Reţetă de leadership în vremuri de criză

Postat la 02 decembrie 2020 343 afişări

OPINIA SPECIALISTULUI.

Reţetă de leadership în vremuri de criză

Numit în fruntea METRO Cash & Carry  în această toamnă, pentru Adrian Ariciu preluarea mandatului de CEO al unuia dintre cei mai importanţi jucători din piaţa locală de Cash & Carry a venit încă din primele luni cu provocări importante, apărute pe fondul noii crize declanşate de pandemia de COVID-19. 

Care sunt, în opinia sa, criteriile esenţiale în gestionarea unei astfel de situaţii şi ce măsuri a luat pentru a menţine în parametri optimi atât activitatea companiei, cât şi a echipei?

Business MAGAZIN: Cum vi s-a schimbat agenda zilnică în noul context?

Adrian Ariciu: Pentru mine a fost anul schimbărilor profesionale. În luna octombrie, am fost numit CEO al METRO Cash & Carry România, o schimbare care m-a onorat şi care a venit şi cu un nou set de priorităţi şi responsabilităţi marcate, în acelaşi timp, de condiţiile dificile prin care cu toţii trecem. Mi-am setat obiective clare, dincolo de activităţile de zi cu zi, care vizează nu doar consolidarea unui model de afaceri cu tradiţie, ci şi performanţa echipei alături de care să ne respectăm promisiunea de a fi cel mai bun partener pentru afacerile independente.

Business MAGAZIN: Care au fost principalele provocări cu care v-aţi confruntat, din poziţia de lider al companiei, în acest an?

Adrian Ariciu: Anul acesta a fost cu adevărat o provocare pentru noi, din toate punctele de vedere. Criza economică şi sanitară generată de pandemie a schimbat priorităţile şi ne-a împins să ne adaptăm rapid unei noi realităţi. Prioritar pentru noi, dincolo de a continua planurile de dezvoltare ale businessului, a fost siguranţa şi sănătatea oamenilor. 

Ne-am adaptat rapid la noua situaţie, păstrând orientarea către client şi către nevoile acestuia – nevoi care, evident, s-au schimbat în această perioadă. Am pus la dispoziţia clienţilor care au vrut să evite deplasările un serviciu special de livrări realizate cu ajutorul unor parteneri de transport, ceea ce ne-a permis să oferim un sprijin în plus, într-o formă rapidă şi sigură.

Am implementat rapid toate măsurile de siguranţă necesare, atât la nivelul magazinelor, cât şi intern. De altfel, am format un grup de lucru care să colaboreze în toată această perioadă cu autorităţile române pentru a ne asigura că aplicăm toate protocoalele stabilite pentru prevenirea răspândirii virusului. Mai mult, la nivel naţional, am obţinut şi certificarea Dekra, standardul pentru unităţi de încredere, o garanţie în plus pentru clienţi şi angajaţi că măsurile noastre sunt în linie cu recomandările Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi autorităţile locale. 

O altă provocare sau mai degrabă o prioritate pentru noi a fost să fim în continuare alături de afacerile independente, dar şi de partenerii noştri din industria HoReCa, puternic afectaţi de criza actuală. Am respectat tradiţia şi am organizat şi anul acesta, în luna octombrie, Ziua Afacerii Tale pentru a continua să promovăm antreprenorii locali şi businessurile lor. 

În acelaşi timp, am pus la dispoziţia partenerilor o serie extinsă de cursuri de pregătire profesională în domeniul ospitalităţii, adaptate la noile norme impuse de contextul actual.

Business MAGAZIN: Ce abordare aţi avut în privinţa echipei, cum aţi motivat-o în această perioadă?

Adrian Ariciu: Succesul businessului este succesul întregii echipe şi doar prin eforturi comune reuşim în continuare să evoluăm, chiar şi în perioade de criză. În acest sens, am menţinut o echipă stabilă, de 3.600 de angajaţi activi, iar această stabilitate este prioritară pentru noi. În această perioadă am organizat mult mai multe întâlniri între manageri şi echipele pe care le coordonează pentru a asigura o comunicare continuă, cât mai clară, mai ales în condiţiile trecerii către work from home.

Am intensificat, totodată, cursurile interne pe care le derulăm prin intermediul platformei de tip microlearning, SmartMe. Am inţiat această aplicaţie pentru a facilita accesul rapid la învăţare şi a permite echipelor noastre din diferite departamente să-şi dezvolte cunoştinţele şi competenţele necesare în activitatea lor. Ne-am propus, de asemenea, să menţinem moralul sus prin organizarea unor sesiuni de interactive între departamente pentru a încuraja „apropierea” între angajaţi, chiar şi la distanţă. Dincolo de aceste acţiuni şi măsurile de siguranţă şi curăţenie din magazine, din spaţiile de birouri şi depozit implementate, am acordat şi acordăm ajutor şi asistenţă colegiilor afectaţi de pandemie. 

Toate aceste elemente au crescut încrederea colegilor şi le-au oferit certitudinea că sunt parte a unei companii care are grijă, în egală măsură, de angajaţi şi clienţi.

Business MAGAZIN: Care au fost principalele bariere de care v-aţi lovit în activitatea companiei?

Adrian Ariciu: Pandemia a provocat în primul rând un sentiment de panică, iar în mijlocul incertitudinilor, oamenii au vrut să îşi facă imediat provizii. Acest aspect a dus la „vârfuri” de cerere şi la scurte blocaje la nivelul lanţului de aprovizionare. Am acţionat pentru a regla situaţia rapid, alături de partenerii noştri, în special furnizorii de alimente. În primele luni de pandemie am lucrat îndeaproape cu furnizorii noştri pentru a ne asigura că avem mereu disponibile cele mai solicitate produse. Ne bazăm în continuare pe acest lanţ de aprovizionare solid pe care l-am dezvoltat şi care ne permite să avem, şi în condiţii dificile, mereu la raft articolele care au cerere ridicată.

În faţa noilor provocări şi a imprevizibilului a trebuit să trecem şi prin reconfigurări, reevaluări constante, prin adaptarea sistemelor existente şi să ne concentrăm pe accelerarea digitalizării, primordială în acţiunile noastre în această perioadă.

Business MAGAZIN: Care este principala lecţie pe care aţi deprins-o din situaţia actuală?

Adrian Ariciu: Într-o situaţie de criză precum cea actuală sunt esenţiale transparenţa, viteza de reacţie şi capacitatea de adaptare, de a reconfigura planurile pe termen scurt, fără a pierde din vedere obiectivele pe termen lung şi cel mai important, comunicarea. Pentru noi a fost extrem de important să comunicăm constant cu clienţii şi partenerii noştri, dar şi cu membrii echipelor noastre despre măsurile luate în perioada aceasta, cu garanţia că nu facem compromisuri în ceea ce priveşte siguranţa şi sănătatea acestora.

Business MAGAZIN: Cu ce provocări vine gestionarea simultană a unui business de tip cash&carry şi a unuia în sistem de franciză?

Adrian Ariciu: Cea mai mare provocare este aceea de a rămâne, indiferent de context, un partener de încredere pentru comunităţile pe care le deservim, un partener care reuşeşte să răspundă nevoilor specifice pe care le au. Avem, însă, expertiza necesară şi un model de business rezilient care să ne permită o gestionare eficientă în ambele direcţii.

În acelaşi timp, suntem mereu atenţi la tendinţele din piaţă şi la schimbările în comportamentul consumatorului pentru a fi mereu pregătiţi să venim către partenerii şi clienţii noştri cu cele mai bune soluţii, produse şi servicii. Eforturile noastre sunt îndreptate spre a oferi partenerilor revânzători şi din industria HoReCa siguranţa preţurilor competitive, a disponibilităţii mărfurilor, a îmbunătăţirii constante a sistemul de comandă şi livrare centralizat şi a unei reţele de distribuţie stabilă şi fiabilă. 

În ceea ce priveşte reţeaua LaDoiPaşi, ideea francizei a apărut din dorinţa noastră de a încuraja micii antreprenori să pornească o afacere proprie, fără ca ei să îşi piardă independenţa. Prin urmare, vorbim de o formă de gestionare diferită în care noi asigurăm  transferul de know-how. Iar pentru a susţine dezvoltarea business-urilor înseamnă să creăm oferte hiper-personalizate care să fie relevante pentru clienţii magazinelor LaDoiPaşi din diferite colţuri ale ţării, dar şi să identificăm noi oportunităţi pentru a-i ajuta pe antreprenori să îşi crească cifra de afaceri eficient şi având un plan pe termen lung în spate.

Business MAGAZIN: Ce rezultate aţi înregistrat în acest an şi ce investiţii sau schimbări aţi făcut în perioada ianuarie-octombrie? 

Adrian Ariciu: Cea mai importantă investiţie pe care METRO Cash & Carry a realizat-o în 2020 a fost în platforma one-roof de la Ştefăneşti. Valoarea investiţiei s-a ridicat la 40 milioane de euro. Am reuşit să dezvoltăm o locaţie modernă care ne permite să eficientizăm operaţiunile şi să asigurăm fluxul de marfă către magazine. Practic, vorbim de o întreaga transformare digitală. Mai mult decât atât, pentru că dezvoltarea sustenabilă este unul dintre obiectivele noastre, locaţia are eficienţă energetică clasa A plus.

Am continuat să extindem reţeaua LaDoiPaşi şi am ajuns anul acesta la peste 1.300 de magazine, urmând ca anul viitor să depăşim cifra de 1.500. Pentru că obiectivul nostru este acela de a susţine dezvoltarea business-urilor independente, anul acesta am luat decizia de a diversifica portofoliul de mărci proprii şi a oferi antreprenorilor din franciză o nouă oportunitate de diferenţiere şi, în acelaşi timp, un avantaj competitiv. Marca LaDoiPaşi, produsă 100% în parteneriat cu producători români, include, momentan, opt tipuri de produse, însă avem în plan extinderea gamei. 

Investiţiile noastre au fost direcţionate, de asemenea, şi către procesul de digitalizare, pe mai multe paliere. Avem o serie de instrumente digitale gândite pentru clienţii noştri, atât pentru a le asigura vizibilitatea în relaţia cu clienţii, dar şi pentru eficientizarea propriilor afaceri. Printre aceste instrumente se află şi platforma Mshop dedicată HoReCa. Am listat în această platformă peste 5.000 de produse din diferite categorii din care pot alege şi comanda online, cu livrare rapidă, în 24 de ore.

Business MAGAZIN: Ce sfat aţi da unui manager care îşi începe parcursul profesional într-o multinaţională pe timp de criză?

Adrian Ariciu: Pentru un manager la început de drum într-o companie multinaţională, cel mai important pas ar fi să nu îşi piardă entuziasmul cu care facem de obicei primii paşi profesionali, să fie calm şi să înveţe de la alţi colegi cu experienţă, să asculte activ, să aibă încredere în echipa pe care o conduce, să fie clar şi transparent în abordare. Şi să dea libertate echipei să fie inovatoare, încurajându-i pe fiecare dintre ei să fie ambiţioşi şi mai buni în fiecare zi.


Adrian Ariciu, CEO al METRO Cash & Carry România

Adrian Ariciu activează în cadrul grupului german de peste 20 de ani. Doctor în economie, cu o experienţă vastă în dezvoltarea şi implementarea strategiilor de business în industria de retail şi de comerţ cu ridicata, Adrian Ariciu şi-a început cariera în METRO Cash & Carry România în martie 2000, în Departamentul Achiziţii şi Mercantizare pentru Produse Alimentare, ocupând, ulterior, mai multe funcţii de management în cadrul companiei precum şef al Departamentului Achiziţii Alimente Uscate şi sef al Departamentului de Mărci Proprii.

Între 2013 şi 2017, Adrian Ariciu a făcut parte din organizaţia METRO Cash & Carry Ucraina, unde a avut o contribuţie decisivă la transformarea modelului de business în comerţ cu ridicata. În septembrie 2013, a fost numit în funcţia de director al Departamentului Achiziţii Alimente Uscate în cadrul METRO Cash & Carry Ucraina, preluând ulterior, funcţia de Director de Achiziţii (Director Adjunct Managementul Ofertei) pentru ca în 2015 să devină Director Comercial al METRO Cash & Carry din Ucraina.

Reîntors în ţară, în octombrie 2017, Adrian Ariciu a preluat funcţia de Director Operaţiuni în cadrul METRO Cash & Carry România, înainte de a fi numit, în iulie 2018, Director Comercial al METRO Cash & Carry Rusia, cu atribuţii directe în zona de management de categorii, preţuri, marketing şi aprovizionare.

Adrian Ariciu a fost numit în funcţia de CEO al METRO Cash & Carry România la 1 octombrie 2020.

Articolele de tip advertorial publicate pe site-ul www.zf.ro sunt marcate cu (P), Advertorial, Articol cu continut publicitar sau Opinia specialistului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
criza,
retete

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.