PETROL: Rafo-Petromidia, fuziune imposibila?

Postat la 08 martie 2006 1 afişăre

Balkan Petroleum da ca posibila o eventuala preluare a Rafo de catre Petromidia. In schimb, Dinu Patriciu declara ca nu este interesat de o asemenea fuziune.

Balkan Petroleum da ca posibila o eventuala preluare a Rafo de catre Petromidia. In schimb, Dinu Patriciu declara ca nu este interesat de o asemenea fuziune.

 

Valul de anchete ale autoritatilor in cazul rafinariei Rafo Onesti a starnit, pe langa protestele actualului patron, Balkan Petroleum (BKP), si o serie de speculatii. Speculatii izvorate tot din acuzatiile BKP. Asa a prins contur ideea formarii unei noi asocieri, cea intre Rafo si grupul Rompetrol.

 

Maria Anton, consilier la grupul BKP, a  lansat varianta ca Rompetrol ar fi interesat de preluarea Rafo. S-ar forma astfel o societate apropiata ca marime de Petrom, cea mai mare companie petroliera romaneasca. Teoria a prins valoare de plauzibilitate si datorita contextului: Rompetrol vrea intr-adevar sa isi majoreze capacitatea de productie. De altfel, intentiile de extindere ale companiei pe plan regional au fost facute cunoscute in repetate randuri.

 

Mai mult, Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, spune ca s-ar fi facut presiuni pentru ca societatea pe care o conduce sa preia Rafo. In acelasi timp, presedintele Rompetrol si-a confirmat planurile de extindere. "Dorim sa crestem capacitatea de rafinare", a declarat Dinu Patriciu pentru BUSINESS Magazin. El a adaugat ca deocamdata, posibilitatile de rafinare ale companiei sunt mai mici decat cererea de carburanti. Chiar si in aceste conditii, seful Rompetrol a negat intentia de a prelua rafinaria din Onesti: "Rafo a fost prost condusa, prost echipata si este prost asezata. Nu ma intereseaza preluarea acestei rafinarii", a spus Patriciu.

 

Pe de alta parte, Rompetrol proceseaza titei de tip ural, importat din Rusia. Iar pozitia Rafo, aproape de Republica Moldova, ar crea un oarecare avantaj logistic. Ce-i drept, si Petromidia are o pozitie foarte buna pentru importurile de titei. Se afla in apropierea companiei Oil Terminal (care depoziteaza titeiul importat), a conductelor de transport al titeiului si are acces direct la Portul Midia. Se pune, deci, intrebarea: de ce ar prelua o rafinarie cu un istoric cel putin controversat? In plus, planurile de extindere ale Rompetrol s-ar putea indrepta intr-o alta directie.

 

Caci pare foarte posibila o eventuala unire a rafinariei Arpechim (in proprietatea OMV) si a combinatului chimic. Codrut Seres, ministrul economiei, a declarat ca aceasta chestiune depinde de planurile pe care le va avea OMV cu partea de petrochimie preluata o data cu Petrom.

 

In cazul in care s-ar agrea ideea vanzarii "la pachet" a Arpechim cu Oltchim, atunci Rompetrol ar avea dublu avantaj daca ar prelua cele doua societati: si-ar pune in practica planul de extindere a activitatii petrochimice si ar prelua si capacitati de productie a carburantilor. Iar Dinu Patriciu si-a aratat, in trecut, interesul fata de Oltchim. Dar, deocamdata, acestea sunt doar variante care nu au fost puse in practica.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/petrol-rafo-petromidia-fuziune-imposibila-978824
978824
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.