in UE, precum si maturizarea grupurilor romanesti le dau sperante cellor din domeniu.

 

Codrut Pascu, seful biroului din Romania al Roland Berger Strategy Consultants, este constient de acest abuz terminologic: "oricine  pleaca dintr-o companie si este cat de cat priceput ca profesionist se autodenumeste consultant". Roland Berger Strategy Consultants este jucatorul numarul unu pe piata consultantei de strategie din Romania, cu peste 100 de proiecte realizate de-a lungul celor 13 ani de activitate. 

 

Este insa consultanta de strategie singurul tip de consultanta pura, 100%? Cele mai cunoscute companii din domeniul larg al consultantei sunt auditorii - celebrii "Big Five", din care au ramas "Big Four", dupa ce Arthur Andersen si-a piedut credibilitatea in urma scandalului Enron. Toti "Big Four" sunt prezenti in Romania: KPMG, Deloitte&Touche, PricewaterhouseCoopers, Ernst&Young. Prezent a fost si Arthur Andersen, insa crah-ul companiei la nivel mondial a afectat si biroul de la Bucuresti.

 

Auditorii au avut piata in Romania inca de pe la jumatatea anilor '90 si au reusit sa se impuna. Spre deosebire de ei, companiile care fac consultanta de strategie au avut mai putina priza la clientii romani. Roland Berger Strategy Consultants este practic singura multinationala cu activitate relevanta pe piata locala. Fara sa dea cifre exacte, Codrut Pascu spune ca Roland Berger are o cota semnificativa din piata strategiei de consultanta din Romania, cifrata la 12-15 milioane de euro. Din primavara acestui an, Pascu o inlocuieste pe Anca Ioan la conducerea Roland Berger. Pascu a lucrat anterior pentru companie in Marea Britanie. Cat despre Anca Ioan, ea a devenit CEO al holdingului de firme detinut de omul de afaceri Ion Tiriac.

 

Cu alte cuvinte, o afacere in care la nivel mondial se invart miliarde de euro este restransa in Romania. Explicatia: firmele romanesti au fost prea putin preocupate de dezvoltarea strategica, multinationalele au venit cu retete "prescrise" de la head-quarters, iar companiile de stat care au fost scoase la privatizare nu au fost restructurate anterior acestui proces.

 

Insa perspectivele sunt imbucuratoare. Asa se explica faptul ca mari jucatori internationali sondeaza terenul in Romania. De exemplu, McKinsey si The Boston Consulting Group fac parte din consortii interesate pentru proiectul de restructurare a Postei Romane, inaintea privatizarii. Nici una dintre cele doua mari companii de consultanta de strategie nu au birouri dedicate pentru Romania, insa ambele au "antenele" intinse catre tara noastra. Pentru McKinsey lucreaza (din afara Romaniei) Andrei Caramitru, fiul actorului Ion Caramitru, iar The Boston Consulting Group are un partener exclusiv care lucreaza la Bucuresti - compania The Bucharest Consulting Group, detinuta de olandezul Peter Jansen, fost director al grupului de presa Sanoma Hearst.

 

Daca, in afara de Roland Berger, multinationale nu prea avem, care sunt companiile care activeaza pe piata romaneasca de consultanta strategica? Birouri romanesti, organizate in jurul unor manageri/ parteneri al caror nume reprezinta un brand. De exemplu, Viorel Bitu, fost director pentru Arthur Andersen, Ernst & Young si Accenture, a virat catre consultanta strategica, prin compania Interfin. De altfel, consultantii din 1994 ai acestei companii au pus bazele Arthur Andersen Romania, reprezentanta pe care Bitu a condus-o pana in 2002.

 

De anul acesta, specialistul in consultanta fiscala a reinceput afacerile pe cont propriu, cu aceeasi companie insa cu o echipa diferita. Acum pentru compania lui Bitu lucreaza 15 consultanti. "In esenta, Interfin are doua linii de business: consultanta strategica si implementare de programe informatice utile managementului", explica Viorel Bitu, managing partner la Interfin. Consultantul spune ca acum isi realizeaza cifra de afaceri din doua contracte mari, de peste 100.000 de euro fiecare. Pentru activitatea de anul viitor, el face un pariu personal: "daca nu voi vinde de un milion de euro ma voi retrage". In acelasi timp, Bitu si partenerii sai intentioneaza sa achizitioneze o companie de software pe care sa o "lipeasca" Interfin.

 

Chaira daca exista si situatii cand compania pe care o conduce concureaza pentru proiectele de consultanta cu numarul unu de pe piata - Roland Berger - , Bitu spune ca nu se teme de aceasta confruntare, dovada si licitatile pe care le castiga. De cealalta parte, Pascu nu neaga ca exista proiecte cu valori reduse pe care competitorii mai mici le castiga. Roland Berger are insa suficient de lucru, mai ales ca deruleaza proiecte mari, unele dintre acestea ajungand valoric la cateva sute de mii de euro. Un proiect important este cel derulat pentru reorganizarea Distrigaz Nord si integrarea acesteia in grupul german E.ON Ruhrgas (noul actionar majoritar). E.ON este partener Roland Berger la nivel global.

 

Pana la urma, ce face exact o companie de consultanta strategica? In cazul in care clientul este o companie multinationala, serviciile constau in "sfaturi" despre cum si cat sa investeasca atunci cand intra pe o piata noua si, ulterior, in recomandari despre modul in care sa isi dezvolte afacerea. "In cazul in care clientul este o companie romanesca ajunsa la un grad de complexitate ridicat, noi putem face proiecte de reorganizare, evaluare si eventual o ajutam sa isi gaseasca un partener strategic sau financiar", detaliaza Codrut Pascu. Un proiect cu care se mandreste Roland Berger este  vanzarea PharmaTech catre compania slovena Lek, jucator important de pe piata farmaceutica, preluat ulterior de Novartis.

 

Piata consultantei strategice va creste direct proportional cu dorinta antreprenorilor si managerilor romani de a-si regandi business-ul. Pentru ca ei sunt cei care semneaza un contract de consultanta. Totusi, nu putini sunt proprietarii romani care se considera buni la toate si, implicit, au convingerea ca un consultant nu le poate aduce valoare. "Daca am crescut compania pana acum, ce nevoie am nevoie de sfaturile altora care, pe deasupra, isi vor baga nasul in rezultatele mele financiare?!", este intrebarea retorica pe care o pun antreprenorii neincrezatori in viziunea unui consultant strategic.

 

 "Este adevarat ca marile grupuri de firme locale s-au dezvoltat bine pana acum, insa pentru a avea o dezvoltare regionala e nevoie de interventia unui consultant", explica Peter Jansen, managing partner la The Bucharest Consulting Group, partener exlcusiv al uneia dntre cele mai mari companii de consultanta din lume, The Boston Consulting Group, cu venituri anuale de 1,3 miliarde de dolari.

 

Consultant de manageri este si Adrian Stanciu, partener la compania Ascendis, insa el nu "trateaza" sisteme, ci oameni. "Pornind de la viziunea unei companii, noi incercam sa imbunatatim obtinerea rezultatelor dorite prin rezolvarea problemelor de cultura a companiei", spune Adrian Stanciu, care anterior muncii de consultant a fost antreprenor si director de multinationala. In 1997, el si-a vandut propria companie - Arexim -, care distribuia echipamente de birou catre Xerox. Timp de trei-patru ani, Stanciu a fost directorul Xerox Romania.

 

Ce orizont au consultantii strategici in Romania? Majoritatea sunt oprimisti pentru ca marile privatizari (Petrom, Sidex, mai nou BCR) au devenit sau vor deveni realitate, multintionalele continua sa "debarce" in Romania, iar marile grupuri locale au din ce in ce mai mare nevoie de o gandire strategica (European Drinks, Tiriac Holdings)  si eventual de extinderea pe alte piete.

 

Job-ul cel mai greu al consultantilor ramane munca de convingere. Ei trebuie sa-i faca pe antreprenorii si managerii romani sau straini sa inteleaga ca valoarea unui contract de consultanta este o nimica toata in comparatie cu plusul la profiturile viitoare ale companiei "tratate" de specialisti. Succes medicilor si sanatate pacientilor! 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Strategii pentru toti
/actualitate/strategii-pentru-toti-1004855
1004855
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.