Piaţa de produse proaspete e pe val în sezonul estival. Românii se uită la etichetă, iar originea şi soiul românesc vând vara: cartofii noi urcă cu 70% în sezon, ceapa roşie cu 40%, ardeii se menţin în top datorită tradiţiei de a face zacuscă, iar roşiile cu moţ şi inimă de bou sunt tot mai des puse în coş

Postat la 21 octombrie 2025 16 afişări

Vara, mai mult ca oricând, con­suma­torii români se uită atent la etichetă, iar originea româ­neas­că a produsu­lui şi soiul său fac dife­ren­ţa la raft. În condi­ţii­le de răcoare, spa­ţiu şi varieta­te oferite de supermarketuri, unde cei mai mulţi români îşi fac astăzi piaţa, produsele proaspete locale se vând tot mai bine.

Piaţa de produse proaspete e pe val în sezonul estival. Românii se uită la etichetă, iar originea şi soiul românesc vând vara: cartofii noi urcă cu 70% în sezon, ceapa roşie cu 40%, ardeii se menţin în top datorită tradiţiei de a face zacuscă, iar roşiile cu moţ şi inimă de bou sunt tot mai des puse în coş

Vara, mai mult ca oricând, con­suma­torii români se uită atent la etichetă, iar originea româ­neas­că a produsu­lui şi soiul său fac dife­ren­ţa la raft. În condi­ţii­le de răcoare, spa­ţiu şi varieta­te oferite de supermarketuri, unde cei mai mulţi români îşi fac astăzi piaţa, produsele proaspete locale se vând tot mai bine.

Ten­dinţele arată că cartofii noi roşii sunt unul dintre produsele vedetă ale verii, care au înregistrat o creştere de 70% în se­zon, în timp ce ceapa roşie provenită din coopera­tiva Grădina Noastră Însurăţei, care lu­crează cu retailerul francez Carrefour, a urcat cu 40%. Ardeii rămân nelipsiţi din coş, pe fondul tradiţiei culinare a gospodă­rii­lor de a pregăti zacuscă în lunile căldu­roase pen­tru toamnă şi iarnă. În acelaşi timp, soiurile de roşii cu moţ, roz sau inimă de bou sunt în top în preferinţele consu­matorilor, pentru că ne duc cu gândul la gustul autentic.

„Originea românească a produsului contează foarte mult pentru consumatori, dar la fel de importante sunt soiurile locale, cu tradiţie şi recunoscute de generaţii. La nivel de piaţă, datele Nielsen arată că roşiile au înregistrat cea mai mare creştere a volumului vândut faţă de restul anului.

Creşterea vânzărilor de roşii cu moţ, dar şi a soiurilor roz sau inimă de bou din por­to­foliul Carrefour se explică prin redescope­rirea acestor varietăţi clasice, readuse în prim-plan, care combină gustul autentic cu familiaritatea şi legătura cu bucătăria tradiţională românească“, a spus Gabriela Luca, consumer & market insights manager în cadrul Carrefour România.

Carrefour are o iniţiativă prin care vrea să readucă pe mesele românilor varie­tăţi locale, iar aceste soiuri sunt cultivate de producători locali, reuniţi în programul Grădina Noastră – Malu Spart, Fierbinţi, Vărăşti şi Zărand, care asigură livrarea produselor proaspete în maga­zinele din întreaga ţară. În plus, consuma­torii le caută tot mai mult, iar roşiile roz şi cele inimă de bou au înregistrat, în vara anului 2024, cea mai mare creştere a vânzărilor comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent.

De asemenea, din portofoliul Carrefour, cartofii noi roşii, una dintre cele mai versa­ti­le legume din frigiderul românilor şi care se şi află în plin sezon, au înregistrat o creş­tere de 70% în cantitate în vara anului 2024 com­pa­rativ cu vara anului 2023. Aceştia sunt cultivaţi de producători locali din coo­perativa Grădina Noastră din Brezoaele. „Acest apetit crescut al consumatorilor pen­tru soi se traduce şi vara aceasta prin creşteri cantitative“, a subliniat Gabriela Luca.

Tot mai căutată este şi ceapa roşie, pro­venită din cooperativa Grădina Noastră Însu­răţei, care a înregistrat o creştere de 40% în vara 2024 comparativ cu vara 2023, potrivit studiului Barometrul gustului local, lansat de Carrefour România şi NielsenIQ. „Ceapa este o categorie cu im­portanţă ridicată în vânzări. Creşterea se ob­servă mai ales la ceapa roşie, o legumă care îşi găseşte locul în multe preparate gă­tite acasă. Vara, românii o folosesc în salate proaspete, dressinguri, murată, garnituri, ca bază pentru diferite preparate sau chiar şi în zacuscă, iar această combinaţie între gătitul de zi cu zi, disponibilitatea produsului în sezon şi versatilitatea lui explică cererea în creştere“, susţine Gabriela Luca.

În acelaşi timp, vara, ardeii kapia, completează topul celor mai vândute legume, cu o treime mai multe vânzări. „Vânzările de ardei cresc vizibil în perioada verii, datorită obiceiurilor culinare tradiţionale. Mulţi români pregătesc zacuscă acasă, un preparat care aduce familia în jurul mesei, dar ardeiul este nelipsit şi pe grătar sau în salate, fiind apreciat pentru gustul dulce şi textura crocantă. În plus, soiuri autohtone precum ardeiul gras Bianca au fost revitalizate, răspunzând dorinţei consumatorilor de a redescoperi gustul autentic al legumelor româneşti şi al soiurilor clasice“, a explicat Luca. Potrivit datelor de piaţă Nielsen, ardeii ocupă locul al patrulea în topul legumelor preferate de români în sezonul estival.

Pe de altă parte, vara, românii caută tot mai mult diversitate şi confort, chiar şi atunci când vine vorba de fructele tradiţionale. Preferinţele se îndreaptă către produse care oferă o experienţă de consum mai comodă, cum este cazul pepenilor cu puţini sâmburi, dar şi către varietăţi care aduc gusturi noi sau texturi diferite. Această tendinţă arată dorinţa de a păstra obiceiurile clasice, adaptându-le totodată la stilul de viaţă modern.

Pepenii cu puţini sâmburi şi cei Galia, cultivaţi local în cadrul programului Filierei Calităţii Carrefour şi în cooperativa Grădina Noastră din Însurăţei, şi-au dublat vânzările în vara 2024 faţă de vara 2023. De altfel, pepenele verde bio şi-a triplat vânzările faţă de 2023. „Pepenele a continuat să fie considerat un simbol al verii, asociat cu vacanţa, mesele în familie şi gustul autentic al sezonului cald.“

De asemenea, piersicile româneşti, nectarinele plate şi caisele româneşti şi-au găsit locul în coşurile de cumpărături ale clienţilor Carrefour, cu cel puţin o jumătate mai mult faţă de vara anului 2023. Totuşi, cea mai mare creştere în categoria fructelor au avut-o prunele roşii, fiind mai cumpărate în 2024 faţă de vara anului precedent, care provin de la cooperativele Grădina Noastră din Zărand, Huşi, Ostrov, Voineşti şi cea din Vărăşti. „În vara anului 2025 cererea de prune roşii a continuat să crească, dovedind încă o dată preferinţele consumatorilor pentru produse proaspete de origine locală“, a spus Gabriela Luca.

Aceasta a adăugat că trendul actual în piaţa legumelor şi fructelor se concentrează pe produse locale şi soiuri autohtone, de sezon, apreciate pentru prospeţime şi gust autentic. Această orientare către produse mai sănătoase se vede şi în interesul tot mai mare pentru gama bio. Pentru anul 2024, bananele bio au înregistrat o creştere a cererii de 40% faţă de anul precedent, lămâile bio cu 76%, iar laptele bio se remarcă prin cea mai mare creştere, de 356%. Totodată, comportamentul de consum diferă în funcţie de perioadă: în weekend, produsele bio sunt achiziţionate mai frecvent, în special avocado, morcovii, lămâile şi bananele bio.

Însă, România nu reuşeşte să-şi acopere pe tot parcursul anului cererea de legume, dar vara o face cel mai bine. Datele INS arată că în 2024 am produs 2 milioane de tone de legume şi am consumat 3,2 milioane de tone, deci am avut un deficit de 40%, care a venit din import.

„În perioada verii, piaţa de legume este mult mai bine acoperită din producţia locală decât în restul anului, deoarece sezonul favorizează culturile autohtone. În această perioadă, consumatorii au acces într-o pondere mai mare la legume româneşti. Rămân însă categorii unde depindem de import, fie pentru că nu sunt produse local, fie pentru că cererea depăşeşte capacitatea locală de producţie. Per total, România reuşeşte vara să reducă semnificativ acest deficit“, a spus Gabriela Luca.

Carrefour România vrea să susţină producţia locală prin programul Grădina Noastră, care oferă consumatorilor acces rapid la legume şi fructe cultivate de 14 cooperative şi aproximativ 390 de producători locali din întreaga ţară până. „În doar un an, cooperativele partenere au livrat peste 35 de milioane de unităţi, contribuind la o prezenţă 100% românească a produselor care sunt disponibile în România în plin sezon. În plus, aproape toţi furnizorii noştri din categoriile proaspete şi ultra-fresh, mai exact 98%, sunt din România.“

De asemenea, în timpul verii, consumul de lactate rămâne crescut, cu o orientare mai clară către iaurturi, în special cele de baut. Topul de vânzări din portofoliul Carrefour este deţinut de iaurturile natur, cu aproximativ un sfert din totalul categoriei, iar iaurtul grecesc câştigă tot mai multă popularitate, cu creşteri de două cifre în vara anului 2024. Iaurturile de băut, precum kefirul, iaurtul grecesc, iaurturile fără lactoză şi produsele lactate cu conţinut bogat în proteine, se remarcă printr-o tendinţă de creştere în categorie de două cifre.

„În perioada verii, consumatorii români acordă atenţie produselor considerate sănătoase pentru micul dejun, combinând obiceiurile tradiţionale cu noile tendinţe de alimentaţie. Din bucătărie şi din frigider nu lipsesc iaurturile natur şi de băut (kefirul), ouăle, cerealele integrale precum fulgii de ovăz şi mixurile de müsli, dar şi fructele proaspete de sezon: pepenele, piersicile, caisele sau prunele. Totodată, nucile, seminţele şi uleiurile vegetale ocupă un loc constant în alimentaţia zilnică“, a explicat Gabriela Luca.

În coşurile clienţilor Carrefour se observă în 2025 o menţinere a volumelor anului precedent. În portofoliul retailerului, cele mai căutate rămân migdalele şi caju, care au înregistrat o creştere constantă în vara 2024 comparativ cu vara 2023, urmate de fistic. Dintre seminţe, cele de dovleac au crescut peste media categoriei, confirmând interesul consumatorilor pentru superalimente bogate în fibre, proteine şi Omega 3, integrate atât în gustări rapide, cât şi în reţete de panificaţie sau deserturi sănătoase. Apoi, vara, consumatorii aleg tot mai des ouă provenite din sisteme alternative - free range sau ecologice - şi ambalaje mai mici, între 6 şi 10 bucăţi. De asemenea, vânzările de pâine ecologică s-a dublat.

În ceea ce priveşte proteinele, carnea de porc rămâne preferata consumatorilor români vara, în special ceafa şi pieptul, care înregistrează creşteri de vânzări în contextul sezonului grătarelor. În portofoliul Carrefour, carnea de porc se află pe un trend de creştere constantă ca volum. Apoi, tot mai mulţi români aleg să consume peşte - bibanul de mare bio fiind vedeta sezonului, cu o creştere de 420%. Totodată, se observă o deschidere tot mai mare către alternative precum carnea de vită, de curcan şi de oaie, iar între preferinţe se află pieptul de curcan dezosat şi chiulota de mânzat.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.