Salariaţii pot să ceară de acum un nou tip de concediu. Ce indemnizaţie primesc dacă adoptă un copil

Postat la 20 octombrie 2016 365 afişări

Salariaţii pot să ceară de acum un nou tip de concediu. Ce indemnizaţie primesc dacă adoptă un copil

Salariaţii pot să ceară de-acum concediul şi indemnizaţia de acomodare. Însă, pentru a putea obţine indemnizaţia lunară, salariaţii au nevoie de o cerere şi de mai multe acte justificative, procedura efectivă de acordare a acestui drept fiind inclusă într-un act normativ publicat recent în Monitorul Oficial.

Salariaţii care vor să adopte copii pot să ceară, începând de vineri, intrarea în concediul de acomodare şi plata unei indemnizaţii lunare. Noul tip de concediu este prevăzut de Legea nr. 57/2016, care a modificat Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei.

Concediul de acomodare are, potrivit actului normativ, o durată de cel mult un an de zile şi este acordat la cerere. Pe durata acestuia, salariatul îndreptăţit (adoptatorul sau oricare dintre cei doi soţi ai familiei adoptatoare) primeşte şi o indemnizaţie lunară. Totuşi, atât modelul cererii pentru acordarea concediului şi indemnizaţiei, cât şi procedura de plată a sumei lunare trebuiau stabilite prin Normele Legii adopţiei. Astfel, regulile au fost incluse de Guvern în Hotărârea nr. 579/2016, ce a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 623 din 12 august şi se aplică de la data publicării.

Plata indemnizaţiei lunare aferente concediului de acomodare este făcută în baza cererii persoanei îndreptăţite (modelul poate fi consultat în fişierul anexat articolului) şi a unor documente justificative. Concret, aşa cum reiese din Legea nr. 57/2016, odată cu cererea, solicitantul trebuie să depună:

  • certificatul de grefă în baza căruia se execută hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei;
  • documentul care atestă mutarea copilului la adoptator/familia adoptatoare;
  • dovada intrării efective în concediu sau a suspendării activităţii.

În afară de aceste trei acte, Hotărârea Guvernului nr. 579/2016 prevede că mai sunt necesare şi:

  • copia actului de identitate al solicitantului;
  • copia certificatului de naştere al copilului;
  • actele doveditoare privind realizarea de venituri supuse impozitului pe venit.

Atât cererea, cât şi documentele justificative enumerate trebuie depuse şi înregistrate, în maximum zece zile lucrătoare de la data punerii în executare a hotărârii judecătoreşti de încredinţare în vederea adopţiei, la agenţia teritorială pentru plăţi şi inspecţie socială în raza căreia îşi are domiciliul solicitantul. "În situaţia în care cererea este depusă după termenul prevăzut la alin. (3) (adică după expirarea celor zece zile lucrătoare de la data punerii în executare a hotărârii judecătoreşti de încredinţare în vederea adopţiei - n. red.), dar până la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă încredinţarea în vederea adopţiei, drepturile se acordă de la data la care este depusă cererea", scrie în actul normativ amintit.

Cititi mai multe pe www.avocatnet.ro

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.